کد خبر: ٢٠٣٨٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/02/26-١٤:٥٤

نیما رحیم پور؛ مدرس دانشگاه و مدیر روابط عمومی و اموربین الملل شهرداری خرمشهر

 

مقدمه :

آبادان خبر _ بدون تردید می توان گفت هر اداره و سازمانی که با افکار عمومی در ارتباط است و در نقطه ی مقابل نیازمند تصویر روشنی از خود می باشد ، گونه ای از روابط عمومی را به خدمت می گیرد و اگر به این مقوله توجه نشود قطعا با چالش ها و مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد . روابط عمومی اداره کردن وظایف ، شناسایی ، برقراری روابط مطلوب و حسنه بین سازمان و جامعه به شمار می رود ، جامعه ای که توفیق و ناکامی یک سازمان به آن وابسته است . هر نهاد و سازمانی بنا به وظایف و ماموریت های خود ، از طریق روابط عمومی ارتباط موثر و هدفمندی را با مخاطبان و جامعه هدف خود برقرار می کند . به عبارت دیگر روابط عمومی یعنی تلاش در جهت تقویت رابطه و همکاری بین مردم و سازمان ، آئینه ی تمام نمای یک سازمان و فن و هنری که از علوم متعدد بهره می گیرد از جمله هنر ارتباط با مردم ، هنر پاسخگویی و شفاف سازی ، هنر ارتباط با رسانه ، هنر استفاده از ابزارهای اطلاعاتی نوین و الکترونیک ، خلاقیت ، داشتن اخلاق و سعه صدر و اینها به واقع بخشی کوچک هر چند مهمی از ماموریت های اثرگذار روابط عمومی هاست که قطعا بر هیچکس پوشیده نیست .

ظهور ویروس کرونا :

تلخ است خیلی تلخ اما حقیقتی غیر قابل انکار ، وقتی ویروس کرونا ظهور پیدا کرد ، ترس و دلهره ی فراوانی در بین مردم سایه انداخت به گونه ای که این ویروس ناشناخته باعث شد در روزهای آغازین حتی خیابان ها خلوت و متروکه شوند . ویروسی که حیات هستی را نشانه گرفته تا جایی که مردم حتی از نزدیکان و بستگان خود هراس داشتند ، آری ناخواسته سبک و شیوه ی زندگی با سرعت در حال تغییر بود . فضای مجازی که تا پیش از این بعضا بر عدم استفاده از آن تاکید می شد اکنون جز لاینفکی از زندگی روزمره ی همه ی انسان ها شده و اتفاقا بر ضرورت آن تصریح می شود . ظهور ویروس کرونا در کنار تمام تهدیدها ، فرصت هایی هم دارد که نمیتوان به سادگی از آن گذشت ، توسعه ی خدمات الکترونیکی و بکارگیری روش های نوین ارتباطی با رویکرد کاهش مراجعات مردمی ، این بخشی از فرصت های این ویروس منحوس است که روابط عمومی ها باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنند .

روابط عمومی الکترونیک :

با اختراع شیوه های نوین برقراری ارتباط فاصله ها دیگر مفهوم خود را از دست داده و روابط عمومی سنتی در دنیای ارتباطی تا کنون پاسخگوی نیاز های سازمان ها نبوده و بدون استفاده از شیوه های نوین ارتباطی و اطلاعاتی نمی توان به موفقیت دست پیدا کرد. روابط عمومی الکترونیک مخاطب را از مراجعه حضوری برای دریافت اطلاعات و راهنمایی بی نیاز می کند و از طریق سایت اطلاع رسانی و دیگر شبکه های اطلاعاتی به نیاز های اطلاعات مخاطبان خود پاسخ می دهد. اتفاقا استفاده از فناوری های اطلاعات و تنوع ابزارهای الکترونیکی نه تنها باعث از بین رفتن موانع فیزیکی ارتباطی بین مخاطب و سازمان ها گردیده بلکه با تغییر ساختار ارتباطات و آسان سازی و ساده نمودن روش های ارتباطی بر حسن آنان نیز افزوده است. روابط عمومی الکترونیک ، روابط عمومی است که از جدیدترین روش ها و ابزارهای ارتباطی به بهترین شکل ممکن جهت تسریع و تسهیل در انجام رسالت ارتباطی خود بهره گیرد . روابط عمومی الکترونیک در درون جامعه ای جریان دارد که آن نیز زاییده ی همین تحول است و همگام و همسو با همین تحولات و مقتضیات روز در حال تحول و تکامل است بنابراین باید روابط عمومی الکترونیک جای خود را به روابط عمومی سنتی دهد . وقتی کاهش مراجعات مردمی به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مدنظر است خب چه تدابیری اتخاذ شده است ، وقتی بر سفر نرفتن مردم و در خانه ماندن تاکید می کنیم خب چه اقداماتی صورت گرفته است تا مردم از شرایط در خانه ماندن استفاده ی مطلوب کنند ؟ طبیعی است که روابط عمومی ها در حوزه وظایف خود با استفاده از روش های نوین ارتباطی و بکارگیری روابط عمومی الکترونیک بستر خدمات غیر حضوری را در راستای کاهش مراجعات مردمی فراهم کنند که بدون شک در جهت بهره وری آن سازمان نیز تاثیرات مثبتی نیز خواهد شد . در حوزه ی خلاقیت روابط عمومی ها با راه اندازی خدمات الکترونیکی دیگر نظیر کتابخانه دیجیتال ، تورهای مجازی زنده ، ملاقات های غیر حضوری مسئولین با مردم و ایجاد دیگر بسترهای جدید از جمله ارتباط موثر و پاسخگویی از طریق فضای مجازی تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.

 

خرمشهر،شهرداری خرمشهر،نیما رحیم پور،ویروس کرونا،آبادان خبر،آبادان نیوز 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: