پست الکترونیک پنج شنبه ٠٦ ارديبهشت ١٤٠٣
اخبار > لزوم استفاده شهروندان آبادان از شیر و لبنیات


کد خبر: ١٧٩١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1394/02/08-١٠:١٧

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان بر لزوم استفاده شهروندان از شیر و لبنیات در سفره‌های روزانه تاکید کرد.

 

آبادان نیوز : خبرآبادان : اخبار آبادان : معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان بر لزوم استفاده شهروندان از شیر و لبنیات در سفره‌های روزانه تاکید کرد.به گزارش آبادان نیوز : خبر آبادان : اخبار آبادان : مرتضی جعفری با اشاره به شعار هفته سلامت تحت عنوان «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» اظهار کرد: از آنجایی که شیر و فرآورده‌های آن از منابع غنی پروتئین، B2 و کلسیم به شمار می‌روند لذا باید در سفره روزانه لحاظ شود.

وی افزود: متخصصان علم تغذیه در هرم استاندارد غذایی مصرف روزانه دو تا چهار واحد شیر و فرآورده‌های آن شامل شیر، ماست، پنیر و بقیه مواد لبنی را توصیه کرده‌اند.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان از مصرف روزانه دو لیوان شیر، یک لیوان ماست و 45 گرم پنیر به عنوان بهترین ترکیب غذایی توصیه شده نام برد و گفت: تا حد ممکن از خرید شیر خام (غیرپاستوریزه) خودداری کنید، اما چنانچه مجبور به استفاده از شیر خام هستید، به طور حتم باید آن را جوشانده و 10 دقیقه در حال جوش به هم بزنید.

جعفری با بیان اینکه شیر خام (غیرپاستوریزه) را به هیچ‌وجه پیش از جوشاندن در یخچال نگذارید، یادآور شد: ظروف مورد استفاده برای شیر غیرپاستوریزه پس از مصرف، باید با آب و مایع ظرفشویی شسته شود.

جعفری با بیان اینکه گاهی به شیر فاسد جوش شیرین می‌زنند تا دلمه نبندد، ادامه داد: بر این اساس باید از خرید شیر فله‌ای (کیلویی) پرهیز کرد، ضمن آنکه شیر پاستوریزه پس از خرید، باید حتما در یخچال و در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد، برای مدت حداکثر 48 ساعت نگهداری شود.

معاون غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی آبادان با تاکید بر عدم نگهداری شیر پاستوریزه در خارج از یخچال گفت: چنانچه شیر پاستوریزه بیشتر از 48 ساعت در یخچال بماند و علائم فساد و بریدگی در آن مشاهده نشود، باید پیش از مصرف آن را حداقل به مدت یک دقیقه جوشاند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: از آنجایی که کلسیم موجود در شیر و لبنیات به ویژه پنیر و ماست قادر به جذب عناصر سنگین است، لذا می‌تواند با فلزات سنگین مثل سرب ترکیب شده و باعث دفع آنها از بدن شود.

معاون غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی آبادان بیان کرد: متخصصان علم تغذیه، شیر را یکی از منابع دریافت ویتامین دی می‌دانند که به دلیل ویژگی خاص کازئین (پروتئین شیر) در ایجاد پیوند با انواع ذرات فلزی در هوا، مصرف روزانه آن می‌تواند مانع جذب ذرات آلاینده به ویژه ذرات فلزی شود.

به گفته جعفری، مصرف شیر سبب نرم شدن مخاط تنفسی فوقانی مری و معده می‌شود.

جعفری با بیان اینکه تاریخ انقضاء بر اساس کیفیت ماده اولیه، نوع محصول، فرایند تولید، بسته‌بندی و نیز شرایط نگهداری، در زمان ماندگاری تعیین می‌شود، افزود: به طور مثال در مورد شیر پاستوریزه، با توجه به شرایط نگهداری و کیفیت اولیه آن، بین دو تا پنج روز امکان ماندگاری‌اش وجود دارد.

وی از تب مالت، سل، لیستریوز، سقط جنین و عوارض چشمی، سالمونلوز (حصبه، شبه حصبه) اسهال‌های خونی و ناراحتی‌های گوارشی به عنوان مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از شیر دام به انسان نام برد.

معاون غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی آبادان در پایان یادآور شد: هر نوع میکروب و یا ویروس یا انگل بیماری‌زا می‌تواند از طریق محیط و یا اشخاص، به شیر و از این طریق به انسان‌ها منتقل شود.

 

دانشکده علوم پزشکی آبادان ،دانشکده پزشکی آبادان ،سقط جنین ،مرتضی جعفری ،معاون غذا دانشکده پزشکی آبادان ،شیر ،آبادان نیوز ،نیوز آبادان ،خبر آبادان ،اخبارآبادان ،آبادان

دانشکده علوم پزشکی آبادان ،دانشکده پزشکی آبادان ،سقط جنین ،مرتضی جعفری ،معاون غذا دانشکده پزشکی آبادان ،شیر ،آبادان نیوز ،نیوز آبادان ،خبر آبادان ،اخبارآبادان ،آبادان


دانشکده علوم پزشکی آبادان ،دانشکده پزشکی آبادان ،سقط جنین ،مرتضی جعفری ،معاون غذا دانشکده پزشکی آبادان ،شیر ،آبادان نیوز ،نیوز آبادان ،خبر آبادان ،اخبارآبادان ،آبادان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: