کد خبر: ٣٠٨٢١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1402/12/24-١٢:٢٤

خطری جدید برای سلامت انسان؛

پلاستیک در قلب!

میکروپلاستیک‌ها و نانوپلاستیک‌ها، ذرات ریز پلاستیکی که در محیط‌زیست رها شده‌اند، در همه جا از اقیانوس‌ها تا غذا و حتی شیر مادر یافت می‌شوند.

 

آبادان نیوز _ اگرچه خطر جدی بودن این ذرات برای محیط‌زیست به اثبات رسیده است، اما هنوز اطلاعات دقیقی از اثرات مخرب آن‌ها بر سلامت انسان در دست نیست.

اخیراً، محققان در یک مطالعه گسترده، میکروپلاستیک‌ها را در پلاک شریانی انسان شناسایی کرده‌اند و آن‌ها را با بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته مرتبط می‌دانند. نتایج این مطالعه در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

پلاک، رسوبات چربی هستند که در دیواره شریان‌ها جمع می‌شوند. با تجمع پلاک، شریان‌ها سفت شده و جریان خون به اندام‌های دیگر مختل می‌شود. این پدیده به بیماری آترواسکلروز یا تصلب شرایین منجر شده و می‌تواند باعث بروز بیماری‌های قلبی عروقی جدی یا عمل قلب باز شود.

دکتر ریک فرارو، متخصص قلب و عروق در دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید: "یافته‌های این مطالعه، زنگ خطری برای سلامتی انسان است. وجود میکروپلاستیک‌ها در پلاک‌های شریانی و ارتباط آن با بیماری‌های قلبی، بسیار نگران کننده است."

دکتر رافائله مارفلا، استاد دانشگاه پزشکی لوئیجی وانویتلی در ایتالیا و نویسنده ارشد این تحقیق می‌گوید: "مطالعه ما نشان داد که:

نانوپلاستیک‌ها در پلاک‌های آترواسکلروتیک وجود دارند.

بیمارانی که پلاک‌های آلوده به نانوپلاستیک دارند، بیشتر در معرض عوارض قلبی عروقی مانند انفارکتوس میوکارد قرار دارند."

مارفلا و تیمش، نمونه‌های پلاک شریانی بیش از ۲۵۰ بیمار را بررسی کردند. آن‌ها در ۶۰ درصد از بیماران، میکروپلاستیک‌های پلی اتیلن و در ۱۲ درصد، میکروپلاستیک‌های پلی وینیل کلراید را یافتند.

پلی اتیلن و پلی وینیل کلراید، دو نوع از رایج‌ترین پلاستیک‌ها هستند که در بطری‌ها، مصالح ساختمانی و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شوند.

نتایج نشان داد که ۳۴ ماه پس از جراحی، بیمارانی که میکروپلاستیک در پلاک شریانی خود داشتند، ۴.۵ برابر بیشتر در معرض حمله قلبی، سکته یا مرگ بودند.

پلاستیک‌ها تجزیه نمی‌شوند، فقط به ذرات ریز میکروپلاستیک تبدیل می‌شوند. مواد شیمیایی آن‌ها به خاک و آب راه پیدا می‌کند، حیوانات را آلوده می‌کند و وارد زنجیره غذایی انسان می‌شود.

میکروپلاستیک‌ها می‌توانند:

به جداره مویرگ‌ها نفوذ کنند و فشار اسمزی خون را افزایش دهند.

باعث ناراحتی‌های گوارشی شوند.

تا صدها سال در طبیعت باقی بمانند.

خطر ابتلا به سرطان خون را افزایش دهند.

کیفیت زندگی انسان و سایر موجودات زنده را کاهش دهند.

این مطالعه نشان می‌دهد که میکروپلاستیک‌ها می‌توانند خطر جدیدی برای سلامت قلب انسان باشند. تحقیقات بیشتر برای درک کامل اثرات این ذرات مضر بر سلامتی انسان ضروری است./ سلامت

 

تازه های سلامت را اینجا بخوانید. 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: