پست الکترونیک جمعه ٣١ فروردين ١٤٠٣
اخبار > آغاز طرح وزارت بهداشت برای کاهش 25 درصدی مرگ و میر


کد خبر: ٣٧٨٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1394/12/11-١٢:٢٣

نشست کشوری بیماری‌های واگیر با حضور معاون فنی وزارت بهداشت و درمان به میزبانی دانشکده علوم پزشکی آبادان برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

آبادان نیوز: احمد کوشا در حاشیه نشست کشوری بیماری‌های واگیر، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیش از 70 درصد مرگ‌ومیرها به دلیل وقوع سکته و سرطان است که شایع‌ترین علت مرگ در بین افراد است.

وی ادامه داد: بیماری‌های قلبی عروقی 46 درصد مرگ‌ومیرها را در بر می‌گیرد، سرطان 13 درصد و 14 درصد نیز حوادث، به‌عنوان شایع‌ترین و بارزترین دلایل مرگ‌ومیر در کشور عنوان می‌شود، البته در این بین دیابت نیز 2 درصد را به خود اختصاص داده که این بیماری اغلب ناتوانی به بار می‌آورد.

احمد کوشا عنوان کرد: علت اصلی بروز بسیاری از بیماری‌هایی که باعث مرگ و میر می‌شوند، استفاده از غذاهای ناسالم، دخانیات، مواد مخدر، الکل، بی‌تحرکی و چاقی است.

به گزارش آبادان نیوز:معاونت فنی بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد:  آموزش و هماهنگی با مردم از برنامه‌های ما برای کاهش مصرف غذاهای ناسالم، دخانیات و الکل است که می‌تواند کاهش چشمگیری در آمار مرگ‌ومیر داشته باشد.

احمد کوشا گفت: باید امکانات رفتار سالم بهداشتی برای مردم فراهم شود، اگر مردم امکانات ورزشی خواستند باید در اختیار آنان قرار گیرد و غذاهای ناسالم را باید از جلوی چشم آنان دور کنیم.

وی با بیان اینکه این بیماران باید هر چه زودتر شناسایی شده و کنترل شوند تا بیماری آنان توسعه پیدا نکند، خاطرنشان کرد: در مرحله بعد نیز پیش از بروز بیماری باید حدس زد که آیا این فرد استعداد ابتلا به بیماری را دارد یا خیر، بنابراین می‌توان مراقبت‌هایی را برای افراد در نظر گرفت و آنها را از بروز چنین بیماری‌هایی در آینده با خبر کرد.

معاون فنی وزیر بهداشت یادآور شد: این طرح در حال حاضر  به‌صورت آزمایشی در حال انجام است و در آینده نیز به‌صورت فراگیر اجرا خواهد شد، در این آزمایشات قرار بر آن است که فشارخون میزان قند و کلسترول افراد سنجیده شود و در خصوص دخانیات سؤال شود و به او نیز اطلاع داده شود که ممکن است در آینده به چه بیماری‌هایی دچار شود.

وی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با اجرای این طرح، مرگ‌ومیرهای زودرس را تا سال 2025، 25 درصد کاهش دهیم، همچنین امیدوار هستیم دیابت و آسم و سایر بیماری‌ها را کنترل کنیم.

این مسئول گفت: آموزش همگانی، هماهنگی بین بخشی و اقدامات در جهت رفتار سالم، برنامه‌های کلی ما در جهت کاهش مرگ‌ومیر در جامعه خواهد بود.

احمد کوشا با عنوان این موضوع که باید افراد دارای امتیاز شوند و آنها را در خصوص خطرات ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر درجه‌بندی کنیم، اضافه کرد: در خصوص سرطان‌ها نیز، سه سرطان پستان، دهانه رحم و سرطان روده بزرگ در برنامه داریم که در کل کشور این موارد را هر چه زودتر تشخیص دهیم و خدمات‌دهی را آغاز کنیم.

وی این طرح را در مرحله آزمایشی عنوان کرد و ادامه داد: در تمامی استان‌ها، برنامه آزمایشی «ریسک اسکور» را در حال حاضر در چهار شهرستان نقده، بافق، شهرضا و مراغه در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود در 6 ماه آینده در کل کشور فراگیر شود.

معاون فنی وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در تمامی روستاها، زنان 30 تا 70 سال را مورد سرطان‌های پستان و دهانه رحم مورد پایش قرار داده‌ایم و ماماهای سیستم آنها را مورد ارزیابی قرار خواهند داد و در موضوع سرطان روده نیز مردان و زنان 50 تا 70 سال مورد آزمایش رایگان قرار خواهند گرفت.

 نشست کشوری بیماری‌های واگیر از روز گذشته به میزبانی دانشکده علوم پزشکی آبادان برگزار شد.

 

 

 

اخبار آبادان،خبر آبادان،خبر  آبادان،آبادان،آبادان نیوز

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: