پست الکترونیک پنج شنبه ٠٩ فروردين ١٤٠٣
اخبار > کبد اهدائی از بانوی 20 ساله مرگ مغزی شده اهل لالی، نجاتگر جان بیمار نیازمند شد


اعضاء بدن بانوی 20 سالۀ مرگ مغزی، با رضایت خانوادۀ وی، در اتاق عمل پیوند بیمارستان گلستان اهواز، به بیماران نیازمند اهدا شد.

 

 

 

 

 

 

 

آبادان نیوز:دکتر امین بحرینی رییس دفتر هماهنگی پیوند اعضاء بیمارستان گلستان اهواز ضمن اعلام این خبر افزود:  "ندا هاشمی فرد" جوان 20 ساله ای بود که چند روز پیش بر اثر سانحۀ رانندگی با کاهش سطح هوشیاری به این مرکز انتقال داده شد و پس از بررسی های متعدد و آزمایشات مکرر پزشکان گروه بیهوشی، متأسفانه مرگ مغزی وی تأیید شد و با تصمیم خداپسندانۀ خانوادۀ هاشمی فرد، اقدامات مربوط به اهداء اعضای عضو توسط مرکز فراهم آوری و هماهنگی پیوند اعضاء مستقر در بیمارستان گلستان انجام شد.

به گزارش آبادان نیوز:وی افزود: بر خود لازم می دانم از خانواده هاشمی فرد بخاطر اینکه توانستند در آن شرایط نامناسب روحی، تصمیم به اهداء اعضای بدن جگرگوشه ی خود بگیرند قدردانی کنم.

بحرینی ادامه داد: هنگامی که "مرگ مغزی" برای کسی اتفاق می افتد، قشر و ساقۀ مغز برای همیشه از کار می افتد و شانسی برای زنده ماندن فرد نمی توان قائل بود و اگر قلب در حال پمپاژ خون است، موقتی و برای مدتی محدود است و این همان زمان طلایی پیوند است که ما برای پیوند در اختیار داریم.

این فوق تخصص پیوند عضو با بیان اینکه به لطف ایثار خانواده هاشمی فرد پنجمین عمل پیوند کبد در استان خوزستان با موفقیت انجام شد و هم اکنون گیرندۀ کبد با حال عمومی خوب در بخش مراقبت های ویژۀ پیوند بیمارستان گلستان، تحت مراقبت است، تصریح کرد: کبد عضوی است که برخلاف کلیه در بدن انسان دوگانه نیست و جایگاه مهمی را از نظر سوخت و ساز و تولید پروتئین ایجاد می کند و در صورت تخریب، هیچ جایگزینی ندارد و فردی که کبد خود را از دست می دهد، اگر برایش عمل پیوند کبد انجام نشود، دیر یا زود خواهد مرد.

وی افزود: از این رو اهمیت پیوند کبد بیشتر می شود چرا که واقعاً برای فرد گیرنده، حیاتی است و حکم مرگ و زندگی را برای وی دارد.

بحرینی بیان داشت: جراحی پیوند کبد سختی ها و پیچیدگی های خاص خود را دارد که از آن جمله می توان به مدت زمان انجام عمل اشاره کرد.

وی ادامه داد: مثلاً زمان لازم برای یک عمل پیوند کلیه چیزی بین 2 تا 3 ساعت است در صورتیکه که یک عمل پیوند کبد، بین 7 الی 8 ساعت زمان می برد و همین امر، کار را برای گروه جراحی، بیهوشی و حتی خود بیمار دشوار می کند.

رییس دفتر هماهنگی پیوند اعضاء بیمارستان گلستان افزود: اگر کلیه در یک بیمار پیوندی پس زده شد، بیمار با دیالیز می تواند به زندگی خود هرچند به سختی، ادامه دهد اما یک گیرندۀ کبد در صورت دفع کبد، فوراً جان خود را از دست خواهد داد.

وی گفت: مراقبت از فرد گیرندۀ کبد نیز دشوار است و حساسیت های خاص خود را دارد البته بدن انسان کبد تازه وارد را نسبت به کلیه راحت تر و زود تر می پذیرد و حتی به نسبت در گیرندگان کبد نتیجه کار بهتر و عمر فرد طولانی تر است.

رییس دفتر هماهنگی پیوند اعضاء بیمارستان گلستان اظهار کرد: در عمل پیوند کلیه که گروه جراح، کلیه را بطور کامل برداشته و کلیۀ جدید را جایگزین می کنند، اما در پیوند کبد به دلیل وجود خاصیت خودتکثیری در سلولهای کبد، فقط قسمتی از آن پیوند زده می شود و به مرور در بدن فرد گیرنده تکامل می یابد.

 دکتر بحرینی گفت: ترویج فرهنگ اهداء عضو از مرگ مغزی بدین معنی که مردم، از تفاوت بین یک فرد مرگ مغزی با بیماران در حالت کُما آگاه باشند و مهمتر از آن بدانند که تعداد کثیری بیمار دیالیزی وجود دارد که کلیه های آنان از بین رفته و برای ادامۀ زندگی عادی خود با مشکل مواجه اند و برای بهبودی خود، نیاز مبرم به پیوند کلیه دارند.

 

 

اخبار آبادان،خبر خوزستان،آبادان،آبادان نیوز،نیوزآبادان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: