پست الکترونیک جمعه ٠٧ ارديبهشت ١٤٠٣
اخبار > طراحی راهبردی برای ارتقای نرخ باروری در جامعه


کد خبر: ٣٧٥٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1394/12/05-١٢:٣٨

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت: این همایش در جهت آموزش و ابلاغ اجتناب از هرگونه تشویق برای استفاده از یک روش خاص پیشگیری از بارداری است.

 

 

 

 

 

 

 

آبادان نیوز:دفتر سلامت وزارت بهداشت اقدام به طراحی راهبردهایی برای ارتقای نرخ باروری کلی کرده‌اند که نتایج آن در افزایش رضایتمندی از زندگی زناشویی و ارتقای سلامت جنسی موثر است.

 

 

به گزارش آبادان نیوز: محمد اسماعیل مطلق  در حاشیه نشست منطقه‌ای مدیران محترم گروه سلامت خانواده و کارشناسان ناباروری سالم در این شهرستان، اظهار کرد: این همایش در جهت آموزش و ابلاغ اجتناب از هرگونه تشویق برای استفاده از یک روش خاص پیشگیری از بارداری برای کلیه معاونت‌های بهداشتی، مراکز بهداشت شهرستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور، حذف کلیه مواد آموزشی که به‌نوعی تبلیغ نسبت به شعارهای خاص با مضامین خاص مطرح شده است، به‌طور همزمان در سه قطب کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درزمینه رفع باورهای نادرست در خصوص کنترل موالید و کاهش رشد جمعیت و ارائه رویکرد نادرست مبتنی بر کاهش یا کنترل جمعیت و نیز پرداختن صرف به رویکردهای سلامت رویکرد خود را تغییر خواهند داد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تصریح کرد: در همین راستا، تشکیل جلسات با خبرگان و جمعیت‌شناسان و کلیه روسای ادارات در زمینه تهیه رویکردهای دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در راستای سلامت مادر و کودک مبتنی بر ارتقای نرخ باروری کلی همچنین تهیه تدوین و ابلاغ راهکارهای پیشنهادی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مبتنی بر سلامت مادر و کودک در راستای ارتقای نرخ باروری کلی به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در دستور کار قرار گرفت.

محمد اسماعیل مطلق افزود: کلیه ادارات این وزارتخانه اقدام به طراحی راهبردهایی برای ارتقای نرخ باروری کلی کرده‌اند که اهم آن در خصوص اداره باروری سالم، آموزش‌های هنگام ازدواج و پس از آن به‌منظور افزایش رضایتمندی از زندگی زناشویی و ارتقای سلامت جنسی، خدمات باروری سالم و ناباروری است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت فرهنگ‌سازی سیاست‌های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت و توجیه بیش از 12 هزار نفر از مدیران استانی و شهرستانی دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های استانی در راستای سیاست‌های جمعیتی از دیگر اقدامات وزارت بهداشت خواند و عنوان کرد: فرهنگ‌سازی و افزایش دانش جامعه درباره سیاست‌های جمعیتی در راستای هدف راهبردی توانمندسازی مردم در خودمراقبتی و ارتقای سواد سلامت است.

مطلق در تشریح دیگر اقدامات در زمینه ناباروری گفت: انجام 2 تحقیق کشوری در رابطه با تمایل زوجین در آستانه ازدواج و خانواده‌ها به فرزندآوری و شناخت عوامل مؤثر بر آن با همکاری پژوهشکده مرکز آمار ایران، تلاش در جهت تهیه برنامه استراتژیک سلامت باروری و جمعیت مبتنی بر سیاست‌های کلی جمعیت با همکاری مرکز آینده‌پژوهی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز از دیگر این اقدامات هستند.

وی تغییر در محتوا و نحوه ارائه خدمات را منوط به ادغام آموزش‌های فرزندآوری مبتنی بر سلامت خانواده در برنامه‌های آموزشی مربوطه در حال تدوین دانست و یادآور شد: بررسی‌ها نشان داده تلاش در جهت متناسب‌سازی متوسط فاصله زمانی تولد بین کودکان که میانگین فاصله تولد اولین فرزند و شروع زندگی مشترک به 3 یا 5 سال و میانگین فاصله زمانی بین فرزند اول و دوم به بیش از 5 سال افزایش یافته است.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اضافه کرد: این در حالی است که میانگین سن ازدواج نیز افزایش پیدا کرده است و این امر ضمن ایجاد مخاطراتی در سلامت مادر و کودک که ناشی از افزایش سن مادر می‌باشد بر سلامت جسمی و روانی خانواده اثرگذار است.

وی رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش جمعیت را براساس بند چهارم از سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی رهبری و در راستای ارتقای سلامت خانواده، حائز اهمیت خواند و اشاره کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در زمینه اجرایی کردن سیاست‌های افزایش جمعیت و در نظر گرفتن همه ابعاد سلامت خانواده، باید مداخلات مناسبی را اجرا کنند و تأمین مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباطات عاطفی، فرهنگی، زناشویی در خانواده نیز از سرفصل‌های بسیار مهم در راستای تحکیم بنیان خانواده باشد.

محمد اسماعیل مطلق خاطرنشان کرد: با توجه به روند موجود شاخص‌های ازدواج و طلاق ضروری به نظر رسید که برنامه بهینه‌ای در راستای جامه عمل پوشانیدن به این امر و افزایش رضایتمندی از زندگی زناشویی، تحکیم و تعالی بنیان خانواده و فرزندآوری مناسب تدوین و اجرا گردد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ابراز کرد: به منظور ایجاد چارچوب مشخص، پیشنهاد کمیته نظارت بر اعمال جراحی پیشگیری از بارداری داده شده تا در این کمیته ضمن ارزیابی شرایط متقاضی خدمت چنانچه وی در قالب یکی از اندیکاسیون‌های مورد تأیید کمیته علمی مادران قرار گرفت تا با تأیید این کمیته تحت عمل جراحی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اعلام موارد مجاز دریافت خدمات جراحی پیشگیری از بارداری به‌گونه‌ای که این خدمات صرفاً درصورتی‌که فرد مبتلا به بیماری‌های تعیین‌شده‌ای باشد که مغایرت با سلامت مادر و کودک داشته باشد، امکان‌پذیر خواهد بود.

محمد اسماعیل مطلق افزود: در همین راستا در صورت درخواست متقاضی برای استفاده از خدمات پیشگیری درخواست وی در کمیته نظارت بر خدمات جراحی موردبررسی قرار خواهد گرفت نظر نهایی کمیته مبنی بر رد یا تأیید درخواست متقاضی تعیین‌کننده اقدامات بعدی در این خصوص خواهد بود بررسی آمار و اطلاعات در سراسر کشور بیانگر کاهش حدود 85 درصدی تعداد موارد این عمل بوده است.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت یادآور شد: اعلام موارد مجاز دریافت خدمات جراحی پیشگیری از بارداری به‌گونه‌ای که این خدمات صرفاً درصورتی‌که فرد مبتلا به بیماری‌های تعیین‌شده‌ای باشد و مغایرت با سلامت مادر و کودک داشته باشد امکان‌پذیر خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عملی مبنی بر رد یا تأیید درخواست متقاضی تعیین‌کننده اقدامات بعدی در این خصوص بررسی آمار و اطلاعات در سراسر کشور است که بیانگر کاهش حدود 85 درصدی تعداد موارد این عمل بوده است.

 

 

 

اخبار آبادان،خبر آبادان،خبر  آبادان،آبادان،آبادان نیوز

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: