کد خبر: ٢٠٨٣٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/03/14-١٥:٥٣

داود مختاریانی

 

آبادان خبر - گل مهدی طارمی مهاجم ایرانی تیم پورتو پرتغال در بین نامزدهای بهترین گل لیگ قهرمانان اروپا قرار گرفت.
سایت یوفا از نامزدهای کسب عنوان بهترین گل فصل لیگ قهرمانان اروپا رونمایی کرد که در میان آنها سوپرگل طارمی در دیدار مقابل چلسی قرار دارد. از دیگر نامزدهای کسب این عنوان می‌توان به گل بنزما به چلسی، لوکا مودریچ به شاختار، لیونل مسی به پاری سن ژرمن، اولیویر ژیرو به اتلتیکو، نیمار به باشاک شهیر و ام‌باپه به بارسلونا اشاره کرد. طارمی هم در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل چلسی یکی از زیباترین گل‌های این رقابت‌ها را به ثمر رساند.

شکی نیست آرزوی همه ما انتخاب گل طارمی به عنوان بهترین گل لیگ قهرمانان اروپاست، افتخاری که شاید تکرار آن در بالاترین سطح فوتبال اروپا توسط بازیکنان ایرانی تا سال‌ها ممکن نباشد.

کافی است به نام‌ بازیکنان و تیم‌های رقیب طارمی نگاهی بیندازیم تا بزرگی این افتخار را درک کنیم. مسی بارسلونا، رونالدو یوونتوس، نیمار و ام‌باپه پاریسن ژرمن و ...

در ورزش جهان و بخصوص فوتبال، مبحث اقتصاد و تبلیغات بسیار تأثیر گذار و مهم است زیرا درآمد باشگاه‌ها و فدراسیون‌های ورزشی از این طریق تأمین می‌شود.

شاید در نگاه اول چنین به نظر برسد برای فیفا تیم‌هایی مهم هستند که بتوانند در مسابقات مختلف فوتبال به مقام قهرمانی برسند، ولی در واقع اینطور نیست. تیم‌هایی مهم هستند که علاوه بر قهرمانی بتوانند سرمایه‌گذاری خوبی در فوتبال داشته باشند و مالکان آنها علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در فوتبال باشند.

با این اوصاف اگر گل طارمی به عنوان بهترین گل لیگ قهرمانان اروپا انتخاب نشود، دلیل آن فنی نخواهد بود. دلیل آن قانون نانوشته مدیریت فوتبال است . باید افتخارات به سمتی برود که برای فوتبال درآمد بیشتری داشته باشد. با مقایسه گردش مالی تیم پورتو که طارمی در آن بازی می‌کند با غول‌هایی مثل رئال مادرید، بارسلونا، پاریسن‌ ژرمن و جذابیت تبلیغاتی بازیکنانی مانند مسی، رونالدو ، نیمار و ام‌باپه در مارکتینگ فوتبال، آیا می‌‌توان برای طارمی شانسی متصور بود؟

البته منکر داشتن شانس برای انتخاب گل طارمی در این رقابت نیستیم، ولی قوانین حاکم بر فوتبال احتمال انتخاب این گل را به شدت کاهش خواهد داد. با اینکه این قوانین نانوشته مالی، بی رحمانه به نظر می‌رسد ولی باید در مدیریت کلان ورزش مواظب حوزه درآمد و تبلیغات بود، حتی اگر به قیمت بلعیدن حق بازیکنی مانند طارمی تمام شود.

کافی است در نظر بگیریم اگر گل مسی، رونالدو،نیمار یا امباپه به عنوان بهترین گل انتخاب شود، چند شرکت تجاری حاضر به عقد قرارداد تبلیغاتی با این بازیکنان می‌شوند و چند میلیون دلار به بازار مالی فوتبال تزریق خواهد شد؟

در صورت ادامه پیشرفت خیره کننده طارمی در فوتبال اروپا، به زودی این بازیکن مستعد مانند محمد صلاح مصری، علاوه بر رسیدن به قله فوتبال از لحاظ فنی، در حوزه تجاری و تبلیغات هم جایی برای خود باز خواهد کرد.

 

داود مختاریانی،لیگ قهرمانان اروپا،مهدی طارمی،پورتو،فوتبال،آبادان خبر،آبادان نیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: