کد خبر: ٢٠٨١٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/03/13-١٢:٠٢

ابوالقاسم قاسم زاده

 

آبادان خبر _ نبرد قدرت در اسرائیل چنان شدید و علنی شده است که احزاب سیاسی گوناگون آن از راست «افراطی» تا چپ «ستیزه‌گر» برای سقوط نتانیاهو بعد از ۱۲ سال نخست‌وزیری به توافق رسیده‌اند. بسیاری از تحلیلگران سیاسی در داخل اسرائیل در اروپا و آمریکا نوشته‌اند که دوران قدرت‌نمایی نتانیاهو به پایان راه رسیده است و اگرچه او همچنان شعار «ائتلاف» با هر تشکل «درکنست» پارلمان اسرائیل را برای نجات خود می‌دهد و به صورت علنی گفت: «حاضر است بود: بعد از تشکیل ائتلاف در یک سال آغاز دولت جدید از سمت نخست‌وزیری کنار برود!» اما، رقبای او جواب داده‌اند که «ما دیگر دروغگویی‌های تو را تحمل نمی‌کنیم و نمی‌پذیریم!»

بر اساس اعلام رسمی، «نفتالی بنت» در ائتلاف با «یائیر لاپید» برای تشکیل دولت جدید با شعار «اردوگاه تغییر برای تشکیل دولت وحدت ملی» پایان دوران سیطره ۱۲ ساله نتانیاهو را خبر داده‌اند. نتانیاهو این ائتلاف را فاجعه بزرگ برای اسرائیل نامید و گفت، تلاش برای برهم‌زدن آن را ادامه خواهد داد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی تأسیس کابینه وحدت را در روز چهارشنبه (امروز) حتمی دانسته‌اند. دو نکته در اغلب نقد‌های خبری ـ سیاسی از شرایط کنونی جامعه اسرائیل و چرخش سیاسی ـ حاکمیتی در آن دیده می‌شود؛ اول، دیگر کسی قادر نیست تا شکاف‌های اجتماعی در درون اسرائیل را کتمان کند. دوم، نتانیاهو، بعد از فاجعه‌ای که در بمباران غزه و کشتار زن و کودک و سالخوردگان فلسطینی همراه با ویرانی گسترده به بار آورد و نه تنها نتیجه‌ای نگرفت که در سراسر جهان نفرت از حاکمیت رژیم صهیونیستی را فراگیر کرد، در داخل اسرائیل که به روایتی بیش از یک و نیم میلیون عرب یهودی دارد، انتقامجویی را در کشتارهای درونی دامن زد و یکباره در اغلب کشورهای اروپایی تا آمریکا و سراسر کشورهای مسلمان عرب و غیرعرب، نفرت و انزجار از اسرائیل را علنی کرد؛ به‌ویژه که نتانیاهو مورد قبول دولت جدید «بایدن» در واشنگتن نیست، لاجرم باید از قدرت عزل شود تا چهره حاکمیت در تل‌آویو ترمیم شود.

هنر رژیم صهیونیستی، سیطره بر جریان‌ رسانه‌ای و خبری در جهان با سرمایه‌گذاری‌های عظیم دلاری است. سانسور رویدادهای درونی در اسرائیل از اهداف سیطره گفتمان صهیونیستی در جهان است. اما امروز با فرماندهی نتانیاهو بار دیگر تاریخچه و کارنامه جنایات نژاد‌پرستانه این رژیم از آغاز تأسیس آن تا امروز چنان آشکار و علنی شده است که بار دیگر، مصوبه فراموش شده مجمع عمومی سازمان ملل با عنوان «صهیونیسم مترادف با نژاد‌پرستی است»، زنده و باور بسیاری در سراسر جهان شده است. تفکر و عملکرد نتانیاهو را می‌توان با نخست‌وزیر دیگر رژیم صهیونیستی، «شارون» که فرمانده حمله در اشغال نظامی لبنان و اجرای کشتار و قتل‌عام در «صبرا و شتیلا» بود، مقایسه کرد. این شهرت به نتانیاهو لقب «نخست‌وزیر کودک‌کش» داده است.

از سوی دیگر، نتانیاهو قدرت خود را با قدرتمندی و سیطره «ترامپ» تعریف می‌کرد. مثلث نتانیاهو، گشنر (داماد ترامپ و از اعضای اصلی سازمان یهودی ـ صهیونیستی اِپک در نیویورک و پمپئو (وزیر خارجه ترامپ که خود را به صورت علنی طراح و قتل «سردار قاسم سلیمانی» معرفی و می‌خواند) در چهار سال گذشته و در دوران ریاست جمهوری ترامپ شکل گرفت. شعار نتانیاهو این جمله بود: «ما، اسرائیل، با دولت‌های عربی دیگر مشکلی نداریم و با دولت‌های عربی برای سرنگونی جمهوری اسلامی ایران متحد شده‌ایم.»

اگر سه پرونده فساد نتانیاهو که دادگاه عالی در اسرائیل آن را در دستور کار قرار داده است منجر به محکومیت او شود، براساس قانون از نخست‌وزیری برای همیشه عزل خواهد شد. در حزب لیکود، حزب نتانیاهو نیز شکاف و تقابل هواداران و مخالفان او نه تنها علنی شده که موضوع بررسی اغلب روزنامه‌ها و رسانه‌های اسرائیلی قرار گرفته است.

نبرد قدرت در رژیم صهیونیستی چنان آشکار شده است که شهروندان اسرائیل، آینده زیست اجتماعی خود را در خطر می‌بینند و نیاز به تغییر در تشکیل دولت جدید، بدون حضور نتانیاهو را اغلب سران احزاب، حتی در حزب لیکود پذیرفته‌اند و آن را اجتناب ناپذیر می‌دانند، به ویژه که بعد از چهار بار انتخابات، هیچکس تمایلی به انجام انتخابات پنجم و هزینه‌های سنگین مالی آن ندارد. اسرائیل در یک کلام دچار بحران‌های پیچیده شده است.

 

اسرائیل،رژیم صهیوتیستی،انتخابات،نتانیاهو،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:مهر

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: