پست الکترونیک شنبه ٠٨ ارديبهشت ١٤٠٣
اخبار > رژیم غذایی مدیترانه‌ای را بشناسید


کد خبر: ٣٠٥٨١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1402/11/24-١٩:٥٥

دراین مطلب سلامت با "رژیم غذایی مدیترانه‌ای" آشنا می شویم.

 

آبادان نیوز _ تازه های سلامت را اینجا بخوانید.

 

در یک تحقیق جدید که در آن داده‌های زنان میانسال تجزیه و تحلیل شده، مزایای بالقوه رژیم غذایی مدیترانه‌ای یا «مایند»( ذهن، MIND) بر سلامت شناختی بررسی شده است.

به‌گزارش مدیکال نیوز تودی، این تحقیق روی ۵۰۹ دوقلو که بین سال‌های ۱۹۹۲ و ۲۰۰۴ اطلاعات خود را به عنوان دوقلوهای بزرگسال بریتانیا ثبت کرده بودند، انجام گرفت. از این گروه، ۳۴ درصد تک تخمکی و ۶۶ درصد دو تخمکی بودند. دوقلوهای تک تخمکی هر دو از یک تخمک به وجود می آیند. دوقلوهای برادر یا دو تخمکی با هم متولد می‌شوند اما از یک تخمک نمی‌آیند. گاهی اوقات از آن‌ها به عنوان دوقلو یا شریک تولد یاد می شود. دوقلوهای تک تخمکی از نظر ژنتیکی یکسان هستند. دوقلوهای دو تخمکی تقریبا ۵۰ درصد از ژن های خود را به اشتراک می‌گذارند.گروه مشارکت کننده در این تحقیق در واقع شامل دوقلوهای سالم با مجموعه کاملی از داده‌های پایه در مورد رژیم غذایی و عملکرد شناختی بودند، این اطلاعات از طریق پرسشنامه به دست آمده بود. تقریبا ۱۰ سال بعد، بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰، دوقلوها تست‌های شناختی جدیدی را انجام دادند و نمونه‌های مدفوع شرکت‌کنندگان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد کسانی که از این رژیم‌های غذایی پیروی می‌کنند پس از ۱۰ سال حافظه کاری اپیزودیک و بصری - فضایی را بهتر حفظ می‌کنند.

این مطالعه نشان می‌دهد که در بین جفت‌های دوقلوی تک تخمکی، دوقلوهایی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای یا «ذهن» (MIND) پیروی می‌کنند، حافظه کاری اپیزودیک و بصری - فضایی را کمی بهترحفظ می‌کنند. این مشاهدات برای دوقلوهایی که پیروی بیشتری ازرژیم غذایی مدیترانه ای دارند قابل توجه بود. رژیم «ذهن» حاصل ترکیب رژیم مدیترانه‌ای و رژیم غذایی «دش»( DASH) است. رژیم غذایی «ذهن» روی مصرف غذاهایی که به سلامت مغز کمک می‌کنند و خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کاهش می‌دهند، تمرکز دارد. رژیم غذایی «ذهن» با الهام گرفتن از رژیم‌های غذایی «دش» و«مدیترانه‌ای» افراد را علاوه بر ماهی و مرغ به مصرف غذاهای گیاهی تشویق کرده و به آن‌ها توصیه می‌کند که دریافت چربی‌ اشباع و قند افزوده‌ شده را کاهش دهند.

میشل روتنشتاین، متخصص تغذیه می‌گوید: این مطالعه دیدگاهی منحصربه ‌فرد در مورد تثیر متقابل بین رژیم غذایی و سلامت شناختی به ویژه زمانی که افراد به سنین میانسالی می‌رسند ارائه می‌دهد.

دکتر توماس هالند، از دپارتمان پزشکی داخلی، بخش بیماری‌های گوارشی و تغذیه در دانشگاه راش، نیز گفت: "این مطالعه شواهد بیشتری ارائه می دهد که عادات غذایی ما در میانسالی می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت شناختی ما تأثیر بگذارد. فراتر از این فرض است که چنین عاداتی فقط در مراحل بعدی زندگی مفید هستند، و بر ارتباط آن‌ها در میانسالی تأکید می‌شود./ سلامت

منبع: همشهری

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: