کد خبر: ٢٢٠٨٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/05/20-١٢:٠٤

داود مختاریانی

 

آبادان خبر - یکی از پر حاشیه‌ترین المپیک‌های معاصر به پایان رسید و ژاپن علیرغم اما و اگرهای زیاد بابت برگزاری این رقابت‌ها و محدودیت‌هایی که شیوع کرونا به وجود آورده بود، توانست میزبان موفقی باشد و تقریباً تمام کشورهای حاضر در این رقابت‌ها با رضایت کامل دهکده مسابقات را ترک کردند.
مهمترین خبر در مسابقات المپیک جدول توزیع مدال‌هاست که نشان می‌دهد هر کشوری در دنیای ورزش چه جایگاهی دارد.

با نگاهی به این جدول متوجه می‌شویم همه کشورهای بالای جدول نه تنها در ورزش، بلکه در اقتصاد، صنعت و درآمد سرانه جایگاه بالایی در جهان دارند.

یعنی رسیدن به رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی بدون توجه به نقش ورزش تقریباً امکان پذیر نیست و همه کشورها برای رسیدن به موفقیت در زمینه‌های مختلف نیازمند داشتن جامعه‌ای سالم و ورزشکار هستند.

بها دادن به ورزش و سرمایه‌گذاری در این حوزه، سنگ بنای رشد در تمام ابعاد است و اگر کشوری در این حوزه خوب عمل نکند، همه برنامه ریزی‌ها و فعالیت‌های مربوط به رشد و توسعه جامعه در سایر حوزه‌ها دچار چالش خواهد شد؛ بنابراین توجه به ورزش و لزوماً ورزش همگانی پایه و اساس رشد و تکامل هر کشوری است و دولت‌ها در صورتی که روی این حوزه سرمایه‌گذاری کنند و فرهنگ ورزش همگانی را توسعه بدهند درصد موفقیت در اجرای برنامه‌های اقتصادی ، صنعتی و فرهنگی را بالا خواهند برد.

رسیدن به سطح قابل قبول در ورزش همگانی نیازمند برنامه ریزی دقیق و کارشناسی شده مبتنی بر اصول جامعه شناختی است و طراحی و اجرای چنین برنامه‌گسترده‌ای هم نیازمند استفاده از مدیران لایق و کاربلد در رأس امر ورزش است.

اکنون جایگاه ورزش همگانی در تشکیلات ورزش ما چنان کم اهمیت است که معاونت ورزش همگانی با معاونت فرهنگی ادغام شده است، در حالی که ورزش همگانی در صورت داشتن برنامه صحیح، خود به تنهایی به اندازه یک وزارتخانه کارهای اجرایی دارد.

مسابقات المپیک فرصت مغتنمی بود تا همراه کاروان المپیک یکی از مدیران رده بالایی که در برنامه ریزی کلان کشور حضور دارد به ژاپن اعزام می‌شد و از نزدیک جایگاه ورزش ، برنامه ریزی دقیق میزبان مسابقات و اهمیت توجه به آن را از نزدیک مشاهده و از تجربیات خود در ارائه راهکار درست به سایر حوزه‌های اجرایی استفاده می‌کرد.

تا کنون دولت‌ها برای انتخاب وزیر ورزش در کابینه حساسیت زیادی از خود نشان نمی‌دادند و معمولاً گروه تصمیم گیرنده انتخاب وزیر ورزش زمان زیادی لازم نداشت ولی جدول المپیک به ما نشان می‌دهد که این رویه درست نیست و شرط لازم برای رشد اقتصادی، فرهنگی و صنعتی، توجه ویژه به ورزش همگانی است.

اگر ورزش همگانی رشد کند، از دل آن نخبگان ورزشی هم شناسایی می‌شوند و در المپیک‌ها به عنوان ورزشکار حرفه‌ای خواهند درخشید.

 

المپیک،کرونا،ژاپن،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:اطلاعات 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: