پست الکترونیک پنج شنبه ٠٩ فروردين ١٤٠٣
اخبار > عوامل موثر در ایجاد زخم معده را بشناسیم


کد خبر: ٣٤٨٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1394/10/07-١٨:٤٦

یک فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد عوامل ایجاد کننده زخم معده و راه های درمان آن را تشریح کرد.

 

آبادان نیوز : دکتر پژمان علوی نژاد  اظهار کرد: در معده برای هضم کردن مواد غذایی و آماده شدن برای جذب اسیدی قوی با PH چهار ترشح می شود در نتیجه باید اهرم های حفاظتی برای جلوگیری از آسیب رساندن به بافت معده وجود داشته باشد.
وی افزود: بر روی سطح بافت مخاط معده لایه موکوسی ضخیمی وجود دارد که مانند یک ژل محافظ عمل کرده و مانع آسیب رساندن اسید معده به بافت می شود.
به گزارش آبادان نیوز ،دکتر پژمان علوی نژاد عضو مرکز تحقیقات بیماری های گوارش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: هر گاه قدرت عوامل آسیب رسان و مهاجم (اسید معده) بیشتر از عوامل دفاعی(موکوس محافظ) باشد ، مخاط معده آسیب دیده و در صورت خفیف بودن ورم معده، و در صورت شدید بودن زخم معده ایجاد می شود.
عضو مرکز تحقیقات بیماری های گوارش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص عوامل موثر در ایجاد زخم معده اظهار کرد: مصرف مداوم داروهایی مانند انواع مسکن ها از جمله دیکلوفناک، مفنامیک اسید، آسپرین و پروفن، فعالیت میکروب هلیکو باکتر، فاکتورهای روحی و روانی بویژه استرس، عادات بد غذایی و دود سیگار و دخانیات از جمله این عوامل هستند.
وی در خصوص میکروب هلیکوباکتر گفت: این میکروب در بیش از 60 تا 70 درصد معده افراد در کشورهای در حال توسعه وجود دارد و در سنین کودکی به دلیل رعایت نکردن بهداشت در معده جایگزین می شود.
علوی نژاد اضافه کرد: آسیب های روحی و روانی نیز می تواند باعث افزایش اسید معده و آسیب رساندن به بافت معده شود.
این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد در خصوص عادات بد غذایی ادامه داد: تند تند غذا خوردن، خوب نجویدن و استفاده از نوشابه های گازدار در کنار غذا می تواند از عوامل موثر در ایجاد زخم معده باشد.
وی گفت: زخم معده ممکن است با عوارضی از جمله خونریزی، سوراخ شدن جداره معده و یا حتی سرطان همراه باشد چون هر زخم بدخیمی در معده می تواند زمینه ساز بروز سرطان باشد.
علوی نژاد عضو مرکز تحقیقات بیماری های گوارش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: وقتی چند عامل در کنار هم وجود داشته باشند اثر یکدیگر را تشدید می کنند.
عضو مرکز تحقیقات بیماری های گوارش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: بی اشتهایی، درد معده، تهوع، استفراغ، احساس سنگینی در معده و کاهش وزن از علائم بیماری زخم معده است.
وی در خصوص راه های درمان این بیماری گفت: بیمار باید آندوسکوپی فوقانی انجام دهد تا نوع زخم تشخیص داده شده و درمان ها زیر نظر پزشک انجام شود و بعد از بهبودی برای اطمینان آندوسکوپی مجدد انجام شود.

 

 

مرکز تحقیقات بیماری های گوارشی اهواز ،بیماری زخم معده ،آبادان نیوز ،نیوز آبادان

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: