کد خبر: ٢١٩٥٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/05/12-٢٠:٥١

احمد امیری

 

آبادان خبر _ حدود ۷ هفته از انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر گذشته و در روزهای آتی شورای جدید شروع به کار خواهد کرد  با این حال گزینه های پیشنهادی منتخبان شورای ششم برای تصدی پست شهردار چندان مشخص نیستند، موضوع بسیار مهمی که در هاله ای از ابهام قرار دارد و نشان می‌ دهد شورای جدید هم علی رغم رایزنی ها و جمع بندی های اولیه اما گزینه های خود را هنوز علنی نکرده است.

▪︎ارائه برنامه، یا برنامه اجرایی؟

نکته مهم در خصوص انتخاب شهردار، توجه به مفهوم "برنامه" در این مورد است. بر اساس قانون؛ برنامه ریزی و سیاست گذاری وظیفه شورای شهر و اجرای صحیح و کامل آن وظیفه شهرداری است و همچنین شورا وظیفه دارد بر حسن اجرا و عملکرد شهرداری نیز نظارت داشته باشد. به این ترتیب مشخص است که منظور از ارائه برنامه، بیان دیدگاه ها، رویکردها و راهکارهای اجرای برنامه های مصوب شورا و سیاست های کلان تعیین شده در اسناد بالادستی است.
به عبارتی نامزدهای احتمالی شهرداری می‌بایست در سه بخش توصیف، تبیین و تفسیر به موضوع مدیریت شهری بپردازند تا منتخبان بتوانند از این طریق به توانمندی و شایستگی آنها پی ببرند.
در معرفی مشکلات آبادان (بخش توصیف) شاید بشود گفت تقریباً همه افراد برای تصدی پست شهردار، بر مشکلات شهر اشراف نسبی دارند. اما در رویکردها، اهداف، چالش‌ ها، اولویت‌ ها، پیشنهادات و راهکارها (بخش تبیین و تفسیر) باید برنامه های افراد مورد نقد و ارزیابی دقیق اعضای شورا قرار گیرد.
حوزه های شهری که در برنامه های اعلامی نامزدهای احتمالی باید شفاف ارائه شود و مورد بررسی قرار بگیرد عبارتند از:
فنی و عمرانی، حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، اجتماعی و فرهنگی، مدیریت بحران و ایمنی شهر، اقتصاد شهری، درآمدهای پایدار، برنامه ریزی شهری، معماری و شهرسازی، نظارت و شفاف سازی عملکرد، هوشمندسازی، مشارکت های مردمی و سرمایه اجتماعی، فرهنگ دینی و انقلابی، هویت ایرانی و اسلامی، عدالت در توزیع منابع، برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی، نوسازی بافت های فرسوده، آسیب های اجتماعی، حقوق شهروندی و شهروندمداری، مدیریت یکپارچه شهری، رعایت حقوق جانبازان و معلولین در فضای شهری، جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی، زیباسازی منظر شهری، مدیریت پسماند، حفظ و توسعه فضای سبز، تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام و...
در خصوص کیفیت و حجم برنامه ها هم باید برنامه ها به صورت کلی گویی و کلیشه‌ای و تیتروار نباشد. در شورای پنجم بسیاری از کاندیداهای تصدی سمت شهردار واقعا مشخص نبود برنامه هایشان در چه فرایندی تنظیم شده و خود نامزد چقدر در تدوین آن نقش داشته!
برخی برنامه خود را در حد یک صفحه و برخی با کپی پیست از اینترنت برنامه شان را ارائه داده بودند!
در کل شورا نباید دقت در انتخاب شهردار را فدای سرعت در انتخاب یک گزینه کند!
در نهایت امیدواریم اعضای محترم شورای شهر با درایت و فراست بیشتری شهردار را انتخاب کنند تا اعتماد عمومی به نظام شورایی و مشارکت های اجتماعی افزایش یابد.

 

شورای شهر،انتخابات شورای شهر،مدیریت شهری،آبادان خبر،آبادان نیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: