پست الکترونیک سه شنبه ٢٨ فروردين ١٤٠٣
اخبار > چگونه یک آتش سوزی کوچک تبدیل به بحران شد؟!


کد خبر: ٤٧٥٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1395/04/19-١٢:٤٢

با گذشت بیش از ۳۶ ساعت از وقوع آتش سوزی پتروشیمی بوعلی و خسارت ۲۰۰ میلیون دلاری این حادثه، وزیر نفت اعلام کرد: برای مدیریت بحران این حادثه یک فرمانده متخصص و کاردان نداریم.

 









آبادان نیوز:پتروشیمی بوعلی در طول ۲۴ ساعت گذشته به سوژه اکثر رسانه‌های کشور تبدیل شده است. براساس فیلم‌های منتشر شده حادثه پتروشیمی بوهلی که هم اکنون تا سطح یک بحران ملی مطرح شده با یک آتش سوزی کوچک بعد از ظهر روز چهار شنبه آغاز و در نهایت به دلیل عدم اعمال مدیریت بحران توسط مدیران به ویژه مدیرعامل تازه کار سازمان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر به یک آتش سوزی گسترده همراه شده است.

براساس تحلیل کارشناسان و مدیران صنعت پتروشیمی شاغل در منطقه ماهشهر، تاکنون خسارت‌های مالی این آتش سوزی گسترده به حدود ۲۰۰ میلیون دلار رسیده که این خسارت شامل سوختن کامل بزرگترین برج فرآیندی این مجتمع پتروشیمی، مخازن ذخیره سازی نفتا، اتصالات و خطوط لوله و موجودی چند هزار بشکه ای نفتا به عنوان یک فرآورده کمیاب و استراتژیک نفتی است.

یکی از مهمترین عوامل در گسترش این حادثه پتروشیمی، سوءمدیریت در این ماجرا تحلیل می‌شود به طوری که مسئولان ذی‌ربط در این منطقه نتوانستند در کوتاه ترین زمان با هماهنگی سایر دستگاه ها و مجتمع های پتروشیمی نسبت به مهار آتش و گسترش آن به مخازن ذخیره سازی نفتای پتروشیمی بوعلی اقدام کنند.

نکته قابل توجه دیگر آن است که مرضیه شاهدایی مدیرعامل تازه منصوب شده شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت هم در طول ۳۶ ساعت نخست وقوع حادثه در منطقه ماهشهر حضور نداشته و عملا موازی کاری و نبود مدیریت واحد در مهار بحران منجر به شکل گیری تاریخی ترین حادثه در سطح صنایع پتروشیمی ایران شده است.


 
دراین بین اظهارات بیژن زنگنه وزیر نفت هم مهر تاییدی در عدم به کارگیری مدیریت هوشمندانه بحران در مهار آتش پتروشیمی بوعلی است. بیژن نامدار زنگنه  جمعه در جلسه کمیته بحران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اظهار کرد: در حال حاضر دنبال مقصر حادثه نمی گردیم و تمام تلاش ما برای مهار حادثه است.

وزیر نفت با اعلام اینکه عملیات مهار آتش فرمانده ندارد و باید هرچه سریع‌تر فرمانده ای متخصص و کاردان برای این عملیات انتخاب شود، من نیز تا زمانی که آتش به طور کامل خاموش شود برای پشتیبانی و نظارت در منطقه خواهم بود، تصریح کرد: باید از سرایت آتش به مخازن اطراف جلوگیری کنیم، بالگرد و هواپیمای آب پاش کمکی به اطفای حریق نخواهد کرد و باید از راه‌های دیگر موضوع را دنبال کرد.

این عضو کابینه دولت یادآور شد: برای تامین آب مورد نیاز نیز باید تمام امکانات بسیج شده و فردا نیز باید عملیات پیشگیری و حمله به آتش برنامه‌ریزی شود.

با هم مروری داریم بر شروع اتفاقات آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا تاکنون

عصر روز چهارشنبه بود که به یکباره برج ۸۰۰۱ پتروشیمی بوعلی در بندرماهشهر دچار حریق شد، در ساعات اولیه این حادثه سایت اطلاع رسانی وزارت نفت اعلام کرد، نشتی در واحد ٩٠٠ پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا سبب آتش سوزی این مجتمع پتروشیمی شده است.

چهارشنبه ۲۰:۵۸
آتش سوزی مصدوم ندارد

یکی از مواردی که در این گونه حوادث صنعتی و به خصوص حوادث صنعت نفت جز لاینفک است احتمالا وجود مصدوم و یا مصدومان است که خوشبختانه در همان ساعات اولیه از سوی رئیس روابط عمومی شرکت هلدینگ خلیج فارس وجود مصدوم و یا مصدومان این حادثه رد شد.

عبدالرسول دشتی با اشاره به این که آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا تقریبا ساعت ۶ بعد از ظهر روز چهار شنبه آغاز شده است گفت: سایر شرکتهای منطقه نیز برای مهار آتش سوزی بسیج شده اند و مسوولان در حال کنترل آن هستند؛وی همچنین دلیل این حریق را نشتی در واحد ٩٠٠ پارازایلین این مجتمع اعلام کرد.

چهارشنبه ۲۱:۰۵
اعزام بالگرد برای مهار آتش

در همان ابتدای آتش سوزی بالگرد آب پاش برای مهار آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا به منطقه اعزام شد، تا هر چه سریعتر جلو خسارات بعدی گرفته شود.

چهارشنبه ۲۱:۲۱
آتش به دیگر واحدهای پتروشیمی منطقه سرایت نکرده است

به دلیل نزدیک بودن واحدهای پتروشیمیایی به هم احتمال سرایت آتش به دیگر پتروشیمی ها از جمله پتروشیمی تندگویان که در فاصله کمی با پتروشیمی بوعلی قرارگرفته است وجود داشت، به همین دلیل علیمحد بساق زاده مدیرکنترل طرح های شرکت ملی پتروشیمی اعلام کرد آتش سوزی پتروشیمی بوعلی تحت کنترل است و آتش به پتروشیمی تندگویان نرسید.

همچنین رضا امیری مدیرعامل پتروشیمی بندر امام با رد تخلیه این مجتمع به دلیل آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا گفت: آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا تا حد زیادی مدیریت شده است.

وی با بیان این که همکاران پتروشیمی بندر امام در حال کمک برای مهار آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا هستند، اظهار کرد: آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا تا حد زیادی تحت مدیریت قرار گرفته است. این مقام مسؤول با اعلام این که شعله های آتش اکنون کمتر شده است، اخبار منتشر شده مبنی بر تخلیه مجتمع پتروشیمی بندر امام را رد کرد.

چهارشنبه ۲۲:۰۵
اعزام مدیران HSE هلدینگ خلیج فارس و شرکت ملی پتروشیمی به منطقه

رئیس کل روابط عمومی شرکت هلدینگ خلیج فارس از اعزام مدیران HSE این هلدینگ و همچنین شرکت ملی صنایع پتروشیمی به محل آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا خبر داد.

عبدالرسول دشتی گفت: مدیر HSE هلدینگ خلیج فارس و همچنین برخی مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی به محل آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا اعزام شده اند. وی افزود: واحدهای نزدیک به مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا تحت کنترل است.

چهارشنبه ۲۲:۲۱
آتش تحت کنترل اما هنوز مهار نشده است

مدیر روابط عمومی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا اعلام کرد:با خنک کردن مخازن اطراف آتش این پتروشیمی، گسترش آتش سوزی کاملا کنترل شده است.

ابراهیم غلامشاهی با تشریح آخرین وضع آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا که از عصر امروز (چهارشنبه، ١٦ تیرماه) دچار حریق شده است، گفت: خطر اولیه آتش سوزی مرتفع شد، اما آتش هنوز مهار نشده است.

وی با بیان این که با خنک کردن مخازن اطراف آتش، خطر اولیه مرتفع شده است، تاکید کرد: آتش سوزی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا تلفات جانی نداشته است. مدیر روابط عمومی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا با رد اخبار منتشره درباره سرایت آتش به سایر مجتمعهای اطراف اظهار کرد: سایر شرکتهای مجاور مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، از جمله تندگویان در حال تولید هستند.

شدت آتش سوزی در منطقه موجب شد که برخی ز رسانه ها اعلام کنند به دلیل وجود خطر منطقه از سکنه تخلیه شده است که سایت روابط عمومی وزارت نفت این خبر را تکذیب کرد.

به طوریکه روابط عمومی پتروشیمی بوعلی سینا با اعلام بی خطر بودن دود ناشی از آتش سوزی مخزن این پتروشیمی اعلام کرد: این دود برای مناطق مسکونی مسمومیتی ندارد.

پنجشنبه ۱:۱۸
آتش سورزی پتروشیمی بوعلی مهار شد

در ابتدایی ترین ساعات روز پنجشنبه مدیر روابط عمومی پتروشیمی بوعلی سینا از مهار آتش سوزی در یکی از بلندترین برجهای پتروشیمی کشور که در پتروشیمی بوعلی سینا قرار دارد، خبر داد. ابراهیم غلامشاهی گفت: آتش سوزی در برج ٨٠٠١ که با ١٢١ متر ارتفاع یکی از بلندترین برجهای پتروشیمی است، تقریبا بطور کامل مهار شده است.

اگرچه علت آتش سوزی نشتی واحد پارازایلن اعلام می شود ولی عبدالرسول دشتی رئیس روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس در همان ساعات اعلام می کند، تمرکز فعلی مسئولان در مهار کامل آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا است و پس از مهار آتش، کمیته اجرایی علت اصلی حادثه را بررسی و اعلام می کند.

پنجشنبه ۲:۵۷
آتش به مخزن ۲۰۰۱ رسید

آتش نشانی در آخرین جلسه هماهنگی تصمیم گرفت مخزن ٢٠٠١ را با ریختن فومهای مخصوص از سه جهت خاموش کند. مطابق آخرین تصمیم تیمهای آتش نشانی در ساعت ٢ بامداد (پنجشنبه، ١٧ تیرماه) مقرر شد آتش مخزن ٢٠٠١ را با ریختن فومهای مخصوص از سه جهت خاموش کنند، محتویات این مخزن نفتا است.با این اقدام پیش بینی شده است که آتش این مخزن حداکثر ظرف یک ساعت آینده بطور کامل خاموش شود.

با اینکه مسؤولان حاضر در محل تا ساعات قبل اعلام کردند آتش در پتروشیمی بوعلی مهار شده است اما ساعت ۱۲ روز پنجشنبه به دلیل گسترده تر شدن آتش آژیر خطر پتروشیمی بوعلی برای بار مجدد به صدا درآمد.

پنجشنبه۱۳:۳۴
شرکت نفت مناطق نفتخیز جنوب وارد عمل شد

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکتهای تابعه آن همزمان با وقوع آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا که از دیروز (چهارشنبه، ١٦تیرماه) آغاز شده است، در محل حادثه حضور پیدا کردند.

این شرکت ضمن ارسال ٢٨٠ بشکه ماده خاموش کننده و دو دستگاه بزرگ آتش نشانی، دو گروه آتش نشان را به موقعیت پتروشیمی بوعلی سینا اعزام کرده است. همچنین ٥ دستگاه تانکر آب شرکت بهره برداری آغاجاری به دلیل همجواری با مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا در این پتروشیمی بصورت آماده باش است؛ رئیس اچ اس ای و رئیس آتش نشانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در محل آتش سوزی حضور دارند.

کلیه نیروها و ماشین آلات شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت ( از شرکتهای تابع مناطق) و اداره ترابری شرکت بهره برداری آغاجاری نیز در حالت آماده باش قرار دارند.

پنجشنبه ۱۴:۲۵
مخزن ۲۰۰۱ باید بسوزد

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی بندر امام از محل حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا گزارش داد که اکنون کنترل سایر مخازن این پتروشیمی در دستور کار قرار گرفته است. رضا امیری با بیان این که مخزن ٢٠٠١ مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا باید به صورت کامل بسوزد، تصریح کرد: کنترل سایر مخازن در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین اعلام کرد: آتش سوزی در حال کنترل است. ظاهرا با رسیدن بالگردهای آب پاش از دقایقی قبل به محل آتش سوزی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا عملیات تازه ای در این بخش آغاز شده است.

پنجشنبه۱۴:۵۰
مخزن در حال تخلیه است

مخازن مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا که از دیروز (چهارشنبه، ١٦ تیرماه) دچار حریق شد، در حال خنک سازی و تخلیه است. خنک سازی و تخلیه سایر مخازن پتروشیمی بوعلی سینا همزمان با تخلیه سایت ٤ این پتروشیمی در دستور کار اصلی نیروهای مستقر در محل آتش سوزی قرار گرفت.

با حضور بالگردهای آب پاش، خنک سازی سایر مخازن نیز توسط این بالگردهای آب پاش در حال انجام است تا پس از سردشدن تخلیه شوند؛ هدفگذاری برای تخلیه سایر مخازن این پتروشیمی از این جهت است که در صورت سرایت آتش به آنها، خطر بالایی خواهند داشت.

همچنین به دلیل رعایت ایمینی بیشتر دستور تخلیه سایت ٤ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی صادر شد.

پنجشنبه ۱۸:۳۸
تخلیه نفتا از مخزن ۲۰۰۱ با حجم ۱۰۰ تن در ساعت

رئیس روابط عمومی شرکت پتروشیمی بوعلی سینا از تخلیه خوراک مخزن این پتروشیمی باحجم ١٠٠ تن در ساعت خبر داد و گفت: تلاش برای بازکردن لاین ١٢ اینچ برای تخلیه ٤٠٠ تا ٥٠٠ تن در ساعت ادامه دارد.

ابراهیم غلامشاهی درباره آخرین اقدامهای صورت گرفته برای خاموش کردن مخزن ٢٠٠١c، به حضور مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا و کارکنان و تیمهای آتش نشانی در محل حادثه اشاره و اظهار کرد: خط ٤ اینچ برای تخلیه خوراک نفتا از داخل مخزن در حال آتش باز شده و کار تخلیه خوراک نفتا در حدود ١٠٠ تن در ساعت در حال انجام است.

وی افزود: همچنین باز کردن خط ١٢ اینچ دیگر نیز در دستور کار است که در صورت انجام آن، کار تخلیه خوراک نفتا ٤٠٠ تا ٥٠٠ تن در ساعت انجام می شود.

جمعه۱:۲۵
وزیر نفت وارد منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی شد


با گذشت بیش از ۳۰ ساعت از حادثه آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی بیژن زنگنه وزیر نفت به منطقه رفت تا از نزدیک شاهد سوخت بوعلی باشد. زنگنه به محض ورود به منطقه در جلسه ستاد مدیریت بحران شرکت کرد و گفت فعلا دنبال مقصر حادثه نمی گردیم.

وی با بیان این که عملیات مهار آتش فرمانده ندارد و باید هرچه سریعتر فرمانده ای متخصص و کاردان برای این عملیات انتخاب شود، افزود: اینجانب نیز تا زمانی که آتش به طور کامل خاموش شود برای پشتیبانی و نظارت در منطقه می مانم.

جمعه۱۱:۰۲
عملیات اتفای حریق از ۳ جهت

بر اساس آخرین تصمیم ستاد بحران، عملیات اطفای حریق مخزن ٢٠٠١c پتروشیمی بوعلی سینا از سه جهت صبح امروز(جمعه، ١٨ تیرماه) و از دقایقی پیش با بسیج همه امکانات آغاز شد.

جلسه کمیته بحران که بامداد امروز (پنجشنبه، ١٧تیرماه) و با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت برگزار شد، منجر به اتخاذ تصمیم‌های تازه ای شد. براین اساس، نیروهای حاضر در محل حادثه، دوشادوش نیروهای آتش نشان و عملیات، اطفاء حریق را از سه جهت در مخزن در حال آتش پتروشیمی بوعلی سینا آغاز کرده اند.

جمعه ۱۱:۵۲
دلیل آتش سوزی خرابکاری نیست

وزیر نفت صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان این که تلاش برای خاموش شدن آتش پتروشیمی بوعلی در حال انجام است، اما نمی توان زمانی برای آن اعلام کرد، گفت: آتش سوزی این پتروشیمی قطعا خرابکاری نبوده است و دلایل آن فنی بوده است.

وی با بیان این که لازم است در اینجا چند نکته را بیان کنم به عنوان نخستین نکته به این موضوع که برخی عنوان می کنند علت حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا خرابکاری بوده است که قطعا این گونه نیست و دلایل فنی داشته است، تصریح کرد: اگر قصوری هم انجام شده است پس از انجام بررسی اعلام می شود.

وزیر نفت نکته دوم را به واکنش برخی از کشورهای همسایه در مقابل آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا اختصاص داد و با بیان این که متاسفانه برخی از کشورهای همسایه پس از این آتش سوزی ابراز خوشحالی کردند، افزود: یک کشور مسلمان نباید نسبت به آسیب دیدن اموال کشور مسلمان دیگر خوشحال باشد و باید نسبت به آسیب دیدن آن ابراز ناراحتی کند.

زنگنه، شایعه تخلیه شهر ماهشهر را به عنوان سومین نکته عنوان کرد و با بیان این که عنوان می کنند شهر در حال از بین رفتن است که شایعه ای بیش نیست، تصریح کرد: هم اکنون در ٢٠٠ متری محل حادثه هستم و عملیات اطفاء حریق با تلاش تیم حرفه‌ای در حال انجام است که انشاء ا.. موفق می شوند.

وی با بیان این که تیم حرفه ای در حال فرماندهی این عملیات است، خاطر نشان کرد: مقداری از مواد هیدروکربوری مخزن دیشب تخلیه شده است و باقی مانده آن هم چندساعتی می سوزد و تمام می شود اما همه تلاشمان را به کار می بریم تا آتش مخزن را هرچه سریع تر خاموش کنیم.

به گفته وزیر نفت، تلاش این است که ظرف چند ساعت آینده با یک حمله، آتش را خاموش کرد و هم اکنون در حال تامین کردن تجهیزات و امکانات آن برای این حمله هستند.

وی با بیان این که خوشبختانه این حادثه هیچ تلفات جانی و حتی یک زخمی هم نداشته است، تاکیدکرد: تلاش و هماهنگی بسیار خوبی برای کترل آتش پتروشیمی بوعلی سینا صورت گرفته است.

  جمعه 17:45
اطفا حریق 15 ساعت دیگر طول می کشد

وزیر نفت گفت: به دلیل حجم وسیع آتش سوزی در واحد پتروشیمی بوعلی ماهشهر احتمالا عملیات اطفاء حریق تا 15 ساعت آینده ادامه خواهد داشت. به گزارش شوشان ، بیژن نامدار زنگنه بعد از ظهر جمعه در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی مستقر در محل آتش سوزی افزود: متاسفانه به دلیل حجم وسیع آتش سوزی در مخزن 25 هزار تنی پتروشیمی بوعلی ماهشهر عملیات نهائی بعد از ظهر جمعه تیم اطفاء حریق که از طریق زمین و آسمان انجام شد ناموفق بود هر چند این پیش بینی هم از قبل محتمل بود.

 جمعه 19:05
اطفا حریق  ناموفق بود


شوشان: بخشی از مخزن 25 هزار تنی پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر که از روز گذشته دچار حریق شده است دقایقی پیش فرو ریخت. هاشم بالدی مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان ضمن تایید این خبر گفت: به دلیل شدت و گسترش آتش سوزی مخزن یاد شده دچار انحنا و خمیدگی شده و قسمت هایی از لبه بالای آن فرو ریخت. وی گفت: متاسفانه به دلیل گستردگی آتش عملیات زمینی و هوائی امروز اطفاء حریق ناموفق بود.
منبع/شوشان








اخبار آبادان،خبر خوزستان،آبادان،آبادان نیوز،نیوزآبادان

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: