کد خبر: ٢٠٦٧٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/03/07-٠٠:١٧

مریم صحراگرد

 

آبادان خبر _ افزایش نیاز روز افزون به انرژی، ذخایر محدود انرژی فسیلی و ضرورت حفاظت از محیط­ زیست از جمله مسائلی است که نگرانی های زیادی را در سطح بین­ المللی ایجاد کرده و اکثر کشورهای جهان را به یافتن راهکارهای مناسب نظیر ارتقاء کارائی انرژی و بهره­ گیری از منابع تجدیدپذیر انرژی برای نیل به اهداف توسعه پایدار، تأمین منافع اقتصادی، ارتقاء امنیت انرژی و کاهش آسیب­ ها به محیط­ زیست معطوف داشته است.
کشور ایران هم به عنوان یکی از غنی­ ترین کشورهای جهان در خصوص دسترسی به منابع متنوع انرژی ­های تجدیدپذیر در طی سال­های گذشته سیاست­ ها و برنامه­ های مختلفی را در دستور کار قرار داده و تلاش کرده تا با انجام مطالعات تطبیقی، تدوین راهبردهای زیربنایی و تصویب قوانین مناسب، بستر مناسبی را در راستای توسع انرژی­های تجدیدپذیر و بومی­ سازی فناوری­ های مربوطه با بهره­ گیری از آخرین پیشرفت­ ها فراهم کند.

براساس ماده ۵۰ برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است تا سهم نیروگاه­ های تجدیدپذیر و پاک با اولویت سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی (داخلی و خارجی) با حداکثر استفاده از ظرفیت داخلی را تا پایان اجرای قانون برنامه به حداقل پنج‌درصد ظرفیت برق کشور برساند. بر همین اساس تا پایان سال ۱۳۹۹ مجموع ظرفیت کل منصوبه انرژی های تجدیدپذیر حدود ۶ر۸۷۵ مگاوات بوده است که نیروگاه های خورشیدی با ظرفیت ۴ر۴۲۹ مگاوات (معادل ۰۴۱ر۴۹درصد) بالاترین سهم و سپس به ترتیب نیروگاه ­های بادی با ظرفیت ۰۸ر۳۰۸ مگاوات (معادل ۱۸ر۳۵درصد)، نیروگاه­ های برق­آبی کوچک با ظرفیت ۳۵ر۱۰۴ مگاوات (معادل ۹۱۷ر۱۱درصد)، بازیافت تلفات با ظرفیت ۶۰ر۱۳ مگاوات (معادل ۵۵ر۱ درصد)، زیست توده با ظرفیت ۵۶ر۱۰ مگاوات (معادل ۲۰۶ر۱درصد) و توربین انبساطی با ظرفیت ۶۰ر۹(معادل ۰۹ر۱ درصد) رده­ های بعدی را به خود اختصاص داده­اند.

شایان ذکر است که به دلیل مزایای حاصل از نصب سامانه­ های خورشیدی محدود به ظرفیت انشعاب (نیروگاه­های خورشیدی پشت­ بامی) برای مشترکین خانگی به منظور تأمین برق مورد نیاز خود و کسب درآمد حاصل از فروش مازاد آن و همچنین ایجاد جذابیت برای سرمایه ­گذاری با توجه به آخرین نرخ ­های مصوب خرید تضمینی برق، بکارگیری این­گونه سامانه ­ها با اقبال ویژه ای همراه بوده، به­ طوری که با مشارکت بیش از ۵۰۰۰ مشترک خانگی در این طرح، نیروگاه­های خورشیدی پشت­ بامی بیش از ۶۰ مگاوات از کل ظرفیت منصوبه نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک در کشور را به خود اختصاص داده ­اند. ضمناً از دیگر مزایای بکارگیری نیروگاه­ های خورشیدی پشت بامی می­توان به حذف هزینه ­ها و تلفات انتقال و توزیع شبکه برق و ارتقاء شاخص ­های پدافند غیرعامل اشاره کرد. ذکر این نکته ضروری است که به دلیل موقعیت استراتژیک ایران از جنبه دارابودن دسترسی مناسب به انواع منابع تجدیدپذیر و پاک، تلاش شده است تا نصب و بهره ­برداری از نیروگاه ­های تجدیدپذیر، متناسب با پتانسیل ­ها و ظرفیت مناطق مختلف کشور در هر یک از منابع متنوع تجدیدپذیر صورت پذیرد.

در این میان برنامه ­ها و سیاست­ های اتخاذ شده در طی سال­های اخیر در حوزه توسعه انرژی­ های تجدیدپذیر و پاک (نظیر عقد قراردادهای بلندمدت خرید تضمینی برق، اصلاح تعرفه­ ها و ...)، منجر به جلب مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه­ گذاری در این حوزه و به دنبال آن بهبود فضای کسب و کار و انتقال فن­آوری­ های تجدیدپذیر به کشور شده است. همچنین با مکانیزم تشویقی درنظر گرفته شده در دستورالعمل حمایت از بومی­ سازی فناوری نیروگاه ­های تجدیدپذیر و پاک مبنی بر اختصاص ضریب تشویقی ۳۰ درصد برای فناوری های ساخت داخل، طراحی داخل و توسعه دانش فنی و اعمال آن در قراردادهای خرید تضمینی برق، جهش بزرگی در توسعه فضای رقابتی و کسب و کار انرژی­ های تجدیدپذیر به ویژه انرژی­ های خورشیدی در کشور فراهم شده است که از جمله آن می­ توان به اخذ مجوزهای اولیه توسط چند تولیدکننده پنل­ های خورشیدی و چندین شرکت تولیدی دیگر از وزارت صنعت اشاره کرد که درحلقه ­های زنجیره ارزش تولید پنل­ خورشیدی ورود کرده ­اند. درحوزه انرژی بادی هم با نگاه ویژه و دقیق و تلاش گسترده برای عمق­ بخشی به ساخت داخل، آینده­ ای روشن تر درحوزه این نوع انرژی مورد انتظار است.

*کارشناس دفتر برنامه راهبردی و تنظیم مقررات

 

وزارت صنعت،پنل خورشیدی،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:اطلاعات

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: