پست الکترونیک شنبه ٠٨ ارديبهشت ١٤٠٣
اخبار > پیش بینی جمعیت 2 ملیونی در منطقه آزاد اروند


کد خبر: ٥١٦٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1395/06/10-٠٩:١٠

به منظور رونق تجارتی و ترانزیت کالا از بندر امام خمینی(ره) به شلمچه و تا بصره عراق خط ریلی از سوی منطقه آزاد اروند طراحی شد.

 

 

 

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: به منظور رونق تجارتی و ترانزیت کالا از بندر امام خمینی(ره) به شلمچه و تا بصره عراق خط ریلی از سوی منطقه آزاد اروند طراحی شد.

به گزارش پایگاه خبری آبادان نیوز : اسماعیل زمانی از خط ریلی و ترانزیتی بندر امام - خرمشهر - اروند و بصره به عنوان کانال خشک سوئز یاد کرد و گفت:این خط، ترانزیت اروند به لازقیه از طریق کانال خشک حوزه مرکزی خاورمیانه است.
وی یکی از راهبردهای رونق بندر خرمشهر را توسعه خط آهن خرمشهر و عراق عنوان کرد و افزود:توسعه ریلی بین ایران و عراق عقبه ریلی، دپو و لجستیک نیاز دارد که بندر امام خمینی (ره) جزو این حلقه است. 
زمانی، طراحی راه آهن بندر امام و خرمشهر را یادآور شد و گفت:اگرچه راه آهن شلمچه به شبکه سراسری وصل است، تقویت این خط ضروری است و لازم است، شلمچه به بصره از طریق ریلی متصل شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه سخنانش تصریح کرد:بخش های زیادی از خط ریلی بصره تا سوریه در عراق از بین رفته و باید ترمیم شود و امید است مشکلات امنیتی دولت عراق رفع شود تا این خط نیز بازسازی شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت:وزیر راه و شهرسازی در مذاکره با طرف عراقی در خصوص اجرا و تکمیل خط ریلی شلمچه تا بصره مذاکراتی انجام داد و در این دیدارها مقرر شد طرف عراقی خط ریلی به طول 27 کیلومتر مسیر شلمچه تا بصره را انجام دهد و ایران، پل 1.5 کیلومتری در مسیر را احداث کند. 
*** زمینه سوخت گیری هواپیماهای خارجی در فرودگاه آبادان فراهم است
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه سخنانش تصریح کرد:اگر شرکت نفت همراهی کند فرودگاه آبادان، زمینه سوخت گیری هواپیماهای خارجی که از این مسیر تردد می کنند را دارد و این هواپیماها به جای سوخت گیری در امارات متحده عربی می توانند در آبادان سوخت گیری کنند و این مهم، رونق تجارت و پیشرفت اقتصادی و ارتباطات بین المللی منطقه را به همراه دارد. 
زمانی در بخش دیگری از سخنانش به توسعه فرودگاه و احداث ترمینال جدید اشاره کرد و گفت:امیدواریم تا پایان امسال عملیات اجرایی ترمینال فرودگاه آبادان به پایان رسیده و این ترمینال اوایل سال آینده بهره برداری شود. 
*** لایروبی اروند و شناورسازی مغروقه های باقی مانده از جنگ 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص لایروبی اروندرود و خارج سازی مغروقه های باقی مانده از جنگ تحمیلی نیز افزود:این طرح آغاز شده و قرارداد با دو شرکت بزرگ انجام شده است. 
زمانی لایروبی دهانه اروند را از برنامه های آینده سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد و افزود:قرار است با طرف عراقی برای لایروبی اروند مذاکره کنیم که اگر طرف عراقی مفاد قرارداد 1975 الجزایر پذیرفت، مشکل ریشه ای حل می شود و اگر نپذیرفت در فاز نخست، سمت ایران لایروبی شده و با توافقات محلی به نتیجه می رسیم. 
*** توسعه زیرساخت های منطقه آزاد اروند در افق 20 ساله با جمعیت 2 میلیون نفر 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه سخنانش تصریح کرد:توسعه این منطقه با جمعیت دو میلیون نفری در افق 20 ساله با زاد و ولد صرف محقق نمی شود بلکه با رونق کسب و کار، کارآفرینی و مهاجرت کارآفرینان، صنعتگران، تجار و بازرگانان محقق می شود.
منطقه آزاد اروند با مساحت 37 هزار و 400 هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) قرار دارد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند رود و کارون واقع است.
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت قرار دارد و با داشتن ظرفیت هایی نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

 

 

 

اخبار منطقه آزاد اروند ،خبر منطقه آزاد اروند ،منطقه آزاد اروند ،آبادان نیوز ،خبر آبادان 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: