کد خبر: ٧٣٨١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1396/11/18-٠٨:٥٦

در پی تخریب بخشی از محوطه تاریخی موسوم به تپه آبادان قدیم توسط یک شرکت عمرانی، اداره‎ میراث فرهنگی آبادان از این شرکت شکایت کرد.

 

 

 

 

 

 

 

در پی تخریب بخشی از محوطه تاریخی موسوم به تپه آبادان قدیم توسط یک شرکت عمرانی،اداره میراث فرهنگی آبادان از این شرکت شکایت کرد.

به گزارش آبادان نیوز ،یکی از شرکت‎های طرف قرارداد جهاد نصر بدون کسب مجوز از میراث فرهنگی اقدام به تسطیح و تخریب زمین های محوطه تاریخی آبادان قدیم را کرد که این امر شکایت اداره‎ میراث فرهنگیآبادان را از این شرکت در پی داشت.

در گزارش رییس اداره میراث فرهنگی آبادان آمده است: پیرو بازدید عوامل یگان حفاظت این اداره از این منطقه، مشاهده شد تعدادی ماشین ‎آلات کشاورزی مربوط به یک شرکت عمرانی با هویت معلوم، بدون کسب هر گونه مجوزی از میراث فرهنگی در حال تسطیح زمین های این محوطه تاریخی هستند که با اقدامات اولیه مسئول یگان حفاظت میراث فرهنگی، ادامه عملیات تسطیح متوقف شد.
در این گزارش آمده است: اقدامات شرکت مذکور منجر به تخریب بخشی از این محدوده شده و در هنگام عملیات تعدادی آجر و سفال نیز نمایان شده است. 
گفتنی است به استناد ماده ‎ 558 قانون مجازات اسلامی، تخریب آثار و محوطه‎های باستانی که به ثبت ملی رسیده، جرم محسوب می‎شود و باتوجه به تخلف صورت گرفته و تخریب بخشی از تپه‎های تاریخیآبادان قدیم، اداره میراث فرهنگی آبادان، درحال پیگیری قضایی موضوع است. 
همچنین بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه و ماده 100 فانون برنامه ششم توسعه، همه مجریان طرح باید پیش از اجرای پروژه‎های خود، مطالعات تاریخی و فرهنگی را با نظارت میراث فرهنگی انجام دهند که در این زمینه اقدامی از سوی شرکت عمرانی صورت نگرفت.
تپه های تاریخی آبادان قدیم در روستای شلحه حاج حسن آبادان، مربوط به دوره اسلامی بوده و به شماره 13569 مورخ 23 مهر 1384 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده اند.
بخش بزرگی از این محوطه در حالی تخریب شده که به گفته سرپرست ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر هنوز در آن کاوش نشده و قرار بوده برای آن برنامه ریزی شود.

 

 

 

منبع:ایرنا

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: