کد خبر: ٥٤٩٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1395/09/04-٠٩:٠٢

بارندگی و بحران تفنسی که رخ می دهد با طغیان یک بیماری مواجه هستیم

 





رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در داستان بارندگی و بحران تفنسی که رخ می دهد با طغیان یک بیماری مواجه هستیم که معمولا نمی تواند در اثر عواملی که از قبل وجود داشته اند.

به گزارش آبادان نیوز ، اسماعیل ایدنی در نشست خبری اظهار کرد: با وجود تأکیدات استاندار و تصویب چندباره در شورای سلامت ولی هنوز هرس درختان کونوکارپوس به خوبی انجام نشده است. بخش زیادی از گیاهان به گلدهی رسیدند و مردم را در ریسک حملات تنفسی قرار می دهد.

وی افزود: در داستان بارندگی و بحران تفنسی که رخ می دهد با طغیان یک بیماری مواجه هستیم که در مسائل بهداشتی طغیان یک بیماری نمی تواند در اثر عواملی که از قبل وجود داشتند و باز هم وجود خواهند داشت، باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: آیا اگر کربن بلاک، کشت و صنعت نیشکر و یا فلرهای نفتی در روزهای اولیه بارندگی مردم را دچار مشکلات تنفسی می کند باز هم این عوامل در شهر هستند پس چرا در بارندگی های دیگر مردم را دچار تنگی نفس نمی کنند؟

ایدنی اضافه کرد: در هفته گذشته میزان آلودگی هوای اهواز خیلی بدتر از چندین سال گذشته بود ولی بار مراجعات بیماران تنفسی به طور ناگهانی افزایش پیدا نکرد یا تعداد قابل توجهی مراجعه کننده به بیمارستان ها نداشتیم.

وی ادامه داد: این اتفاق هرچه که هست مرتبط با باران پاییزه و معمولا اولین یا دومین باران است و باید مبتنی با شواهد علمی صحبت کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه این آسم به دنبال بارندگی در تمام دنیا شناخته شده است، گفت: در شورای سلامت ۳۸ مقاله مرور شده جهانی را که ثابت می کند آسم به دنبال بارندگی ناشی از آلرژی و عوامل بیولوژیک و یا گلدهی گیاهان است.

وی عنوان کرد: سه هزار بیمار را مورد مطالعه و تست های مختلفی از آنها گرفتیم که همه نشان می داد تنگی نفس ها بر اثر آسم است. سال گذشته میزان بستری در بیمارستان آبادان خیلی بیشتر از اهواز بود.

ایدنی بیان کرد: بحران ریزگرد هم به علت دستکاری در اکوسیستم ایجاد شده که از آن جمله می توان به ساخت سد در پایین دست رودخانه کارون اشاره کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: وقتی پوشش گیاهی شهر را با یک درخت غیر بومی تغییر می دهیم قاعدتا باید منتظر تبعات آن هم باشیم. هرس گیاهان کونوکارپوس در شورای سلامت به تصویب رسید ولی اگر پیمانکار در این بین اقدام به قطع کامل درختان کرده خودش هم باید جوابگو باشد.

وی اضافه کرد: با وجود فعالیت بالای صنعت نفت در خوزستان اما میزان آلایندگی های صنعتی و نفتی در این استان بسیار پایین تر از سایر استان ها است.

ایدنی با اشاره به اینکه آسم با مواد محرک و یا آلرژی تحریک می شود، گفت: گرده گیاه نام دیگرش پولن بوده که ذره اصلی این گرده در ابتدا درشت وبین ۱۵ تا ۱۷ میکرون به بالا است که توانایی ورود به ریه را ندارد و فقط وارد بینی می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: پولن هنگام بارندگی آب را جذب کرده و پوسته آن ترکیده و در نهایت به بیش از ۷۰۰ ذره کوچک تر به اندازه زیر دو میکرون می رسد، در این صورت قابلیت ورود به ریه را دارد.

وی همچنین عنوان کرد: آسم افراد حساس با این ورود پولن ها حساس شده و تحریک برای تنگی نفس صورت می گیرد. به هر حال تقارن بارندگی های پاییزه با گلدهی کونوکارپوس باعث ایجاد مشکلات تنگی نفس می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: تا سال ۸۹ کاشت درخت کونوکارپوس تنها برای مبلمان شهری بود ولی از این سال به بعد اعلام شد تا از آن برای ایجاد سایه در شهر استفاده و اقدام به هرس این درخت نکنند.

ایدنی اضافه کرد: وقتی ارتفای این درخت به بالای دو و نیم متر برسد، شروع به گلدهی می کنند و وقتی همزمان با فصل بارندگی باشد شاهد همان حادثه ترکیدن پولن می شویم. اگر این درختان هرس شوند دیگر مشکل آنچنانی نداریم که بخواهد عده زیادی از افراد را به بیمارستان ها بکشاند.

وی در پایان افزود: در حال حاضر دستگاه پولن سنجی را در دو نقطه شهر اهواز جانمایی کردیم. در سراسر جهان یکی از چیزهایی که دستگاه های سنجش آلودگی هوا اندازه گیری می کنند همین پولن سنجی است. مقرر شده تا محیط زیست خوزستان نیز این دستگاه را خریداری کند




خوزستان ،اخبار خوزستان ،خبر خوزستان آبادان نیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: