پست الکترونیک جمعه ٣١ فروردين ١٤٠٣
اخبار > هوا بس ناجوانمردانه گرم است!


کد خبر: ٤٩٥٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1395/05/02-١٠:٠١

گرما در کشور رکورد زد

 


 

 

 

 

 
آبادان نیوز:گروه جامعه و شهروند: «هوا گرم تر خواهد شد.» خبری که هفته گذشته روی خروجی رسانه ها قرار گرفت و روز جمعه اول مرداد ماه به واقعیت پیوست. روز جمعه اول مرداد ماه تهران با 42 درجه، خوزستان با 50 درجه و شوش، شوشتر و آبادان با بیش از 50 درجه رکورد گرما در سالجاری را شکستند تا اول مرداد ماه عنوان گرم ترین روز سال تا به امروز را به خود اختصاص دهد.
هواشناسی چه می گوید؟
آنگونه که مهر در هفته گذشته به نقل از احد وظیفه مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گزارش کرده است در روز شنبه دوم مرداد، با نفوذ جریانات شمالی و بارش‌های پراکنده با کاهش دما در استان‌های حاشیه دریای خزر مواجه خواهیم بود این شرایط در روز یکشنبه نیز ادامه می‌یابد و از روز دوشنبه از بارش کاسته می شود و دما با روند کندی در روزهای بعد دوباره افزایش می‌یابد. موضوعی که موجب تداوم هوای گرم در بیشتر نقاط کشور خواهد شد.
مساله ای که امین حسین نقشینه دیگر کارشناس سازمان هواشناسی در گفت و گو با تسنیم عکس آن را خبر می دهد و می گوید وضعیت جوی و موج گرما از امروز با ورود جریانات خنک شمالی که موجی از بارندگی های پراکنده را در سواحل خزر به دنبال دارد تغییراتی خواهد کرد و موجب کاهش دما در اکثر نقاط کشور خواهد شدوی ادامه می دهد : جریانات شمالی که باعث خواهد شد غرب سواحل دریای خزر و استانهای شمالی دچار رشد ابر، رگبار پراکنده و رعدوبرق بشوند، کاهش نسبی دما را برای اکثر نقاط کشور به دنبال خواهد داشت و تمامی مناطقی که در روزهای پایانی هفته افزایش دما را تجربه کرده‌اند یک تا سه درجه خنک تر می‌شوند.
این کارشناس سازمان هواشناسی کشور تصریح می کند: این جریانات شمالی امروز و فردا کشور و به ویژه استانهای شمالی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و شدت بارشهای پراکنده بیشتر در استان گیلان و سواحل خزر خواهد بود؛ این جریانات شمالی باعث خواهد شد تا دمای مناطقی نظیر استان تهران و خوزستان تا دو درجه کاهش یابد.
سال 2016 شاید گرم ترین سال جهان شود
گرمای بی سابقه امسال را آنگونه که مجید آزادی مدیرگروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی چندی پیش در گفت و گو با ایرنا گفته است غیرطبیعی نیست بلکه ماندگاری آن به مدت طولانی کم سابقه است گرمای کم سابقه و غیرطبیعی اما محدود به ایران نیست آنگونه که فریبا گودرزی کارشناس هواشناسی در گفت و گو با میزان مطرح کرده است اول مرداد نه تنها در ایران که در تمامی آسیای مرکزی گرم ترین روز سال بود آنگونه که کارشناسان ناسا اعلام کرده اند اگر این روند ادامه یابد سال 2016 شاید بتواند نام خود را به عنوان گرم ترین سال ثبت شده در جهان ثبت کند
به گزارش ایسنا، طبق بررسی‌های ناسا در شش ماه نخست سال جاری میلادی رکورد دمایی جدیدی به ثبت رسیده‌ است و هر کدام از شش ماه نخست سال 2016 در سطح جهان نسبت به رکوردهای پیشین گرم‌ترین بوده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود 2016 به لحاظ فاکتور افزایش دما از سال 2015 پیشی بگیرد.
همچنین بررسی‌های ناسا حاکی از آن است در سال جاری، میانگین دمای جهان نسبت به اواخر قرن نوزدهم 1.3 درجه سانتی گراد گرم‌تر بوده که پدیده ال نینو در افزایش دما تاثیرگذار بوده است هرچند به اعتقاد کارشناسان این جریان بیشتر می‌تواند تحت تاثیر گازهای گلخانه‌ای باشد.بنابر این گزارش علاوه بر این، بالا رفتن دما روی قطب شمال نیز تاثیر منفی خود را داشته است.به گفته کارشناسان ناسا گرمای جهانی در کنار پدیده ال نینو طی سال گذشته به نازک شدن یخ‌های قطب شمال منجر شده است. web site hit counter

منبع/ ابتکار

 

 

 

 

اخبار آبادان،خبر خوزستان،آبادان،آبادان نیوز،نیوزآبادان

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: