کد خبر: ٢٠٩٥٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/03/21-١٣:١٢

داود مختاریانی

 

آبادان خبر - با نگاهی به گستره جغرافیایی رشته‌های مختلف ورزشی در جهان، به راحتی می‌توان فهمید که علاقه و توجه مردم نقاط مختلف به انواع رشته‌های ورزشی متفاوت است.
مثلاً رشته کشتی در کشورهای اطراف دریای خزر، اروپای شرقی و آمریکای شمالی طرفدار زیادی دارد ولی در اروپای غربی، آمریکای جنوبی، آفریقا و اقیانوسیه به ندرت می‌توان قهرمان کشتی پیدا کرد.

به غیر از فوتبال که تقریباً در تمام دنیا طرفدار دارد، گستره سایر رشته‌های ورزشی محدود به مناطق مشخصی است .

دلیل علاقه به بعضی رشته‌های ورزشی در نقاط مختلف جهان به موارد متعددی بستگی دارد که در بین آنها فرهنگ آن منطقه، ویژ‌گی‌های فیزیکی و ژنتیک مردم از همه مهمتر است.

اکنون ۵۱ فدراسیون و ۲۱ انجمن ورزشی در داخل کشور فعال و هرکدام در تلاش برای رونق بخشیدن و گسترش حوزه فعالیت خود هستند و بسته به میزان رونق آن رشته ورزشی در بین مردم ، تعداد قهرمانان حرفه‌ای و مدال‌های کسب شده در مسابقات بین المللی از ردیف بودجه تعیین شده بهره می‌برند.

شکی نیست که تنوع رشته‌های ورزشی، سلایق مختلف را در بر می‌گیرد و موجب جذب بیشتر مردم و بخصوص جوانان به ورزش می‌شود، ولی تعدادی رشته ورزشی هستند که علیرغم داشتن سابقه فعالیت چند ساله هنوز نتوانسته‌اند مخاطب قابل توجهی جذب کنند و با تعداد محدودی ورزشکار به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

در اینجا قصد نداریم نام این رشته‌های ورزشی را ببریم، ولی هیچ منطقی ادامه فعالیت این رشته‌ها را توجیه نمی‌کند.

با این تعداد فدراسیون و انجمن ورزشی که حتی از سطح کیفی حداقلی هم فاصله دارند، چه هدفی را می‌توان دنبال کرد؟ رشته‌هایی وارداتی که کسب موفقیت بین المللی را هم نمی‌توان برای آنها متصور شد.

آیا جز این است که در این چرخه، بودجه و امکانات ورزش کشور بدون حصول نتیجه هدر می‌رود؟ بسیاری از این رشته‌های ورزشی به دلیل تضاد‌های فرهنگی و سایر دلایل ورزشی و اجتماعی، حتی در بین مردم یک شهر کوچک هم نتوانسته‌اند جایگاه مناسبی به دست آورند.

به دلیل قدمت و غنای فرهنگی کشورمان، ورزش‌های بومی زیادی هستند که می‌توانند به راحتی حداقل در یک یا دو استان مخاطبان زیادی جذب کنند، ولی به دلیل نبود بودجه کافی، زیر مجموعه فدراسیون ورزش‌های روستایی قرار گرفته‌اند و کم کم به فراموشی سپرده خواهند شد.

با توجه به تغییراتی که در آینده نزدیک در رأس مدیریت ورزش کشور به دلیل استقرار دولت جدید رخ خواهد داد، امیدواریم در این زمینه بررسی مجدد توسط کارشناسان انجام شود و با رونق بخشیدن به رشته‌های ورزشی بومی، پرطرفدار و دارای ریشه در فرهنگ مردم، تکلیف فدراسیون‌ها و انجمن‌های ورزشی غیر فعال را هم روشن کنند.

 

فدراسیون،انجمن ورزشی،کشتی،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:اطلاعات

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: