کد خبر: ٢٧٦٥١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/08/11-١٠:٢٢

تندیس یادبود نهمین دوره قهرمان گمنام، شهید «دریاقلی سورانی» به آتش نشانان آبادان اهدا شد.

 

آبادان نیوزمراسم یادبود نهمین دوره قهرمان گمنام برگزار و با رای عده‌ای از رزمندگان، هنرمندان و جانبازان، این تندیس به صورت مشترک به غیور مردان آتش‌نشان در پالایشگاه و نیز شهرداری آبادان اهدا شد.

نهمین تندیس «دریاقلی سورانی» به آتش‌نشانان آبادانی اهدا شد

تندیس قهرمان گمنام شهید «دریاقلی سورانی»، هر سال نهم تا یازدهم آبان به اداره یا فردی اهدا می‌شود که حق بزرگی بر گردن مردم کشور داشته، ولی به هر دلیلی تاکنون ناشناخته باقی مانده است.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

این جایزه امسال به پاس تمامی فداکاری‌ها در خط مقدم زمان جنگ و صلح به آتش‌نشان اهدا شد.

شهدای آتش‌نشان پالایشگاه در زمان جنگ ۱۲ نفر و کل شهدای پالایشگاه آبادان ۲۸۹ نفر و شهدای آتش‌نشان شهرداری آبادان ۷ نفر و کل شهدای شهرداری آبادان ۳۵ نفر است که این آمار‌ها فارغ از صد‌ها مجروح و جانباز و نیز زحمات آنان در وقایع زمانه صلح و ماجرا‌هایی همچون متروپل است.

ارتش متجاوز بعث عراق پس از حمله ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ به خاک ایران و در پی تصرف خرمشهر پس از ۳۵ روز مقاومت دلیرانه، درصدد اشغال شبه جزیره آبادان برآمد و تلاش کرد با عبور از رودخانه بهمنشیر وارد این شهر شود. نیروهـای بعثی در شب نهم آبان ۱۳۵۹، پنج روز پس از سقوط خرمشهر، با احداث پل شناور بر رودخانه بهمنشیر به سمت کوی ذوالفقاری آبادان یورش بردند.

دریاقلی سورانی، اوراق‌فروش کوی ذوالفقاری هنگامی که متوجه تحرکات شبانه سربازان عراقی در این محله آبادان شد، با دوچرخه راهی شهر شد تا مردم و نیرو‌های سپاه را از ورود عراقی‌ها به آبادان با خبر کند. دریاقلی در نهایت موفق شد خود را به سپاه آبادان رسانده و موضوع را به فرماندهی سپاه اطلاع دهد.

با اعلام حمله شبانه ارتش بعث عراق به منطقه ذوالفقاری، نیرو‌های سپاه و بسیج مردمی، راهی ذوالفقاری شدند. درگیری سختی بین نیرو‌های خودی با حداقل امکانات و نیرو‌های بعثی مجهز به سلاح‌های پیشرفته رخ داد و در نهایت مدافعان موفق شدند تا غروب همان روز نیرو‌های عراقی را شکست داده و شهر و جزیره آبادان را از خطر حتمی سقوط نجات دهند.

دریاقلی نیز به مدافعان آبادان پیوست و بر اثر انفجار خمپاره پایش زخمی شد. وی برای مداوا به تهران اعزام و در بیمارستان سینا بستری شد. او مظلومانه و تنها در این بیمارستان به شهادت رسید و به صورت گمنام در قطعه عمومی ۳۴ ردیف ۹۰ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

این گمنام، شهید دریاقلی سورانی یانچشمه‌ای، متولد ۱۳۲۴ روستای یانچشمه استان چهارمحال و بختیاری، اوراق‌فروشی که در کنار انبوهی از اتومبیل‌های فرسوده در حاشیه آبادان زندگی می‌کرد، اینک به نماد مقاومت کوی ذوالفقاری و نیز شهرآبادان تبدیل شده است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: