پست الکترونیک جمعه ٠٧ ارديبهشت ١٤٠٣
اخبار > 7 نکته طلایی برای شاد‌زیستن


کد خبر: ٣١٧١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1394/08/07-٠٩:١٧

راههای رسیدن به یک زندگی شاد و فرح‌بخش چگونه است و چطور می‌توان لحظات خود را از غم و اندوه به دور ساخت؟ توصیه می‌کنیم مطلب زیر را حتما بخوانید.

 

 

آبادان نیوز :راههای رسیدن به یک زندگی شاد و فرح‌بخش چگونه است و چطور می‌توان لحظات خود را از غم و اندوه به دور ساخت؟ توصیه می‌کنیم مطلب زیر را حتما بخوانید

به گزارش  آبادان نیوز : انسان‌ها همواره به آرامش و شادی نیاز دارند و برای رسیدن به یک زندگی آرام و شاد تلاش می‌کنند چرا که از این طریق می‌توان از نعمت‌ها بهره برد و طعم زندگی واقعی را چشید. همه‌ی ما به شادزیستن نیاز داریم و باید در زندگی برای بدست آوردن شادی تلاش کرد.

امام علی(ع) در ارتباط با اثرات روحی شادمانی فرموده‌اند: «فرح و شادمانی باعث بهجت و انبساط روح و مایه‌ی تهییج وجد و نشاط است.»

اما به راستی، راههای رسیدن به یک زندگی شاد و فرح‌بخش چگونه است؟ و چطور می‌توان لحظات خود را از غم و اندوه به دور ساخت؟

در زیر به برخی از راههای رسیدن به شادزیستن اشاره می‌کنیم.

*دوستی با آدم‌های شاد: دوستان بخش زیادی از ارتباطات روزمره زندگی ما را در بر می‌گیرند و حتی می‌توانند در روش زندگی ما اثرات مطلوب یا نامطلوبی داشته باشند. اگر می‌خواهیم شاد زندگی کنیم باید حداکثر توان خود را برای معاشرت با افراد «شاد و مثبت» در برگیریم.

*کارهای نیک و خداپسندانه انجام دهیم: انسان با انجام کارهای نیک، احساس رضایت درونی پیدا می‌کند و همین امر باعث ایجاد آرامش و شادی در وی می‌باشد. هر فرد می‌تواند با انجام کارهای نیک، تا اندازه‌ای که می تواند به شادی‌های درونی خود بیفزاید. امام علی(ع) می‌فرمایند: «سُرورت را زياد کن بر آنچه از کارهای خير براي آخرتت انجام داده‌ای و حزنت را بر آنچه از کارهای خير، محروم گشته‌ای.»(میزان‌الحکمه ج 2، ص 439)

*تقویت ایمان و روحیه توکل بر خدا: سعی کنیم با انجام امورات معنوی از جمله زیاد دعا کردن و توجه به یاد خدا در همه لحظات زندگی، بر روحیه نومیدی و یأس غلبه کنیم چرا که اگر آنگونه که ائمه معصوم(ع) تأکید کرده‌اند، یاد خدا را در دل زنده نگه داریم، هیچ‌گاه مشکلات زندگی بر ما غلبه نخواهند کرد و هیچ رخدادی، احساس شادی را از ما نخواهد گرفت. چرا که می دانیم با وجود همه‌ی مشکلات، خداوند بزرگ پشتیبان ما خواهد بود و در همه حال ما را یاری می‌کند و بدین طریق ترس و اضطراب از ما دور خواهد شد. باید به خداوند اعتماد کنیم و تردیدی نداشته باشیم که خداوند، خیر مطلق است و اگر در زندگی اتفاقات ناگواری پیش آمد، با همین روحیه اعتماد به منشأ قدرت مطلق در جهان، در سختی‌ها صبور باشیم و کار را به خدا واگذار کنیم. هرچقدر آیه 216 سوره بقره را تکرار کنیم و بر معنی آن بیاندیشیم، کم است؛ در این آیه مبارکه آمده است: «وَ عَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ»؛ شاید چیزی را، ناخوش بدارید و در آن خیر شما باشد و شاید چیزی را دوست داشته باشید و برایتان ناپسند افتد خدا می داند و شما نمی دانید.»

*به زندگی دید مثبت داشته باشیم: سعی کنیم به اتفاقات و رخدادهای زندگی با دید مثبت بنگریم و هر حادثه‌ای را بد نپنداریم. هرگاه به زندگی دید مثبت داشته باشیم می توانیم خیلی از غم و اندوه‌ها را از زندگی‌مان دور سازیم و به زندگی با نگاهی زیباتر بنگریم و نیز با تفکری مثبت بیاندیشیم.

*خاطرات غم‌انگیز را از ذهنمان بزداییم: در زندگی ما انسان‌ها همواره خاطراتی وجود دارد که به محض ورود به ذهن، ما را به اندوه مبتلا می‌کنند. ما با حذف اینگونه خاطرات از ذهنمان و اندیشیدن به جلوه‌های زیبای زندگی، می‌توانیم شادی را برای خود به ارمغان بیاوریم.

*فعال باشیم: زیربنای یک زندگی موفق را اندیشه‌ای پویا و برنامه‌ریزی صحیح تشکیل می‌دهد. باید سعی کنیم که در طول شبانه روز فعال باشیم و برای هدفی معین تلاش نماییم. فعالیت‌های مستمر و برنامه‌ریزی شده ما را به موفقیت‌های بزرگ نزدیک می‌سازد. با برداشته شدن هر قدمی به سمت موفقیت، احساس رضایتمندی در ما ایجاد می‌شود و همین امر ما را به سمت شادی سوق می‌دهد.

*مطالعه کنیم: مطالعه کردن منظم، ذهن را فعال می‌سازد. با هربار مطالعه، بر دانش و اطلاعات ما افزوده می‌شود که این امر احساس نشاط و فرح‌بخشی را القاء می‌کند. امام خمینی(ره) فرموده‌اند: «...با اراده و عزم راسخ خود به طرف علم و عمل و کسب دانش و بینش حرکت نمایید، که زندگى زیر چتر علم و آگاهى  نقدر شیرین و انس با کتاب و قلم و اندوخته ‏ها آنقدر خاطره‏آفرین و پایدار است که همۀ تلخیها و ناکامی‌هاى دیگر را از یاد مى‏برد. بشریت با همۀ پیشرفت‌هایش در علوم و فنون هنوز در گهواره‌ی طفولیت دانش است، و تا رسیدن به بلوغ کامل راه طولانى در پیش است.»

و به یاد داشته باشیم که...

انسان شاد، ذهن پویاتری دارد و انگیزه و امید به آینده در او بیشتر است. در محیط شاد، استعدادهای انسان‌ها شکوفا می‌شود، ارزیابی منفی به رویدادها ندارد، دارای وجدان کار است و کمتر به رفتارهای پرخطر گرایش پیدا می‌کند.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: