کد خبر: ٦٢٧١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1396/05/08-١٤:١٤

معاون زراعی وزارت جهاد کشاورزی:با توجه به افزایش ظرفیت تولید چغندرقند و نیشکر، ساخت دستکم پنج کارخانه جدید در کشور به ویژه استان های خوزستان و ایلام ضروری است.

 

 

 

معاون زراعی وزارت جهاد کشاورزی:با توجه به افزایش ظرفیت تولید چغندرقند و نیشکر، ساخت دستکم پنج کارخانه جدید در کشور به ویژه استان های خوزستان و ایلام ضروری است.

به گزارش آبادان نیوز،عباس کشاورز در جشن ملی تولید شکر که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، افزود: در خوزستان دستکم تا 30 هزار هکتار ظرفیت کشت چغندر قند داریم و با ارتقای عملکرد 9 هزار و 500 کیلوگرم در هکتار باید ظرفیت کارخانه های فرآوری نیز افزایش پیدا کند.

** امکان افزایش چهار میلیون تنی کشت پاییزه چغندرقند در چهار سال آینده
وی گفت: در برنامه ششم توسعه سطح زیرکشت بهاره چغندر قند ثابت می ماند و با استفاده از روش های نوین آبیاری، کشت نشایی، روش های کشت 25 در 40 و 20 در 50 و همچنین کشاورزی حفاظتی در فصل های خارج از کشت می توانیم در سه تا چهار سال آینده میزان بازده کشت پاییزه را به سه میلیون و 800 هزار تا چهار میلیون تن افزایش دهیم.
وی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه عملکرد کشت بهاره نیز باید حدود 12 درصد افزایش یابد؛ در حالی که اکنون با مراعات الگوی کشت دریاچه ارومیه کشور ظرفیت تولید نزدیک 6 میلیون تن چغندر بهاره را داریم.
به گفته وی، باید به تدریج به 55 هزار هکتار سطح زیرکشت پاییزه چغندرقند برسیم که امسال این برنامه ناظر بر 45 هزار هکتار است که 2.5 برابر رشد را نشان می دهد. عملکرد این محصول در کشت پاییزه نیز باید به 67 تا 68 تن برسد.
وی اضافه کرد: البته امسال در خوزستان عملکرد تولید کشت پاییزه بالای 71 تن بود که نشان می دهد این ظرفیت تولید در کشور وجود دارد.
وی سه سیاست افزایش بهره وری آب، تناوب کشت نیشکر و چغندرقند و ارتقای فناوری را به تولیدکنندگان توصیه کرد و گفت: به ازای هر مترمکعب آب در کشت بهاره چغندرقند نباید کمتر از 800 تا 850 گرم و در کشت پاییزه 1250 تا 1300 گرم تولید شود که این خط قرمز ماست.

** تولید ناموفق نیشکر
کشاورز اجرای طرح افزایش تولید نیشکر در کشور را چندان موفق ندانست و افزود: ما درباره نیشکر دستکم باید به تولید 800 هزار تن برسیم.
به گفته وی، در سال های 1379 تا 1395 سرانه تولید نیشکر از 250 گرم به 280 گرم و میزان آب مصرفی از چهار به 3.6 مترمکعب رسیده است.
وی اضافه کرد: تولید شکر به ازای هر مترمکعب آب در برنامه سوم توسعه 254 گرم، در برنامه چهارم 333 گرم، در سال های 1389 تا 1392 نزدیک 436 گرم و پس از آن 561 گرم شد؛ اکنون بابت تولید هر یک کیلوگرم شکر 1.8 مترمکعب آب باید مصرف شود.
کشاورز تاکید کرد با توجه به محدودیت منابع آب باید در تولید نیشکر بازنگری شود.

** هیچ بخشی به اندازه بخش کشاورزی مواظب آب نیست
معاون زراعی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اگرچه برخی بخش کشاورزی را به بی توجهی به کمبود آب متهم می کنند اما فکر نمی کنم هیچ مدیریتی در کشور به اندازه این بخش مواظب آب باشد.
وی یکی از هنرهای دولت تدبیر و امید را افزایش تولید مفید دانست و گفت: توانستیم در سه سال بیش از 25درصد به تولید شکر بیفزاییم.
وی اضافه کرد: سیاست های ما درباره نیشکر افزایش سطح زیرکشت از حدود 42 هزارهکتار به نزدیک 90 هزارهکتار بود اما نیشکر ما هنوز به سطح برنامه سوم نرسیده است.
به گفته وی، در برنامه سوم توسعه برای شکر 25 کیلو و 500 گرم تقاضا داشتیم که 15 کیلوگرم تولید شد. در برنامه چهارم تقاضا 29 کیلو و 400 گرم بود که 13 کیلوگرم تولید کردیم و در برنامه پنجم توسعه منتهی به سال 1392، 29 کیلو و 500 گرم تقاضا وجود داشت که 15 کیلوگرم تولید شد که نشان می دهد بیش از 50 درصد توفیق نداشتیم.
وی درباره میزان واردات شکر گفت: در برنامه ششم توسعه قرار است به ازای هر نفر هشت کیلوگرم شکر وارد شود که این میزان در 2 برنامه قبلی توسعه 17 تا 20 کیلوگرم بود.
 جشن ملی تولید شکر یکشنبه با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رییس دفتر رییس جمهوری در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
در این جشن «جمال الدین عباسیان، مهدی مفیدی و اسماعیل برادران حسینی» به عنوان تولیدکنندگان برتر شکر معرفی شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خوزستان،خبرخوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،معاون زراعی وزارت جهاد کشاورزی،عباس کشاورز 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: