کد خبر: ٢٠٤٦٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/02/29-١١:٣٣

داود مختاریانی

 

آبادان خبر _ طراحی نمودار سازمانی مدیریت ورزش به گونه‌ای است که برای هر رشته ورزشی، تشکیلاتی به نام فدراسیون پیش‌بینی شده است تا به شکل تخصصی به اداره امور آن رشته خاص بپردازد و نقطه اتصال ورزشکاران ومربیان با وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باشد.
وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هم وظیفه نظارت و هماهنگی امور همه فدراسیون‌ها و برنامه ریزی برای حضور تیم‌های ورزشی در مسابقات بین المللی را بر عهده دارند.

در بین فدراسیون‌های ورزشی فدراسیونی به اسم «فدراسیون انجمن‌های ورزشی» مشغول فعالیت است.

انجمن‌های ورزشی به تشکیلات کوچکتر از فدراسیون می‌گویند که برای اداره امور رشته‌های ورزشی جدید و نوپا راه اندازی می‌شود تا مدیریت و گسترش آن رشته ورزشی را انجام دهد و در صورت گسترش آن رشته ورزشی امکان تبدیل شدن انجمن به فدراسیون فراهم خواهد شد.

انجمن‌های ورزشی تا وقتی که شرایط فدراسیون شدن طبق ضوابط وزارت ورزش را پیدا نکنند زیر نظر فدراسیون انجمن‌های ورزشی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

۲۰ رشته ورزشی مانند کشتی آلیش، جت اسکی، کریکت، فوتبال دستی و طناب کشی و ... به عنوان انجمن ورزشی در حال فعالیت هستند.

درست است که انجمن‌های ورزشی تشکیلاتی کوچکتر از فدراسیون‌ها هستند، ولی حتماً باید شرایط اولیه‌ای برای راه اندازی انجمن ورزشی وجود داشته باشد تا بتواند مجوز فعالیت از وزارت ورزش را دریافت کند. شرایطی مانند آدرس محل دفتر انجمن، تعداد کارکنان، نحوه نظارت بر امور اداری و مالی و فعالیت‌های ورزشی و آموزشی.

اکنون در بین انجمن‌های ورزشی چند انجمن‌هستند که خارج از شرایط معمول مشغول فعالیتند وظاهراً هیچ نظارتی روی آنها از سوی فدراسیون انجمن‌های ورزشی صورت نمی‌گیرد.

انجمن‌هایی که فقط از یک سایت در فضای مجازی تشکیل شده‌اند؛ بدون ارائه هیچگونه اطلاعات مشخص مانند آدرس دفتر یا شماره تلفن!. تنها اطلاعات موجود در سایت این انجمن‌ها آدرس ایمیل و شماره حساب بانکی برای واریز حق عضویت اعضاست که در مواردی حتی نام صاحب حساب با نام انجمن مطابقت ندارد!

آیا وقتی چنین تشکیلاتی با نام و اعتبار فدراسیون انجمن‌های ورزشی اعلام وجود می‌کند، نباید حداقل‌های لازم را داشته باشد؟

فدراسیون انجمن‌های ورزشی و بالاتر از آن وزارت ورزش چگونه روی فعالیت این انجمن‌ها نظارت می‌کنند که اجازه می‌دهند بدون داشتن آدرس و تلفن، شماره حساب بانکی اعلام کنند؟ حتی یکی از آنها شماره حساب ارزی برای واریز حق عضویت اعلام کرده است!

ظاهر نظارت دقیق و درستی روی عملکرد بعضی از این انجمن‌ها وجود ندارد و با نام و اعتبار وزارت ورزش و فدراسیون انجمن‌های ورزشی فعالیت‌هایی خارج از نظارت آنها انجام می‌شود و بستر مناسبی برای بروز تخلفات احتمالی فراهم شده است.

 

منبع:اطلاعات

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: