مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی گفت:استان خوزستان سالیانه با تولید 162هزار تن پیاز،رتبه پنجم کشور را دارد.

 

مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: استان خوزستان سالیانه با تولید 162هزار تن پیاز، رتبه پنجم کشور را دارد.

به گزارش آبادان نیوز،حسین اصغری افزود: اصفهان با 337 هزارتن، جنوب کرمان با 300 هزارتن، هرمزگان با 270 هزارتن، زنجان با 185 هزارتن، خوزستان با 162 هزارتن و آذربایجان شرقی با 130 هزارتن به ترتیب بزرگترین تولیدکنندگان پیاز کشور به شمار می روند.
وی در ادامه از کاهش سه تا پنج هزارریالی قیمت پیاز در روزهای اخیر خبرداد وگفت: قیمت پیاز در سطح عمده فروشی کاهش پیداکرده است.
وی درباره گرانی قیمت پیاز در بازار مصرف افزود: هم اکنون محصول پیاز از استان های مختلف از جمله اصفهان، لرستان و زنجان به بازار عرضه می شود.
اصغری گفت: در 2 تا سه روز اخیر قیمت هرکیلوگرم پیاز در سطح عمده فروشی ها با کاهش سه تا پنج هزارریالی همراه بوده به طوری که روز گذشته قیمت هر کیلوگرم پیاز 18هزار ریال شد.
به گفته وی، همچنین قیمت مصوب پیاز 2 روز گذشته برای خرده فروشی ها 43 هزار و 500 ریال بود که روز گذشته نیز 2 هزارریال کاهش را تجربه کرد.
وی اظهارکرد:این درحالیست که وزارت جهاد کشاورزی متولی کنترل قیمت محصولات در بازار نیست بنابراین قیمت بالای پیاز در سطح خرده فروشی ها ارتباطی با وزارت جهاد کشاورزی ندارد.
مدیرکل دفتر محصولات جالیزی وزارت جهاد کشاورزی دلیل گرانی قیمت پیاز را کاهش سطح زیر کشت پیاز تابستانه به دلیل پایین بودن قیمت این محصول در تابستان پارسال و نیز محدودیت منابع آبی عنوان کرد و گفت: کشت تابستانه پیاز یک هزار و 400 هکتار کاهش یافته است.
وی تولیدات کشاورزی را وابسته به اقلیم دانست و افزود: اکنون پیاز در چهارفصل سال تولید می شود بنابراین برای محصولات تازه خوری در خارج از فصول مختلف چنین اتفاقی در کاهش و افزایش تولید می افتد لذا باید بتوانیم تولید را با نیاز هماهنگ کنیم.
به گزارش آبادان نیوز،هم اکنون سالیانه حدود 2 میلیون و 300 هزار تن پیاز در سطح 58 هزار هکتار زمین کشاورزی کشور در فصول مختلف در کشور تولید و به بازارهای مصرف عرضه می شود.
در ماه های اخیر قیمت پیاز بین 20 تا 35 هزارریال در میدان میوه و تره بار و با قیمت هایی بین 40 تا 70 هزارریال در خرده فروشی عرضه شده است.
به گفته مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، بارندگی و سیل پارسال به مزارع پیاز آسیب وارد کرد و منجر به افت کمی و کیفی این محصول شد. اکنون با کاهش عرضه پیاز از برخی مناطق تولیدی شاهد افزایش قیمت آن در بازار هستیم.
اصغری میانگین عملکرد تولید پیاز را در هر هکتار حدود 40 تن اعلام کرد و افزود:براساس آمار 2 ماه گذشته هر کیلوگرم پیاز خوراکی در مزارع با توجه به رقم بازارپسندی، اندازه پیاز و سایر فاکتورهای موثر در قیمت بین هفت تا 12 هزار ریال از کشاورزان خریداری می شد.
این درحالیست که طبق آمارهای سال های 1393 تا 1395 به ترتیب 278 ، 288 و 343 هزارتن پیاز به ارزش 260 میلیون دلار صادر شد که بخش عمده این صادرات به کشورهای عراق، حاشیه خلیج فارس و افغانستان بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خوزستان،خبرخوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی،حسین اصغری،کشاورزی،خبرکشاورزی،اخبارکشاورزی،پیاز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: