کد خبر: ٢٠٥٠١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/02/30-١١:٢٠

داود مختاریانی

 

آبادان خبر - یکی از گزینه‌های بازیکنان فوتبال بعد از سپری شدن دوران قهرمانی و رسیدن به بازنشستگی، ورود به دنیای مربیگری است.
البته شماری دیگر وارد حوزه‌های غیر فوتبالی می‌شوند و کسب و کار جدیدی راه می‌اندازند و به طور کامل از فوتبال جدا می‌شوند.

برای ورود به دنیای مربیگری، قدم اول حضور در دوره‌های مربیگری فدراسیون فوتبال است تا پس از گذراندن این دوره‌ها، اجازه نشستن روی نیمکت تیم‌های فوتبال را بدست بیاورند.

این بخش مهم از فوتبال زیر نظر کمیته آموزش فدراسیون مدیریت می‌شود و مربیان حاضر در فوتبال ما محصول این کمیته مهم در فدراسیون فوتبال هستند.

تا سال ۹۷ مربیان فوتبال، حتی در سطح لیگ برتر لزومی به داشتن مدرک مربیگری برای هدایت تیم‌‌ها نداشتند و برگزاری کلاس‌های مربیگری صرفاً برای آموزش بازیکنان فوتبالی بود که به دوران بازنشستگی رسیده و علاقه‌مند به ادامه فوتبال در حوزه مربیگری بودند ولی از سال ۹۷ به بعد برای نشستن روی نیمکت تیم‌های فوتبال داشتن مدرک مربیگری از دوره‌های آموزشی فدراسیون فوتبال برای همه الزامی است.

در میان مربیان فوتبال حدود ۴۰ مربی در ایران مدرک مربیگری حرفه‌ای دارند. ۱۰۵۰ مربی مرد و زن هم تا به اینجای کار موفق به دریافت مدرک A شده‌اند. تعداد مربیان مرد و زن با مدرک B حدود ۲۶۰۰ نفر است و نزدیک به ۶۸۰۰ مربی مرد و زن هم مدرک C دارند.

با توجه به تعداد بالای مربیان دارای مدرک در فوتبال ما سئوال اینجاست که چرا مربیان فوتبال ما برای هدایت تیم‌های ملی و لیگ‌های سایر کشورها انتخاب نمی‌شوند و در نقل و انتقالات مربیان بین المللی جایی ندارند؟

فوتبال ایران در سطح اول آسیا سیر می‌کند و جزو تیم‌های برتر این قاره است ولی به غیر از چند مورد نادر مثل مرحوم حجازی که در بنگلادش مربیگری کرد، مربیان ما حضور قابل توجهی حتی در تیم‌های درجه دو و سه آسیا هم ندارند.

یکی از دلایل آن می‌تواند غیر استاندارد بودن دوره‌های مربیگری باشد که توسط فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود و علیرغم داشتن عناوین دهان پر کن، با دوره‌های مربیگری کشورهای دیگر فاصله زیادی دارد.

برای گرفتن مدرک در کشور آلمان، مربیان باید یک سال در کلاس‌های مربوطه شرکت کنند و در نهایت پس از گذراندن امتحانات سخت موفق به گرفتن مدرک خود می‌شوند ولی دوره‌های مربیگری فدراسیون فوتبال شامل دو هفته کلاس تئوری و دو هفته کلاس عملی است و در پایان همه شرکت کنندگان موفق به دریافت مدرک مورد نظر می‌شوند.

سطح مربیان دارای مدرک حتی در لیگ برتر خودمان نیز به چالش کشیده می‌شود و تیم‌های زیادی هستند که ترجیح می‌دهند به جای مربیان دوره دیده از مربیان تجربی استفاده کنند.

کمیته آموزش فدراسیون فوتبال نیاز به بازنگری اساسی در روند فعلی خود دارد و باید خروجی این واحد مربیانی باشند که مانند فوتبال در سطح اول آسیا بوده و سایر کشورها خواهان جذب آنها باشند.

 

فوتبال،فدراسیون فوتبال،کمیته آموزش فدراسیون فوتبال،لیگ برتر فوتبال،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:اطلاعات

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: