پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > ضرورت روغن کافی برای بدن


کد خبر: ٥٦٧٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1395/10/29-١٢:٤٢

وجود مقدار کافی از روغن و چربی در رژیم غذایی براي سلامت بدن ضروري است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یاداشت از

مرتضی جعفری معاونت غذا و دارو آبادان :

وجود مقدار کافی از روغن و چربی در رژیم غذایی براي سلامت بدن ضروري است، زیرا موجب تامین انرژي مورد نیاز بدن، اسیدهاي چرب ضروري و ویتامین هاي محلول در چربی می گردد.اما باید توجه داشت که براي حفظ سلامت بدن لازم است که مصرف انواع روغن و چربی محدود شود. مقایسه روغن هاي نباتی مایع با روغن هاي حیوانی و نباتی جامد نشان می دهد که روغن هاي نباتی مایع با دارا بودن درصد پایینی از اسید چرب اشباع، مقادیر کافی از اسیدهاي چرب غیر اشباع و نداشتن کلسترول براي تغذیه مناسب ترند.

روغن نباتی جامد حاوي مقادیر زیادي اسیدهاي چرب اشباع شده است که در درازمدت براي بدن زیان آور می باشد. بر اساس اطلاعات و آمار موجود، روزانه 800 مورد مرگ در کشور اتفاق می افتد که 300 مورد آن به دلیل بیماریهاي قلبی و عروقی است و بدون شک یک علت عمده ابتلا به بیماریهاي قلبی و عروقی، مصرف روغن هاي نباتی جامد یا هیدروژنه شده می باشد.

براي پیشگیري از ابتلاء به اضافه وزن و چاقی که خود زمینه ساز بیماریهائی نظیر دیابت، بیماریهاي قلبی و عروقی، افزایش فشارخون، سکته هاي قلبی و مغزي، بیماریهاي اسکلتی استخوانی مثل کمردرد، زانو درد و بعضی از انواع سرطانهاست توصیه می شود:

-1 مصرف انواع چربیها و روغن ها را محدود کنید.

-2 مصرف روغن مایع را جانشین روغن جامد کنید. نکات زیر را در مورد روغن ها رعایت کنید. در هنگام خریداري روغن اطلاعات روي برچسب بسته روغن را بدقت کنترل نمائید، این اطلاعات شامل: تاریخ مصرف، نام کارخانه، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، علامت یا مهر استاندارد می باشند.ظرف روغن خصوصا” روغن مایع را در جاي خشک و خنک و دور از نور نگهداري کنید.روغن را همیشه در ظرف در بسته نگهداري کنید.

در صورت بزرگ بودن بسته روغن از ظروف کوچکتر به منظور نگهداري موقت روغن مصرفی استفاده نمائید. غذاهاي آب پز سالم تر از غذاهاي سرخ شده هستند. ولی اگر می خواهید غذائی را سرخ کنید روغن را تحت شعله کم و در مدت زمان کوتاه حرارت دهید. روغن نباتی نباید در هیچ مرحله بوي تند و نامطبوع داشته باشد.

براي سرخ کردن به ویژه سرخ کردن عمیق و طولانی از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده نمائید.اگر این نوع روغن را در دسترس ندارید از روغن جامد استفاده کنید. بهتر است روغن تا حد امکان فقط یکبار تحت حرارت و مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین هر بار از مقدار کمی روغن استفاده کنید.روغن داغ شده را دوباره به ظرف اولیه آن برنگردانید.

روغن نباتی مایع جهت سالاد و پخت غذا مناسب تر از روغن هیدروژنه (جامد) می باشد، بعلاوه ارزش تغذیه اي روغن نباتی مایع بیشتر و سالمتر از روغن نباتی جامد است. براي نگهداري روغن به نکات زیر باید توجه کرد: - روغن ها و چربی ها ترکیبات فاسد شدنی هستند. به طور کلی وجود رطوبت، مجاورت با اکسیژن هوا، آهن و مس، حرارت و نور باعث تشدید فساد روغن می گردد.

بنابراین روغن باید در محل خشک و خنک و دور از نور و در ظرف درب بسته نگهداري شود و پس از هر بار مصرف روغن درب ظرف محکم بسته شود. - بسته بندي روغن باید حتی الامکان در ظروف غیر قابل نفوذ به نور و محکم و بی عیب باشد. - نحوه نگهداري روغن در فروشگاهها مهم است. ظروف نگهداري روغن در صورتی که شفاف باشد باید به دور از نور و در محل خنک نگهداشته شود. بویژه از نگهداري و چیدن روغن هاي مایع با بسته بندي شفاف در پشت شیشه فروشگاهها که موجب فساد روغن مایع می شود باید خودداري شود.

براي حفظ ویتامین هاي موجود در آن بسیار مهم D و A - نگهداري صحیح روغن غنی شده با ویتامین هاي است. روغن غنی شده باید در بسته بندي بطري کدر و یا قوطی هاي فلزي عرضه شود. این نوع روغن حساس تر از روغن هاي معمولی است و نباید تحت درجه حرارت بالا قرار بگیرد. - توجه به مشخصات روغن که بر روي برچسب بسته بندي آن ذکر شده است، از جمله نام و نوع فراورده، شماره پروانه ساخت، نام کارخانه، شرایط نگهداري و مصرف، تاریخ تولید و انقضاء ضروري است. مصرف روغن : روغن مایع به دلیل اینکه حاوي اسیدهاي چرب غیر اشباع فراوان و فاقد کلسترول است به روغن جامد ارجحیت دارد.- روغن جامد هیدروژنه که حاوي اسیدهاي چرب اشباع و اسیدهاي چرب ترانس است خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی را افزایش می دهد. بهتر است از روغن مایع براي مصارف پخت و پز و سالاد و از روغن مخصوص سرخ کردنی براي مصارف سرخ کردن استفاده کرد.

استفاده از حرارت بالا هنگام طبخ روغن باعث ایجاد ترکیبات شیمیایی نامطلوب در روغن می شود. وقتی غلظت این ترکیبات زیاد باشد روغن کدر، بدبو و غلیظ می شود. حرارت همچنین باعث دود کردن روغن می شود بنابراین باید روغن با شعله کم حرارت داده شود و از مصرف مجدد روغن حرارت دیده پرهیز شود. - حتی الامکان از مصرف غذاهاي سرخ کرده خودداري شود و در صورت لزوم تنها از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده شود.

 روغن مایع مخصوص سرخ کردنی در مقابل حرارت پایدار است. اما این موضوع بدان معنی نیست که از این نوع- روغن چندین بار می توان براي سرخ کردن استفاده کرد. از روغن مخصوص سرخ کردن حداکثر 3 هم نه با فاصله زمانی طولانی بلکه حدودا" در عرض 24 ساعت می توان استفاده کرد و پس از آن باید روغن حرارت دیده را دور ریخت. - روغن نباید در هیچ مرحله اي بوي تند داشته باشد. ظهور بوي نامطبوع نشانه فساد روغن است.

 روغن مصرف شده نباید دوباره به ظرف اصلی روغن برگردانیده شود. - از مصرف روغن هایی که آثار زنگ زدگی بر روي قوطی آن ها مشاهده می شود خودداري کنیدحتی الامکان از مصرف افراطی روغن پرهیز شود. مصرف زیاده از حد روغن باعث بروز اضافه وزن و چاقی شده افزایش فشارخون و در نتیجه خطر ابتلا به امراض قلبی عروقی را فراهم می آورد ،(LDL) و امکان افزایش کلسترول بد 25 % انرژي دریافتی روزانه باید از چربی ها تامین شود. 

  حداکثر 30 - روغن مایع به دلیل اینکه حاوي اسیدهاي چرب غیر اشباع فراوان و فاقد کلسترول است به روغن جامد ارجحیت دارد. - روغن جامد هیدروژنه که حاوي اسیدهاي چرب اشباع و اسیدهاي چرب ترانس است خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی را افزایش می دهد. بهتر است از روغن مایع براي مصارف پخت و پز و سالاد و از روغن مخصوص سرخ کردنی براي مصارف سرخ کردن استفاده کرد.

 استفاده از حرارت بالا هنگام طبخ روغن باعث ایجاد ترکیبات شیمیایی نامطلوب در روغن می شود. وقتی غلظت این ترکیبات زیاد باشد روغن کدر، بدبو و غلیظ می شود. حرارت همچنین باعث دود کردن روغن می شود بنابراین باید روغن با شعله کم حرارت داده شود و از مصرف مجدد روغن حرارت دیده پرهیز شود.

حتی الامکان از مصرف غذاهاي سرخ کرده خودداري شود و در صورت لزوم تنها از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده شود.

 روغن مایع مخصوص سرخ کردنی در مقابل حرارت پایدار است. اما این موضوع بدان معنی نیست که از این نوع 2 بار آن - روغن چندین بار می توان براي سرخ کردن استفاده کرد. از روغن مخصوص سرخ کردن حداکثر 3 هم نه با فاصله زمانی طولانی بلکه حدودا" در عرض 24 ساعت می توان استفاده کرد و پس از آن باید روغن حرارت دیده را دور ریخت. - روغن نباید در هیچ مرحله اي بوي تند داشته باشد. ظهور بوي نامطبوع نشانه فساد روغن است.

 روغن مصرف شده نباید دوباره به ظرف اصلی روغن برگردانیده شود. - از مصرف روغن هایی که آثار زنگ زدگی بر روي قوطی آن ها مشاهده می شود خودداري کنید

 

آبادان نیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: