پست الکترونیک پنج شنبه ٠٩ فروردين ١٤٠٣
اخبار > وقتی خانواده‌های آبادانی توان هزینه برای کلاس‌های کمک‌آموزشی را ندارند


درحالی‌که بیکاری و توان پایین مالی عامل بسیاری از مشکلات آبادان از جمله مشکلات آموزشی است برخی مسئولان عامل مشکلات آموزشی در آبادان را فرهنگ پرداختن خانواده‌ها به آموزش فرزندانشان می‌دانند.

 





به گزارش آبادان نیوز:به نقل از خبرگزاری تسنیم ، شهرستان آبادان به داشتن فرهنگ ناب در مردم خود معروف است در بین مردم از این شهر به‌عنوان شهر اولین‌ها نیز یاد می‌شود.

فرهنگ آموزش و پرورش شهادت‌طلبی و شهیدپروری در عمق وجودی مردم این شهر ریشه دارد به طوری که مقاومت مردم آبادان در عملیات ثامن‌الائمه و شهادت تعداد زیادی از مردم این شهر گواهی بر این موضوع است.

بیشتر جانبازان و رزمندگانی که امروز در قید حیات هستند از این شهر خاطره دارند و از فرهنگ مردمانش در همه عرصه‌ها تعریف و بازگو می‌کنند.

اخیراً یکی از مسئولان فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند در گفت‌وگویی اظهار داشته که ما در حوزه فعالیت خود باید فرهنگ‌سازی کنیم و بحث آموزش یک فرهنگ است.

وی می‌افزاید: متأسفانه خانواده‌ها در منطقه ما برای آموزش کودکانشان هزینه (بالایی) نمی‌کنند درحالی‌که در دیگر شهرها مردم از نان شب خود می‌زنند تا سطح آموزش فرزندانشان را ارتقاء دهند.

به راستی فرهنگ آموزش به کودکان در خانواده‌های آبادانی به چه میزان است و چگونه می‌توان کاستی‌های موجود در این زمینه را از بین برد تا پرداختن به بحث آموزش در خانواده‌های آبادانی ارتقاء بیشتری پیدا کند؟

بی‌انصافی نکنیم! همه جهات زیر سنگ محک ارزیابی‌ها قرار بگیرند

غلامرضا شرفی، بابیان اینکه به عقیده من نمره 12 یک دانش‌آموز آبادانی معادل نمره 20 دانش‌آموز تهرانی است، اظهار می‌کند: اگر آبادان را در یک موضوع بررسی می‌کنیم باید در بقیه موضوعات نیز مورد بررسی قرار بگیرد نه اینکه فقط یک‌جهته آن را ببینیم.

وی می‌افزاید: باید ببینیم که آیا دیگر شهرها از بقیه جهات نیز سنگ محک ارزیابی ما قرار گرفته‌اند و آیا با مشکلات دیگری که در آبادان هست دسته و پنجه نرم می‌کنند.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه باید بررسی کنیم که دیگر شهرها نیز دارای 37 درصد بیکاری در نیروهای مستعد جوان خود هستند یا نه، عنوان می‌کند: وضعیت معیشتی مردم، برخورداری مردم از خدمات و امکانات دولتی و حضور بخش‌های خصوصی نیز باید در مقایسه‌ها لحاظ شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تمام این‌ها یکسان بود می‌توان موضوع آموزش را مقایسه کرد و در غیر این صورت قضاوت صحیح نیست.

شرفی آبادان را دارای اقلیم خشن و با امکانات کم دانست و می‌گوید: پس از جنگ تحمیلی بسیاری از امکانات گذشته در این شهر بازسازی و احیا نشد و نباید خدای‌نکرده خودمان را در مقابل وجدان مردم محکوم‌ به بی‌انصافی کنیم.

وی با اشاره به آموزش به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های رشد و توسعه، اظهار می‌کند: باید ببینیم چه کارکردی داشته‌ایم که نتوانستیم به این مؤلفه دست پیدا کنیم.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: افت تحصیلی در آبادان بیداد می‌کند و میزان پذیرش همشهریان ما در دانشگاه‌ها در سطح کلان بسیار پایین است که این معضل حاصل فرایندی است که مقدمات بهبود آن انجام‌نشده است.

شرفی اظهار می‌کند: البته میزان قبولی نخبگان آبادانی خوب بوده و نخبگان ما در رشته‌های مختلفی موفقیت کسب کرده‌اند اما این قبولی نسبت به جمعیت دانش‌آموزان ما پایین است.

مردم آبادان بافرهنگ‌ترین مردم دنیا

خلیل جنامی نیز  مردم آبادان را یکی از بافرهنگ‌ترین مردم دنیا دانست و اظهار می‌کند: من به‌عنوان یک معلم، مدیر

مدرس دانشگاه می‌گویم که استقبال مردم آبادان از آموزش همواره بالا بوده است.

این عضو شورای شهرآبادان وجود تعداد بالای آموزشگاه‌های علمی، زبان‌های خارجی، هنر و کامپیوتر در آبادان را سند این ادعا خواند و اعلام می‌کند: خانواده‌های محترم آبادانی به نسبت درآمد خود هزینه آموزشی را نیز در نظر می‌گیرند.


مدیر مرکز استعدادهای درخشان آبادان و خرمشهر می‌گوید: شاهدیم که خانواده‌هایی که توان مالی کافی نداشتند حتی از نان شب خود کاسته و خرج آموزش فرزندانشان می‌کنند.

جنامی بابیان اینکه باید کاستی‌هایی که در میزان پرداخت خانواده‌های آبادانی به آموزش وجود دارد آسیب‌شناسی شود، می‌افزاید: اختصاص خانواده‌های آبادانی به هزینه‌های آموزشی با توجه به توان مالی‌شان نسبت به بسیار از شهرها بهتر است.

عضو شورای شهرآبادان با تأکید بر این‌که پایین بودن فرهنگ آموزش به کودکان در خانواده‌های آبادانی به‌هیچ‌وجه موردقبول ما نیست، بیان می‌کند: عکس این موضوع صادق است و فرهنگ آبادانی‌ها در این زمینه بسیار بالاست.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی شورای اسلامی شهر آبادان گفت: آموزش‌وپرورش استان خوزستان و به‌ ویژه آبادان پیشرفت خوبی داشته که استقبال مردم از بحث آموزش به فرزندان خود در این پیشرفت تأثیر به سزایی داشته است.

مشکل مردم آبادان مالی است نه فرهنگی

فیاض موسوی نیز  بابیان اینکه زمانی در آبادان بهترین پزشکان و متخصصان وجود داشتند اما از این شهر رفتند و بنا به دلایلی بازنگشتند، اظهار می‌کند: سابقه آبادانی‌ها در آموزش و فرهنگ از دیرباز بی‌نظیر بوده که این موضوع نشان از سطح بالای فرهنگ مردم و خانواده‌ها در این شهر دارد.

رئیس شورای شهر آبادان می‌گوید: خانواده‌هایی که بضاعت مالی دارند در امر آموزش کودکان خود پیش‌قدم هستند اما اینکه خانواده‌های بی‌بضاعت توان پرداخت هزینه آموزش فرزندان خود را ندراند ضعف فرهنگی نیست.

موسوی می‌افزاید: ممکن است در برخی شهرها به دلیل توان بالاتر خانواده‌ها، پرداختن به آموزش رواج بیشتری داشته باشد ولی با توجه به رتبه بالای بیکاری در آبادان این موضوع در این شهر کمرنگ‌تر است.

وی گفت: مطمئن باشید چنانچه بضاعت مالی خانواده‌های آبادانی کفاف دهد در بحث آموزش پیش‌قدم خواهند بود و از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نمی‌کنند.

به‌جای مقایسه، شغل ایجاد کنید

رضا هایری یکی از شهروندان آبادانی، مشکل اصلی پرداختن خانواده‌های آبادانی به آموزش را وجود نیروهای غیربومی در پست‌های مختلف دانست و می‌گوید: وقتی جوانان آبادانی شغل و درآمد ندارند اولویت خودشان را پیدا کردن کار می‌دانند.

وی می‌افزاید: وقتی یک جوان متأهل پولی برای مخارج فرزندان و همسرش نداشته باشد و زندگی‌اش با خطر طلاق و فروپاشی روبه‌رو باشد انتظار دارید اولویتش چه چیزی باشد؟

این شهروند آبادانی اظهار می‌کند: واضح است وقتی فرصت شغلی در آبادان نصیب فردی از یک شهر دیگر می‌شود و پولش به شهر دیگر می‌رود آموزش در آن شهر نیز رشد می‌کند.

وی تصریح می‌کند: ای‌کاش مسئولان به‌جای مقایسه کردن تمایل خانواده‌های آبادانی  به هزینه کردن در آموزش تمایل خود برای ایجاد اشتغال در آبادان را بیشتر می‌کردند و نتیجه آن را به مردم گزارش می‌دادند.

 با گذشت قریب به 30 سال از جنگ تحمیلی که سبب شد شهر آبادان به عنوان یکی از مراکز توریستی و شهرهای پیشرفته کشور دچار آسیب های جدی اقتصادی و اجتماعی شود همچنان غبار آسیب‌ها بر چهره این شهر نمایان است و مشکلات آموزشی مردم نیز یکی از هزاران مشکل مردم آبادان است.

 

 

 

 

 

اخبار آبادان،خبر آبادان،آبادان،آبادان نیوز،نیوزآبادان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: