کد خبر: ٦١٧٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1396/04/22-١٥:١٩

کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گزارشی در مورد بحران اخیر قطعی آب،برق و مخابرات در خوزستان تاکید کرد.

 

کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گزارشی در مورد بحران اخیر قطعی آب، برق و مخابرات در خوزستان تاکید کرد که برای حل بحران این استان باید برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اتخاذ شود.

به گزارش آبادان نیوز،اسداله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی در جلسه علنی روز - چهارشنبه مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون در خصوص بحران اخیر قطعی آب، برق و مخابرات را در خوزستان قرائت کرد.
در این گزارش که مشتمل بر مقدمه، طرح مساله، شرح حادثه و جمع بندی گزارش است، آمده است: برخی مدیریت های نامناسب دلیل این بحران است.
در بخشی از این گزارش آمده است:وضعیت نامناسب زیرساخت های آب و برق و مخابرات خوزستان نشات گرفته از فاکتورهای متعدد و بی توجهی به منظور آسیب شناسی و رفع موانع و مشکلات مرتبط در ادوار مختلف، سرانجام منجر به بروز بحران در خوزستان در بهمن پارسال شد.
در ادامه این گزارش کمیسیون انرژی یادآور شد: این کمیسیون در راستای ایفای وظایف نظارتی خود، با تشکیل کمیته ویژه ای اقدام به بررسی علل و زمینه های ایجاد بحران و ریشه یابی مساله کرد.
در بخشی از این گزارش خاطرنشان شده است: استان خوزستان متشکل از اقلیم کوهستانی، نیمه خشک و خشک است که با نگاهی به وضعیت نقشه های توپوگرافی می توان دریافت که بیش از 70 درصد منطقه در وضعیت اقلیمی خشک و نیمه خشک قرار دارد؛ باید توجه داشت که در مقیاس جهانی، خاورمیانه جزو مناطق خشک و نیمه خشک محسوب شده و میزان بارندگی آن از یک سوم متوسط جهانی کمتر است.
در ادامه این گزارش آمده است: در کنار وضعیت اقلیمی، عوامل دیگری طی سالیان گذشته منجر به بروز پدیده گردو غبار در خوزستان شده است و بنا به دلایلی که در ادامه بدان اشاره خواهد شد این وضعیت شدت پیدا کرد که همین امر علاوه بر آلودگی محیط زیست، از طریق قطع برق، آب و مخابرات در بیشتر نقاط شهری خوزستان منجر به بروز اختلال در زندگی روزمره مردم و بحران در منطقه شد.
در بخش دیگری از این گزارش افزوده شده است: برای حل موضوع می توان برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در پیش گرفت؛ در بخش علل، با توجه به نظر بیشتر سازمان های مربوطه و کارشناسان امر، نیاز به یک سری اقدامات بلند مدت در قالب برنامه منسجم زیست محیطی، اقدامات بین المللی و اختصاص بودجه های سالیانه برای حل معضل است، ولی در باب معلول ها و اینکه آیا این وضعیت می توانست پیش بینی شده و از بروز بحران، حداقل در قطعی آب و برق جلوگیری کرد، باید مورد ارزیابی جدی قرار گیرد.
کمیسیون انرژی در این گزارش یادآور شد: بررسی ها و شواهد نشان می دهد که آلودگی های زیست محیطی به صورت گردو غبار با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیای خوزستان با منشا داخلی و خارجی از سالیان پیش به وجود آمده اما در 10 تا 15 سال اخیر به دلیل اجرا نشدن دقیق مصوبات مربوط به خروج از این وضعیت و برخی مدیریت های نامناسب تشدید شده است.
در ادامه این گزارش آمده است: مقوله قطعی برق، آب و مخابرات قابل پیش بینی و پیشگیری بود اما به دلیل مدیریت نامناسب در بخش برق استان و انجام ندادن مسئولیت ها، تعهدات و وظایف محموله در زمان بندی خود نظیر شست و شوی مقره های شبکه برق و یا به روز نکردن امکانات فنی تجهیزات برق نظیر پست ها و خطوط انتقال باعث شد، آب ، برق و مخابرات قطع شود، لذا تعلل مدیران برق استان در این قطعی محرز است.
در بخش دیگری از این گزارش کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: پیرو فرمایشات موکد رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم توجه ویژه حاکمیت به بحران اخیر خوزستان و با تاکیدات رییس مجلس شورای اسلامی، کمیسیون انرژی بلادرنگ جلسه ای در تاریخ سوم اسفند 95 با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، وزرای نفت و نیرو، رییس سازمان پدافند غیر عامل، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، اعضای کمیسیون انرژی و مجمع نمایندگان خوزستان برگزار شد کرد و پیشنهاداتی تصویب کرد.
اهواز و 12 شهرستان خوزستان هشتم بهمن پارسال با توفان شدید گرد و غبار روبه رو بودند که غلظت آن به همراه بارش باران، موجب قطع طولانی مدت آب ، برق و تلفن، تعطیلی ادارات و مدارس و به دنبال آن اعتراض مردمی شد.

 

 

 

 

 

 

 

خوزستان،خبرخوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی،اسداله قره خانی،سخنگوی کمیسیون انرژی 

 

منبع:ایرنا

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: