کد خبر: ٢٠٦٤٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/03/05-١١:٠٣

آبادان خبر

روز لبخند خدا

فتح الله آملی

 

آبادان خبر _ سوم خرداد از منظر‌ها و جنبه‌ها و وجوه متفاوت و فراوانی، یک روز خاص و بی‌بدیل و همیشه ماندگار در تاریخ این سرزمین است. همه این روز را به‌نام روز فتح خرمشهر می‌نامیم و می‌دانیم که درست است اما همین قدر، مختصر و کوتاه هم نیست؛ فراتر از فتح یک شهر به خون نشسته و یک داغ بر دل مانده است که قریب بیست ماه چون فرزند دورمانده از مادر و چون تکه‌ای جدا شده از دل، شبی را آسوده و آرام سر بر بالین ننهادیم و بی‌جاری‌شدن اشک حسرتی از دیده از او یاد نکردیم و از این هجر تابسوز نسوختیم.
سوم خرداد فقط فتح یک شهر نبود، روز پیروزی ایمان امام و امتی بود که باور داشتند این سخن حق در کتاب خدا را در آیه ۲۴۹ سوره بقره که: ... قال الذین یظنون انهم ملاقوالله کم من فئة قلیلة غلبت فئة کثیره باذن الله و الله مع الصابرین.

در برابر تردید‌داران، آنها که می‌دانستند خدا را ملاقات خواهند کرد و به روز رستاخیز ایمان آورده بودند گفتند چه بسیار گروه‌های کوچکی که به فرمان خدا بر گروه‌های عظیمی پیروز شدند و خداوند با صابران و استقامت‌کنندگان است.

وقتی به استعدادهای صدامیان در این نبرد نگاه می‌کنیم بیش از ده لشکر زرهی، لشکر مکانیزه، بیش از هشت لشکر پیاده، چند گردان مستقل تانک، ده‌ها گردان توپخانه با صدها قبضه توپ، چندین تیپ مستقل پیاده و چندین گردان هوایی با صدها هواپیما و هلی‌کوپتر... آنگاه بیشتر به معنای این آیه و اهمیت این فتح نمایان که با رشادت و دلاورمردی مردان مرد این سرزمین در ارتش و سپاه و بسیج حاصل آمد پی می‌بریم که در چهار مرحله عملیات بیت‌المقدس از دهم اردیبهشت تا سوم خرداد چه حماسه‌ای آفریدند و چگونه در زمانی اندک بیش از ۵۴۰۰ کیلومتر از دشت خوزستان و مناطق و آن را آزاد کردند و مهم تر از همه خرمشهر را دوباره به آغوش وطن باز گرداندند.

این تعبیر زیبای امام (ره) که خرمشهر را خدا آزاد کرد دقیقاً از همین خاستگاه است که باور و ایمان و اعتقاد خدایی فرزندان پیکارجو، رزمنده و دلاور این سرزمین بود که چنین حماسه‌ای آفرید و این سخن به این معنا هم هست که هماره در این عرصه، حضور و مدد خدا را می‌توان دید.

جنگ ایران و عراق شاید تنها نبردی در تاریخ این سرزمین باشد که طی آن هیچ خطه‌ای از این سرزمین پر گهر از پیکره‌ وطن جدا نشد و با وجود تفاوت آشکاری که بین امکانات و قوای دو کشور به ویژه در شرایط پس از انقلاب وجود داشت، سستی و فتوری در ملت پیش نیامد و شکستی رقم نخورد. سال‌های سال بود که این مردم چنین احساس غرور و افتخار نکرده بودند، چنین از ته دل به خاطر یک فتح نمایان نخندیدندو بر خود و به فرزندان خود مفتخر نبودند نه از سر غرور که از سر ایمان، به همین خاطر است که این روز برای همیشه در تاریخ این سرزمین یوم‌اللهی خاص و جاودانه است و هر نسلی باید از آن به بزرگی یاد کند و دلایل دستیابی به چنین فتح نمایانی را پیش چشم آورد و رمز ایجابی آن را دریابد.

نکته مهم دیگری که نباید از یاد برود نقش همه نیروهای عمل‌کننده در این عملیات است؛ همه آنها که از ارتش، نیروی زمینی، تیرپروازان نیروی هوایی و هوانیروز دلاورانه در این عملیات نقش داشتند. تمامی گردان‌ها، تیپ‌ها و لشکرهای فداکار سپاه پاسداران و هزاران نیروی قهرمان و جان بر کف بسیجی که این حماسه را رقم زدند و همه آنها که از این عملیات به خوبی حمایت و پشتیبانی کردند در خلق این حماسه نقش بی‌بدیل داشته‌‌اند. سوم خرداد فقط فتح یک شهر نیست. سوم خرداد سند شرافت، استقامت، ایمان، وحدت کلمه، ولایت‌مداری، وطن‌دوستی و فداکاری مردم ایران است که برای همیشه سند بی‌بدیل افتخار این ملک و ملت خواهد بود و خواهد ماند.

سخن درباره وجوه مختلف اهمیت و اعتبار حماسه فتح خرمشهر و سوم خرداد و علل پیدایی و فرجام شیرین آن عملیات حدیثی نیست که در این مختصر و کوتاه بگنجد و حتی بتوان گوشه کوچکی از این پرده بزرگ حماسه را به نمایش گذارد، تنها می‌توان این نقیصه را با یادی از این حماسه آن هم در حد بضاعت مزجاةِ عذر جبران آورد با این حسن ختام که به ارواح طیبه تمامی شهدای گرانقدر این عملیات درود فرستیم و یاد هم جانبازان و رزمندگان قهرمان و دلاورمان را گرامی داریم و امید آن داشته باشیم که گذشت ایام و مصائب و مشکلات روزگار امروز، ما را از گرامیداشت افتخارات ماندگار دیروز غافل نکند که این غفلت درد بدی است.

 

سوم خرداد،خرمشهر،عملیات بیت المقدس،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:اطلاعات

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: