پست الکترونیک شنبه ٠١ ارديبهشت ١٤٠٣
اخبار > خطر عفونت چشمی ناشی از لنز در استخر


کد خبر: ٢٣٦٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1394/04/31-٠٨:٥٣

عضو هیات علمی دانشگاه جندی​شاپور اهواز گفت: استفاده از لنز در هنگام شنا ممكن است باعث عفونت​های چشمی شود.

 

آبادان نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه جندی​شاپور اهواز گفت: استفاده از لنز در هنگام شنا ممكن است باعث عفونت​های چشمی شود. 

به گزارش آبادان نیوز: محمودرضا پناهی ​بزاز  اظهار كرد: استفاده از كانتكت لنز (لنزهای تماسی) همواره ریسك عفونت را در پی دارد و حتی در كسانی كه خیلی بهداشت را رعایت می‎كنند، باز هم احتمال این عفونت وجود دارد.

 

وی گفت: استفاده از کانتکت لنز در محیطی مثل استخر از آنجا كه افراد مختلفی از آن استفاده می‎كنند، ریسك عفونت را افزایش می‎دهد. به خصوص این‎كه در استخر و محیط‌​های پر گرد و خاك خطر ابتلا به نوعی عفونت انگلی به نام "آکانتوموبا" را در قرنیه چشم تهدید می‎کند.

 

این چشم​پزشك ادامه داد: اخیرا و از ابتدای امسال بیش از 10 تا 12 مریض داشتم كه همگی خانم و از كانتكت لنز رنگی عفونت گرفته بودند.

 

وی با اشاره به عوارض و خطرات استفاده از لنز در استخر، بیان كرد: از عمده عوارض این مساله خطر عفونت است. خیلی​ها با توجه به این‎كه نمره چشم​شان بالا است و تار می‎بینند ناگزیر می​شوند در استخر از لنز استفاده كنند. البته برای این منظور یكسری عینك​های خاص وجود دارد كه در ایران تهیه آن مشكل است. این عینك​ها عینك​هایی هستند كه روی چشم محكم می​شوند و روی آن از عینك شنا استفاده می​شود ولی در ایران بسیار نایاب است و تقریبا كسی از آن‎ها استفاده نمی​كند.

 

پناهی‌بزاز افزود: افرادی كه دیدشان كم است مجبور می​شوند كه از كانتكت لنز استفاده كنند ولی توصیه ما این است كه این كار را نكنند.

 

وی با بیان این‌كه توصیه می​كنیم افرادی كه چشم‎شان ضعیف است از همان عینك​های ظریف مخصوص استفاده كنند، گفت: این افراد به همراه این عینك​های مخصوص حتما از عینك شنا هم استفاده كنند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه جندی​شاپور اهواز خاطرنشان‌كرد: اگر قرار است كسی از لنز استفاده كند و روی آن عینك شنا نیز بزند، توصیه می​كنیم حداقل از یك عینك خوب و مناسب استفاده كند كه نسبت به آب نفوذناپذیر باشد.

 

وی با تاكید بر این‌كه توصیه می​شود در استخر از لنز استفاده نشود، اضافه كرد: چنانچه كسانی به ناچار و به هر طریق در استخر و در حین شنا از لنز استفاده كردند، حتما از عینك شنا استفاده كنند و بهتر است بلافاصله پس از شنا، لنزها را از چشم خارج كنند و اجازه دهند چشم حالت طبیعی خود را داشته باشد.

 

این چشم​پزشك در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص این‌كه آیا كسانی كه لنزهای ثابت در چشم‌شان كار گذاشته‌اند می​توانند با این لنزها شنا كنند؟ گفت: درخصوص این افراد، از آنجایی كه دوره بعد از عمل طی شده و قرنیه ترمیم شده، دیگر مشكلی ایجاد نمی​كند و اینگونه افراد می​توانند با این لنزها شنا كنند. البته باز هم توصیه می‎شود این‎گونه افراد هم از عینك شنا استفاده كنند. دلیل این امر هم این است كه آب استخر به وسیله كلر تصفیه می‎شود و كلر هم ماده​ای تحریك‎كننده است كه ممكن است منجر به ناراحتی​هایی برای چشم شود؛ بنابراین توصیه می‎شود افراد در همه حالت​ها از عینك شنا استفاده كنند.

 

 

 

 

عفونت​های چشمی ، دانشگاه جندی​ شاپور اهواز ، لنز ،لنز تماسی ،دانشگاه جندی​شاپور اهواز ،عینك شنا،شنا ،عینک ،چشم ،آبادان نیوز ،نیوز آبادان ،خوزستان ، 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: