پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > ساخت بزرگترین پارک موزه دریایی جهان در آبادان


کد خبر: ٥٦٣٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1395/10/23-٠٨:٤٢

مدیر طرح موزه های صنعت نفت گفت: پارک موزه در حال ساخت آبادان با یک هزار و ۶۰۰ متر طول، بزرگترین پارک موزه دریایی جهان خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش آبادان نیوز ،اکبر نعمت اللهی  با اشاره به اینکه تکنیکال اسکول(آموزشگاه فنی و حرفه ای نفت) با قدمتی حدودد ۹۰ ساله دومین موزه صنعت نفت است که در آبادان راه اندازی می شود، افزود: انگلیسی ها برای تربیت نیروهای متخصص مورد نیازشان در تاسیسات صنعت نفت به ویژه در پالایشگاه آبادان این آموزشگاه را ایجاد کردند و فرزندان این خطه از کشورمان از سن نوجوانی وارد این مرکزمی شدند، آموزشهای لازم را طی چند سال فرا می گرفتند و سپس بر حسب نیاز در بخشهای مختلف پالایشگاه به کار گرفته می شدند.

وی اظهار کرد: نیروهای متخصص در سطح تکنسین پالایشگاه آبادان از این آموزشگاه و نیروهای مهندسی مورد نیاز نیز از میان ایرانی های تحصیل کرده در خارج از کشور و یا خود انگلیسی ها تامین می شد.

نعمت اللهی با اشاره به اینکه در این آموزشگاه به دلیل جنگ سالها بسته بود و این مرکز به طور عملی از حیظ انتفاع خارج و به مخروبه ای تبدیل و تمام ابزار و تجهیزات درون آن در انبار اموال قدیمی (سلویچ) نگهداری می شد، تصریح کرد: با همت پالایشگاه آبادان تمام تجهیزات مربوط به این آموزشگاه (حتی آنهایی که در زیر خاک دفن شده بودند) شناسایی شدند و پس مرمت و بازسازی به محل این آموزشگاه واقع در بلوار دهداری مقابل استادیوم تختی آبادان بازگردانده شد. ضمن آنکه سالن های این آموزشگاه نیز مرمت و بازسازی شد و تمام اسناد مربوط به پالایشگاه و تاسیسات صنعت نفت نیز پس از جمع آوری به این محل انتقال یافت.

به گفته وی، آموزشگاه فنی و حرفه ای نفت در زمان حاضر با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در امر بازسازی در حال طی مراحل اتمام و آماده سازی است.

مدیر طرح موزه های صنعت نفت گفت: اتوبوسهای زرد رنگ قدیمی که به «اسکول باس» معروف بودند نیز پس از مرمت و بازسازی به محل این آموزشگاه منتقل شد. البته یکی از این اتوبوس ها به عنوان کتابخانه و مرکز آفرینشهای هنری برای کودکان دیده شده، امید می رود تا پایان امسال کار بازسازی این مرکز به اتمام برسد در زمان حاضر محوطه بیرونی، راه های دسترسی و کف موزه در حال کار و آماده سازی است.

ایجاد پارک موزه صنعت نفت در آبادان حاشیه اروند رود

نعمت اللهی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در راستای اجرای طرح موزه های صنعت نفت به دستور وزیر، برای شهر آبادان در گام نخست ایجاد پنج موزه برنامه ریزی شده است، افزود: پارک موزه صنعت نفت سومین موزه ای است که در آبادان ایجاد می شود. این پارک که ۱۱ اسکله پالایشگاه را شامل می شود دارای طولی معادل هزار و ۶۰۰ متر است و طرحهای مربوط به این پارک با پیش بینی فضاهایی برای رده های سنی مختلف به تصویب رسیده است.

وی اظهار کرد: طبق برنامه، طراحی های خاصی اعم از بخشهای تفریحی، استراحتگاهی، سیاحتی، دیداری و سایر امکانات ویژه برای این پارک موزه دیده شده ضمن آنکه فضای مفرحی نیز برای کودکان لحاظ شده است.

نعمت اللهی با اشاره به اینکه تمام مبلمان پارک موزه نفت آبادان با اشیا و تجهیزات صنعت نفتی طراحی و ساخته می شود، تصریح کرد: تلاش داریم تا در طراحی ساخت نیمکت ها، وسائل بازی بچه ها، سرسره، نرده ها، حفاظ ها، سالن تجمعات و غیره از تجهیزات و المانهای نفتی بهره بگیریم و بر این اساس گروه طراحان این پارک موزه با انجام مطالعات فراوان، الگوبرداری از سایر پارک موزه های دنیا و انتخاب بهترین گزینه ها براساس شرایط آب و هوایی و منطقه ای (شرجی و گرما) آن را به روزرسانی و طراحی کردند.

وی یادآور شد: بخشهایی از این پارک موزه که شامل اسکله ها است، تخریب شده که بایستی بازسازی شوند تا مسافت خوبی را در کنار ساحل برای قدم زدن و تفریح مردم بتوانیم ایجاد کنیم، نور پردازی بسیار خوب و فضای بازی برای کودکان در پنج نقطه از دیگر بخشهایی است که در ساخت این پارک موزه پیش بینی شده است.

مدیر طرح موزه های صنعت نفت با بیان اینکه برای اجرای فاز نخست این پارک موزه نفت آبادان سه میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است، گفت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، این پروژه را نیز در سال ۹۶ به انجام و اتمام می رسانیم تا مردم آبادان از وجود یک پارک موزه زیبای تفریحی و سیاحتی در ساحل اروند رود بهره مند شوند. بدون شک این پارک موزه برای گردشگران داخلی و خارجی نیز جذابیت های فراوانی خواهد داشت که می تواند بر اقتصاد شهر و مردم تاثیر به سزایی بگذارد.

پارک موزه آبادان بزرگترین پارک موزه دریایی جهان

نعمت اللهی افزود: پارک موزه آبادان با یک هزار و ۶۰۰ متر طول، بزرگترین پارک موزه دریایی جهان خواهد شد که در آن لیلا عراقیان (طراح پل طبیعت در تهران) به همراه تیمشان بخشهای مختلفی را به شکل ویژه در آن طراحی کرده اند، در  زمان حاضر نقشه های این پارک برای انجام در دو فاز در حال آماده سازیست. 

وی با بیان اینکه در بخشهایی که به شکل لکه هایی در نقشه های پارک موزه برای عرضه دیده شده باید کارهای نویی برای جلوگیری از تکراری شده آن برای بازدیدکنندگان به طور مستمر در آنها انجام شود، اظهار کرد: برای پارک موزه نفت آبادان فضاهایی برای ساخت سینمای روباز، محل برگزاری مراسمات مختلف شهری، محل اجرای تئاتر و موسیقی نیز پیش بینی شده، این امکانات سبب جذب بیشتر مردم می شود ضمن آنکه فضای بسیار خوبی را به لحاظ تفریحی و گردشگری برای شهر  ایجاد می کند.

نعمت اللهی تصریح کرد: اگر چه در ساخت پارک موزه نفت آبادان برای تمام رده های سنی تعریف و برنامه داریم اما نگاه و اولویت ما در ساخت این پارک موزه کودکان و نوجوانان با هدف بهره برداری بیشتر آنان از این پارک موزه است زیرا به تربیت و آموزش نسلهای آینده به عنوان یکی از رسالتهای موزه ها در دنیا معتقدیم.

مدیر طرح موزه های صنعت نفت از نیروگاه شماره یک پالایشگاه آبادان به عنوان دیگر بخشهای قابل پرداخت در لیست موزه های صنعت نفت نام برد و گفت: در زمان حاضر این نیروگاه (در درون پالایشگاه) که از قدیمی ترین نیروگاهای کشور به شمار می رود به واسطه ورود نیروگاه های جدید دیگر انتفاعی ندارد و در مدار تولید هم نیست اما بایستی تجهیزات آن مرمت، بازسازی و حفظ شود.

نعمت الهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساخت سالن ریخته گری در درون پالایشگاه آبادان توسط انگلیسی ها برای تامین تجهیزات و لوازم یدکی مورد نیاز پالایشگاه افزود: این سالن نیز نیاز به مرمت، بازسازی و آماده سازی دارد.

نخستین آسانسور کشور از آبادان

وی اظهار کرد: تجربه ساخت و بهره وری از نخستین آسانسور در کشور از آبادان شکل گرفت به این ترتیب که در کنار همین کارخانه ریخته گری در پالایشگاه آبادان برای بالا و پائین رفتن کارگران برای نگهداری کوره ها و انجام سایر کارها، آسانسوری ساخته شد که خوشبختانه هنوز موجود است که به طور حتم بازسازی و نگهداری می شود.

نعمت اللهی همچنین با بیان اینکه مخازن نگهداری فراوده های نفتی که در زمان جنگ آسیب دیده اند جزو موارد بازدیدی موزه ای ما خواهد بود، تصریح کرد: واحدهای ۷۰ و ۷۵ پالایشگاه آبادان جزو واحدهای میراثی ما با ۱۰۰ سال عمر و به شیوه ساخت به شکل پرچی ( نبود تکنولوژی جوش در آن زمان) از دیگر بخشهای قابل توجه ما برای مرمت و نگهداری است.

تیپ منحصر به فرد خانه های تشریفاتی 

مدیر طرح موزه های نفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه موضوع مرمت و بازسازی خانه های تشریفاتی شرکت پالایش نفت آبادان نیز در دستور کار ما قرار دارد، گفت: تیپ منحصر به فرد این خانه ها در هیچ جای ایران وجود ندارد و تنها سه به این شکل در آبادان وجود دارد که در زمان حاضر یکی از آنها در اختیار نیروهای نظامی منطقه و دو تای دیگر در اختیار ما قرار دارد.

نعمت اللهی افزود: متاسفانه این خانه ها با توجه به لطماتی که در دوران جنگ به آنها وارد شده در حال تخریب هستند و بایستی هرچه سریعتر نسبت به مرمت و بازسازی آنها اقدام کنیم، البته این خانه های تشریفاتی  برای تبدیل شدن به موزه پیش بینی نشده اما برای حفظ و نگهداری آنها بایستی کوشید.

وی با اشاره به اینکه امکان تبدیل این خانه های تشریفاتی به فرهنگسرا و امثال آن وجود دارد، اظهار کرد: اولویت نخست ما مرمت و نگهداری این ساختمانها است تا بیش از این از بین نروند، حفظ و نگهداری این خانه ها به دلیل منحصر به فرد بودنشان به عنوان میراث کشور برای ما بسیار مهم است.

فعال سازی تورهای صنعتی برای شهر آبادان

نعمت اللهی با بیان اینکه فعال سازی تورهای صنعتی ویژه گردشگران داخلی و خارجی برای شهر آبادان از دیگر برنامه های مد نظرمان با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند است، تصریح کرد: صنعت نفت در حد توان و در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی خود در قبال  مردم اقداماتی را آغاز کرده  که ساخت موزه های صنعت نفت و مراکز فرهنگی از جمله آنها است کارهایی را به انجام می رساند.

مدیر طرح موزه های صنعت نفت گفت: در زمان حاضر نهضتی را تحت عنوان «نهضت ثبت آثار  صنعت نفت» آغاز کرده ایم که ر این مبنا تمام ساختمانها و تاسیسات قدیمی صنعت نفت در سراسر کشور شناسایی و برای آنها شناسنامه تهیه می شود ضمن آنکه برای ماندگاری بیشتر این آثار در فهرست آثار ملی نیز به ثبت می رسند.

نعمت اللهی افزود: در زمان حاضر حدود ۱۲۰ بنا و تاسیسات صنعت نفتی در کشور را به ثبت میراثی رسانده ایم که بیشتر آن مربوط به آبادان است و این روند همچنان ادامه دار خواهد بود. 

وی اظهار کرد: پس از اتمام پروژه های یاد شده در قالب اجرای پنج موزه صنعت نفت در آبادان، وارد فاز دوم طرح یعنی تبدیل۲۰ نقطه از شهر به موزه نفت می شویم، در این فاز سعی داریم تا به شهر موزه برسیم و هر نقطه ای از آبادان که تاسیسات صنعت نفت در آن هست حفظ، نگهداری، مرمت و برای آن کارکردی تعریف شود.

مدیر طرح موزه های صنعت نفت تصریح کرد: در زمان حاضر آبادان نیازهای فراوانی دارد که باید همگان برای رفت آنها کمک کنند، اگر زمانی آبادان به عنوان عروس خاورمیانه معروف بود به خاطر امکانات بسیار خوبی بوده که در اینجا وجود داشته است به همین دلیل برای رساندن این شهر به شرایط قبلی بایستی شرایط و بسترهای لازم را فراهم کرد.

آبادان نیوز ،اخبار آبادان ،خبرآبادان ،آبادان

منبع /مهر

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: