پست الکترونیک پنج شنبه ٠٩ فروردين ١٤٠٣
اخبار > چند راهکار ساده برای مبارزه با چاقی


کد خبر: ٢٩٢١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1394/06/25-١٠:١٧

عضو انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با برشمردن علل چاقی و اضافه وزن، چند راهکار ساده را برای مبارزه با این معضل برشمرد.

 

آبادان نیوز : عضو انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با برشمردن علل چاقی و اضافه وزن، چند راهکار ساده را برای مبارزه با این معضل برشمرد.

به گزارش آبادان نیوز : فاطمه شیرانی  اظهار کرد: چاقی در اثر به هم خوردن تعادل بین دریافت انرژی از غذاهای مختلف و مصرف انرژی در بدن ایجاد می شود.
وی افزود: دریافت انرژی بیش از نیاز روزانه بدن، باعث تجمع بیش از حد چربی می شود که معمولا وقتی بیش از 20 درصد وزن ایده آل بدن باشد چاقی محسوب می شود.
شیرانی ادامه داد: مجموعه ای از عوامل ژنتیکی، رفتاری و محیطی باعث ایجاد چاقی می شود و اگر چه عوامل ژنتیکی در بروز چاقی موثر است اما رژیم غذایی، عادات غذایی و الگوی فعالیت فیزیکی، نقش اصلی را در بروز چاقی ایفا می کند.
این کارشناس ارشد تغذیه گفت: مصرف غذاهای پرچرب، انتخاب سهم بزرگ غذا، ریزه خواری، مصرف غذا هنگام تماشای تلویزیون، غذاهای آماده و نوشیدنی های پرکالری باعث افزایش انرژی دریافتی افراد می شود.
وی افزود: در عین حال، کاهش سطح فعالیت جسمی و سبک زندگی کم تحرک باعث افزایش وزن می شود.
شیرانی، عوامل روحی، روانی مانند افسردگی و پایین بودن اعتماد به نفس را نیز در برخی مواقع از عوامل اضافه وزن عنوان کرد.
عضو انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با اشاره به اینکه در دوران کودکی، دریافت کالری اضافه بر نیاز بدن باعث افزایش تعداد سلولهای چربی می شود اظهار کرد: از آنجایی که رژیم گرفتن و ورزش کردن فقط باعث کم شدن اندازه سلول های چربی می شود افرادی مبتلا به چاقی در دوران کودکی، در بزرگسالی سخت تر می توانند وزن خود را کاهش دهند.
وی اضافه کرد: رژیم شناسان و متخصصین تغذیه، موثرترین افراد برای کمک به افراد چاق و کاهش خطرات ناشی از چاقی در آنها می باشند که با تنظیم برنامه غذایی و اصلاح عادات غلط غذایی و بهبود رفتار غذا خوردن افراد چاق، باعث پیشگیری و کنترل چاقی در آنها می شوند.
شیرانی ادامه داد: درست ترین روش درمان چاقی شامل رژیم غذایی صحیح، فعالیت بدنی و ورزش مناسب، تغییر رفتار و اصلاح عادات غلط غذایی است.
این کارشناس ارشد تغذیه گفت: رژیم غذایی باید متنوع و متعادل باشد تا دریافت کافی ریزمغزی ها (مواد معدنی و ویتامین ها) را تامین کند.
وی تاکید کرد: مصرف شش تا هشت وعده غذایی با حجم مناسب و کالری کم در طول روز باعث رعایت بهتر برنامه غذایی و جلوگیری از پرخوری می شود و دریافت مایعات کافی به میزان شش تا هشت لیوان آب در طول روز باعث کنترل اشتها، جلوگیری از یبوست و دفع سریع مواد زائد از بدن می شود.
شیرانی اظهار کرد: خوردن صبحانه نقش مهمی در کنترل وزن بدن دارد و افرادی که صبحانه نمی خورند چاق تر از افرادی هستند که هر روز صبحانه می خورند
عضو انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران افزود: دریافت فیبر غذایی یا افزایش مصرف غلات سبوس دار، میوه، سبزیجات و حبوبات باعث افزایش احساس سیری و کنترل اشتها می شود.
وی گفت: در کنار رعایت رژیم غذایی تنظیم شده توسط کارشناسان تغذیه، انجام تمرینات منظم ورزشی و افزایش فعالیت فیزیکی باید به یک عادت روزانه تبدیل شود.
شیرانی تصریح کرد: برای حفظ سلامتی بدن و کنترل وزن، باید روزانه 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط انجام شود و پیاده روی آسان ترین و ارزان ترین راه برای تناسب اندام در کنار رعایت رژیم غذایی مناسب می باشد.
عضو انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران همچنین توصیه کرد: خردمندانه غذا خوردن و اصلاح شیوه زندگی و همچنین در حال نشسته و با آرامش غذا خوردن، کامل جویدن هر لقمه غذا، اعتدال در خوردن هنگام میهمانی ها، استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه در میان وعده ها نیز از عوامل موثر در کنترل اضافه وزن می باشد.
وی گفت: بین هوس غذا خوردن و گرسنگی فرق بگذارید، به جای پناه بردن به غذا در هنگام عصبانیت و اندوه به کتاب خواندن، ورزش کردن و فعالیتهای دیگر بپردازید و لیست غذایی سالم تهیه کنیم و از روی آن خرید کنید.
شیرانی گفت: بی نظمی در خوایبدن و زیاد خوابیدن باعث به هم خوردن برنامه غذایی و ایجاد عادات غلط غذایی می شود و در نتیجه چاقی ایجاد می شود.
این کارشناس ارشد تغذیه خاطرنشان کرد: اضافه وزن و چاقی با افزایش خطر بیماری های قلبی، عروقی، دیابت نوع دو، فشار خون بالا، ناباروری، انواع سرطان و مشکلات روحی ارتباط دارد.
وی اضافه کرد: برای تعیین چاقی از شاخصی به نام نمایه توده بدن یا BMI استفاده می شود که از تقسیم وزن بدن به کیلوگرم بر توان دوم قد به متر به دست می آید.
شیرانی گفت: اگر این شاخص بین 25 تا 29.9 باشد اضافه وزن و اگر بالاتر از 30 باشد به عنوان چاقی محسوب می شود.
عضو انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران ادامه داد: اندازه گیری دور کمر، نشان دهنده تجمع چربی در ناحیه شکم است به صورتی که دور کمر بالاتر از 88 سانتی متر در زنان و بالاتر از 102 سانتی متر در مردان نشانه چاقی شکمی می باشد. 

 

 


اضافه وزن ،کاهش وزن ،رژیم غذایی،تغذیه ،راهکارهای مبارزه با چاقی ،آبادان نیوز ، 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: