پست الکترونیک شنبه ٠١ ارديبهشت ١٤٠٣
اخبار > اعتراض به برکناری استاندار خوزستان و انتقال آب کارون


کد خبر: ٤٢٠١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1395/02/25-٠٨:١١

مردم اهواز برای نجات رودخانه کارون زنجیره انسانی تشکیل دادند که با حواشی مختلفی از جمله اعتراض به برکناری مقتدایی استاندار خوزستان همراه بود.

 










 آبادان نیوز: از ساعت ۱۰ صبح روز جمعه 24 اردیبهشت مردم در حاشیه رودخانه کارون مقابل کتابخانه مرکزی کیانپارس اهواز برای نجات رودخانه کارون نسبت به تشکیل زنجیره انسانی اقدام کردند.

به گزارش آبادان نیوز:به نقل از مهر،این روزها هوای خوزستان به ویژه در شهرهای مرکزی، جنوبی و غربی استان بسیار گرم است ولی حدود ۵۰۰ نفر از شهروندان اهوازی از بزرگ و کوچک، کودک و جوان، زن و مرد، میانسال و پیر همگی با تابلوها و پلاکاردهایی اعتراض خود را نسبت به سیاست مسئولان ملی در خصوص انتقال آب کارون اعلام کردند.

روز گذشته پیامک های گسترده ای میان مردم اهواز برای شروع تجمع آن هم از ساعت ۱۰ در مکان فوق رد و بدل شد و فضاهای مجازی به ویژه واتساپ نیز از این پیام های دعوت بی نصیب نماند و متن دعوت در گروه های مختلف و پیج های شخصی ارسال شد.

استاد کشاورزی و مدیریت دانشگاه آزاد واحد اهواز در این زنجیره انسانی اظهار کرد: خوزستان متشکل از قومیت های مختلفی است ولی همین قومیت ها در کنار یکدیگر با آرامش زندگی می کنند. خوشبختانه در تاریخ پنج هزار ساله خوزستان حتی یک بار بین قومیت ها مشکل غیرقابل حلی به وجود نیامده و نمونه بارز آن را می توان از زندگی آپارتمان نشینی متوجه شد.

علیرضا رئیس زاده با تأکید بر لزوم دنبال نکردن مسائل زیست محیطی به صورت سیاسی ادامه داد: خوزستان دین خود را به اسلام و این کشور ادا کرده ولی آیا مسئولان نیز کارهای مهمی را برای خوزستانی ها انجام داده اند.

وی تصریح کرد: ایران زیباترین کشور ویترین جهان و خوزستان نیز زیباترین استان ایران است. در هیچ کدام از استان های کشور ظرفیت ها و منابع خوب مثل خوزستان وجود ندارد.

استاد دانشگاه آزاد واحد اهواز بیان کرد: در تمامی نقاط سرد و گرم استان خوزستان ۹۵ درصد گونه های گیاهی دنیا قابل کاشت است و یک سوم آب های کشور متعلق به این استان است.

رئیس زاده ابراز تأسف کرد: خوزستان به جز نفت هم منابع و معادن بسیاری دارد که آینده سراسر ایران را تغییر می دهد ولی با عرض تأسف از این معادن به نفع استان خوزستان استفاده نشده و حتی آب خوزستان را به صنایع بنا شده در کویر و بیابان می برند و این ظلم به مردم خوزستان است.


با انتقال آب خوزستان ویران و استان دیگر آباد می شود


وی عنوان کرد: تشویق به سرمایه گذاری نکردن در خوزستان به دلیل مرزی بودن این استان یک فکر ویرانگر است. میزان سرمایه گذاری در سایر استان های مرزی ایران در مقایسه با خوزستان غیر قابل باور است.

استاد دانشگاه آزاد واحد اهواز خواستار شد: مردم این استان خواستار انجام کار کارشناسی در خصوص انتقال آب هستند و این اصلا درست نیست که با انتقال آب استانی را آباد و خوزستان را ویران کنند.


اعتراض مردم به خلف وعده رئیس جمهور


مردم  با صدای بلند و هماهنگ فریاد می زدند که رئیس جمهور به نمایندگان منتخب خوزستان وعده داده بود که انتقال آب منتفی خواهد شد ولی چرا با برکناری استاندار خوزستان وعده خود را عملی نکرده و کلنگ زنی انتقال آب را در استان کرمان انجام  دادند.


اعتراض صنف کشاورزی


کشاورزان بسیاری در این زنجیره انسانی حضور داشته و در گفتمان ایجاد شده اعلام کردند که چرا وقتی کشاورزی استفاده از آب برای ما ممنوع است کشاورزان اصفهانی و کرمانی به راحتی آب را از سرشاخه های کارون با انتقالات صورت گرفته از سوی مسئولان دریافت می کنند.


اعتراض نسبت به فاضلاب های ورودی به کارون


مردم همه از وورد فاضلاب های گسترده به رودخانه کارون ناراحت بوده و نسبت به این امر اعتراض شدید داشتند. در این میان اما یکی از بانوان حاضر در زنجیره انسانی اعلام کرد که در کارون چیزی به جز فاضلاب پیدا نمی شود و قطعا با چنین وضعیتی در سال های آینده به جای رودخانه کارون یک جوی روباز متعفن از بوی فاضلاب برای ما اهوازی ها و خوزستانی ها خواهند ماند.

یکی دیگر از شهروندان هم اعلام کرد: تنهایی حضور پیدا کردن در چنین تجمعاتی و همچنین عکس سلفی گرفتن اصلا هنر نیست و هرکسی باید ضمن پوشیدن لباس محلی با خانواده خود حضور پیدا کند تا مسئولان ملی متوجه باشند خواسته تمامی اقوام خوزستانی جلوگیری از انتقال آب است.


جمع آوری شماره تلفن برای تشکیل گروه در فضای مجازی


یکی از جوانان حاضر در تجمع با اعتراض نسبت به عدم حضور مسئولان ملی در خوزستان گفت: وزرای مختلف برای اسیدپاشی در اصفهان حضور پیدا می کنند ولی برای مسئله ملی رودخانه کارون هیچ مسئولی حاضر به پاسخگویی نیست.

یکی از شهروندان نیز خواستار تعیین مکان دائمی برای اعتراضات شد و دیگری هم خواستار حضور تمامی مردم در ورزشگاه غدیر به منظور دفاع از قهرمانی استقلال خوزستان و رودخانه کارون به صورت همزمان شد.

برخی از شهروندان در این تجمع در حال جمع آوری شماره تلفن های دیگر شهروندان بودند تا برای تجمعات آینده یک گروه را در فضای مجازی تشکیل دهند.

پیرمردی که با چفیه در این تجمع حضور داشت، بیان کرد: مسئولان نباید به گونه ای برخورد کنند که مردم فکر کنند آنها تنها زمان جمع آوری آرا به سراغشان می آیند.

یکی از شهروندان ضمن انتقاد شدید از مطالبه گر نبودن مردم خوزستان گفت: تعداد حاضر در این اجتماع اصلا مناسب یک تجمع نیست و حتی صدا و سیمای مرکز استان به خود زحمت 

سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس نیز با تحسین چنین تجمعاتی اظهار کرد: اگر قرار است آب کارون را ببرند با این تجمعات کوچک حل نمی شود و امروز به عنوان یک شهروند برای مخالفت با موضوع انتقال آب در این مکان حضور پیدا کرده ام. البته مطمئن باشید که دید حزبی داشتن به کارون و دولت باعث نتیجه گیری مثبت نخواهد شد.

وی افزود: طی هشت سالی که نماینده مردم خوزستان بودم با سایر نمایندگان استان مانع انتقال آب شدیم ولی بلافاصله بعد از انتخابات دور دوم مجلس در خوزستان افراد جدید به عنوان نماینده از سوی مردم انتخاب شدند. در این میان با برکناری استاندار و مشغول کردن افکار مردم نسبت به این برکناری کلنگ انتقال آب در کرمان به زمین زده شد.





اخبار آبادان،خبر اهواز،آبادان،آبادان نیوز،نیوزآبادان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: