کد خبر: ٢١٠٣٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/03/25-١١:٢٨

بدون شک یکی از دل انگیز ترین جاذبه های طبیعی، باغ های سرسبز و جذابند باغ هایی که امکان ندارد طبیعت دوست باشید و عاشق آن ها نشوید. در شهرهای ایران باغ های تماشایی زیادی هست که تجربه ای ناب از بودن در آغوش طبیعت را برایتان فراهم می کنند. یکی از باغ های چشم نواز ایران در استان کهکیلویه و بویراحمد جای دارد، باغ چشمه بلقیس، باغی مملوء از چشم اندازهای طبیعی و دیدنی. می خواهیم درباره ویژگی های باغ چشمه بلقیس حرف بزنیم.

 

به گزارش آبادان خبر، برای بازدید از باغ چشمه بلقیس باید به جاده چرام- گچساران بروید، همین که به ۴ کیلومتری شهر چرام برسید درختان سرسبز باغ چشمه بلقیس نظرتان را جلب می کنند، باغی که مطمئنا در لیست محبوب ترین جاذبه های گردشگری استان کهگلویه و بویراحمد قرار دارد و با اینکه شناخت چندانی از قدمت آن وجود ندارد اما باغ فعلی به اوایل دوره پهلوی برمی گردد. به نظر بعضی ها اینکه این باغ به اسم چشمه بلقیس نامگذاری شده به این دلیل است که بلقیس در اساطیر ایرانی سمبل زیبایی ست. اگر پای صحبت برخی از اهالی چرام بنشینید قدمت این باغ را متعلق به زمان ساسانیان می دانند و دلیلی که باعث شده نام آن را بلقیس بگذارند این است که زنی به اسم بلقیس بانی ساخت آن بوده است.

در سال های قبل از ۱۳۲۳ اینجا بیشه زاری مملوء از درختان بید و زبان گنجشک بود اما در این سال با ساخت و سازهایی که بر روی آن انجام شد باغ به شکل امروزی اش تبدیل شد. اول همه ی درختان بید و علفزارهای هرز باغ پاکسازی شدند و چشمه سارهای پراکنده ای که در سرتاسر باغ در جریان بودند به کمک لوله گذاری هدایت شده و جویبارهایی روان به وجود آمدند. باغ پوششی از سنگ فرش به خود گرفت و درختان زینتی و زیبایی در جای جای آن کاشته شد تا جذابیت باغ را دوچندان شود. رشد این درختان زینتی نمایی جذاب به باغ داد و خیلی زود باغ تبدیل شد به جایی خیال انگیز و تماشایی. گودال وسط باغ تبدیل به حوضی شد که هوا را خنک و طراوت بخش می کرد. در زمان تبدیل این گودال به حوض، بقایایی از دل زمین کشف شد که نشان می داد اینجا در گذشته هم حوضی بوده است. در سال ۱۳۳۶ دیگر باغ مدرن و سرسبز کامل و به جایی عالی برای گشت و گذار خانواده ها تبدیل شد تا اینکه بعد از گذشت حدود ۶۰ سال و در سال ۱۳۹۳ باغ دوباره مورد مرمت و نوسازی قرار گرفت. این بار نوبت استفاده از تجهیزات مصنوعی بود تا شکل و شمایل باغ جذاب تر شود. آبشارهای مصنوعی، پل های شیشه ای و همینطور سکوهایی برای اسکان مسافران جلوه ای زیبا و بی بدیل برای باغ به وجود آوردند. در جای جای باغ آلاچیق هایی را می بینید که می توانید برای فرار از گرمای آفتاب به زیر سایبان آن ها بروید.

باغ های زیبای ایران
باغ چشمه بلقیس حدود ۵۵۴۰۲ کیلومتر مربع مساحت دارد، در قسمت شمال غربی چشمتان به برجی استوانه ای می افتد که ۱۵ متر ارتفاع و ۷ متر قطر دارد. در قسمت شرقی باغ، صخره ای بزرگ با ارتفاع ۲۰ متر وجود دارد که درست در محل آبشار مصنوعی باغ است. صدای جوش و خروش این آبشار مصنوعی حسی رویایی از بودن در طبیعت را به وجود می آورد و از طرفی قطرات و ذرات آب پراکنده در هوا، خنکای لذت بخشی را به وجود آورده است. حوض وسط باغ دایره ای به شعاع ۱۰ متر و عمق ۵/۱ متر است که دو ورودی و یک خروجی دارد درست در وسط حوض، دایره ای هست که چند درخت در آن به چشم می خورد. درختان باغ چشمه بلقیس دو نوع اند یکی درختان میوه مثل سیب، گلابی و گردو و دیگری درختانی که جنبه ی زیبایی دارند و برای جذابی و زیبایی بیشتر باغ کاسته شده اند و آبیاری آن ها به وسیله چشمه های اصلی و فرعی انجام می شود. در این چشمه ها که در جویبارهای کوچک و بزرگ در جریانند برای کنترل آب، لوله هایی تعبیه شده است. جوی بزرگ باغ در ادامه به جوی های کوچکتری تقسیم می شود که وارد حوض مرکزی می شوند و پس از خروج از حوض، منتهی به شالیزارهای چرام و سد شهر می شوند.

جاذبه های تماشایی
این باغ با امکانات خوبی که دارد محیطی زیبا و راحت را برای گشت و گذار به وجود آورده است. در صورت گرسنگی می توانید از دکه های مواد غذایی خوراکی هایی برای خوردن تهیه کنید. باغ چشمه بلقیس در شب با نورپردازی های جذاب که دارد چشم اندازهای بی بدیلی را به نمایش می گذارد. سکوت شب آرامشی دارد که صدای باد و آب را ملموس تر می کند از طرفی اینجا غروب و طلوع های چشم نوازی دارد که در وصف نمی گنجند. در چند سال اخیر که مقدار بارش ها کم شده چشمه های این باغ هم دچار کم آبی شده اند. طبیعت باغ چشمه بلقیس به خصوص در فصل بهار دیدنی و فراموش نشدنی ست. با توجه به اینکه این باغ در منطقه ای خشک و گرمسیری قرار دارد در فصل های پاییز و زمستان هیچ نشانی از سرسبزی در آن دیده نمی شود. این باغ در لیست آثار ملی ایران قرار دارد و پیشنهاد می کنیم در سفر به استان چهارمحال و بختیاری از آن دیدن کنید.

 

باغ چشمه بلقیس،چهار محال و بختیاری،کهگیلویه و بویر احمد،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:الی گشت

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: