پست الکترونیک شنبه ٠١ ارديبهشت ١٤٠٣
اخبار > چهارشنبه‌سوری را به سوی اهداف سنتی آن سوق دهیم


کد خبر: ٣٨٥٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1394/12/24-١٠:٥٤

فرمانده انتظامی استان خوزستان: افراد و خودروهای متخلف در چهارشنبه‌سوری که از حد خود گذشته‌اند، تا پایان تعطیلات نوروزی بازداشت خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

آبادان نیوز:فرمانده انتظامی استان خوزستان با تاکید بر ضرورت رعایت توصیه‌های ایمنی از سوی جوانان و نوجوانان در مراسم چهارشنبه‌سوری، گفت: افراد و خودروهای متخلف در چهارشنبه‌سوری که از حد خود گذشته‌اند، مانند سال گذشته تا پایان تعطیلات نوروزی بازداشت خواهند شد. 

به گزارش آبادان نیوز:سردار محمدرضا اسحاقی در نشست خبری با موضوع تدابیر قبل و حین تعطیلات نوروزی که در معاونت اجتماعی فرماندهی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: نیروی انتظامی و پلیس با وجود ماموریت‌های متعددی که پیش رو دارد، توفیق داشت که در انتخابات 7 اسفند در خدمت مردم باشد و با حضور و مشارکت 62 درصدی جامعه اسلامی، افتخاری دیگری در انتخابات آفریده شد.

 

وی افزود: از مشارکت و حضور مردم در انتخابات که موجب اعتبار و آبرو و امنیت و ثبات بیشتر برای نظام جمهوری اسلامی شد، تشکر می‌کنیم. با وجود این‌که در انتخابات اختلاف نظر امری طبیعی است ولی خوشبختانه انتخابات بدون مشکل انتظامی و امنیتی را پشت سر گذاشته شد که این موضوع ناشی از لطف الهی و مشارکت مردم بود.

 

فرمانده انتظامی خوزستان با اشاره به ایام نوروز، عنوان کرد: در این ایام بازارها از بعد از ظهر تا شب شلوغ هستند و تردد مردم و مسافران و میهمانان نوروزی از جمله زائران راهیان نور که بیش از 6 میلیون نفر هستند و در خوزستان میزبان آنان هستیم، زیاد خواهد بود.

 

وی افزود: در استان خوزستان در کلیه بخش‌ها از جمله در بخش انتظامی، تامین امنیت و انتظامات، مسیر حرکت مسافران، محل استقرار، روان‌سازی و کنترل ترافیک ایمن درون و برون شهری، آمادگی لازم در آستانه نوروز وجود دارد.

 

محمد رضا اسحاقی ادامه داد: بیش از 1000 نیرو و همچنین بیش از 200 گشت محسوس و نامحسوس در جاده‌های استان نظم و انضباط ترافیکی را کنترل خواهند کرد که امیدوار هستیم نتیجه آن حادثه کمتر حتی در حد صفر و سفر بدون هرگونه آسیب برای مسافران باشد.

 

وی تاکید کرد: ضروری است مسافرانی که به استان خوزستان سفر می‌کنند و مردم استان که به شهرهای دیگر سفر می‌کنند، قوانین راهنمایی و رانندگی را در طول مسیر رعایت کنند تا هیچ گونه آسیبی به آنان وارد نشود.

 

فرمانده انتظامی خوزستان با اشاره به مراسم چهارشنبه‌سوری، عنوان کرد: در سال‌های گذشته با تلاش رسانه‌ها و والدین شاهد عقلانیت حاکم بر فضای چهارشنبه‌سوری بوده‌ایم هر چند که حوادث دلخراش نیز مشاهده شد ولی میزان این حوادث هر سال در مقایسه با دوره‌های پیش کمتر شده است.

 

وی با تاکید بر لزوم توجه به اهداف اجتماعی و فرهنگی چهارشنبه‌سوری، افزود: خانواده‌ها و نوجوانان باید تلاش کنند که مراسم چهارشنبه‌سوری را به سوی اهداف سنتی آن سوق دهند زیرا این سنت از ابتدا برای انفجارهای مهیب، سروصدا و آسیب نبوده و تنها برای صمیمیت بیشتر میان افراد بوده است.

 

اسحاقی با تاکید بر ضرورت رعایت توصیه‌های ایمنی از سوی جوانان و نوجوانان در مراسم چهارشنبه‌سوری، گفت: برخی افراد در بهترین شرایط نیز گاه حرکات و اقدامات نابهنجاری انجام می‌دهند و مشکلاتی در قالب رفتارهای پر خطر، مزاحمت‌ها، تخلف با خودرو و سایر موارد برای ساکنان شهر ایجاد می‌کنند که براساس قانون با آنان برخورد خواهد شد.

 

وی با اشاره به مکان برگزاری جشن چهارشنبه‌سوری، اظهار کرد: تاکید بر این است که چهارشنبه‌سوری محله‌محور و خانوادگی باشد. در 12 سال گذشته مکانی ویژه برای برگزاری چهارشنبه‌سوری در اهواز مشخص شد ولی تجربه خوبی درپی نداشت.

 

فرمانده انتظامی خوزستان با بیان این‌که والدین می‌توانند در کنترل فرزندان خود نقش تعیین‌کننده داشته باشند، افزود: اینکه تعداد بسیاری از افراد پر انرژی در محلی جهت برگزاری چهارشنبه‌سوری گرد هم آیند، به شدت خطرناک است و تبعات آن یک لحظه، یک عمر پشیمانی خواهد بود. بنابراین برگزاری این جشن مکان معینی ندارد و نیروهای پلیس نیز مانع از ایجاد آن می‌شوند.

 

وی با اشاره به کشفیات مواد محترقه در سال جاری، گفت: امسال 11 درصد نسبت به سال گذشته افزایش کشف مواد محترقه را شاهد بوده‌ایم و بیش از یک میلیون و 320 هزار قطعه انواع مواد محترقه از محله‌فروش‌ها کشف شده است.

 

اسحاقی با اشاره به اعمال محدودیت‌های ترافیکی در روز چهارشنبه‌سوری، عنوان کرد: در روز چهارشنبه‌سوری با کلیه خودروهایی که امنیت ترافیکی شهروندان را به مخاطره اندازند، برخورد خواهد شد. همچنین تردد با خودروهای بدون پلاک ممنوع است و این خودروها در صورت مشاهده در جاده و خیابان، خودرو توسط پلیس توقیف خواهند شد.

 

وی افزود: افراد و خودروهای متخلف در چهارشنبه‌سوری که از حد خود گذشته‌اند، مانند سال گذشته تا پایان تعطیلات نوروزی بازداشت خواهند شد.

 

فرمانده انتظامی خوزستان با بیان این‌که نیروی انتظامی طرح‌های نوروزی را جهت ارتقا ایمنی و امنیت اجتماعی در برنامه اقدامات خود دارد، اظهار کرد: مجموعه‌ای از عملیات از جمله برخورد با گروه مجرمان سابقه‌دار و کنترل آنان و سایر اقدامات تا پایان سال اجرا می‌شود و استمرار خواهد داشت.

 

وی افزود: امیدوار هستیم که با رفتارهای قانون‌مدارانه و صحیح از سوی مردم و مسافران، کاهش تصادفات و تلفات ناشی از تصادفات را شاهد باشیم.

 

محمدرضا اسحاقی با بیان این‌که استان خوزستان در سال 94 در مجموع 13درصد کاهش تلفات رانندگی نسبت به سال 93 داشته است، عنوان کرد: استان خوزستان در 5 سال گذشته کاهش مستمر تلفات ناشی از تصادفات را داشته است که این موضوع توفیق بزرگی بوده که با تلاش و پشتکار مسئولان، رسانه‌ها، دانش‌آموزان همیار پلیس، گروه‌های امداد و نجات و همچنین اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها به دست آمده است.

 

وی با اشاره به حلقه گمشده در آموزش‌های ترافیکی، گفت: با وجود اینکه در حوزه آموزش‌های ترافیکی تلاش‌های خوبی انجام شد و کار همیار پلیس با بیش از 10 سال سابقه فعالیت موجب کاهش 10 هزار کشته شده است، یک خلاء آموزشی وجود دارد و آموزش افراد در زمینه ترافیک با ورود به مقطع دبیرستان و دانشگاه پایان می‌یابد.

 

فرمانده انتظامی خوزستان با بیان این‌که جوانان  بخش فعال جامعه هستند، افزود: در مقطع دبیرستان و دانشگاه باید آموزش‌ها عملی باشد و مهارت افراد افزایش پیدا کند. بنابراین لازم است زیرساختی فراهم شود تا افراد از آموزش‌های ترافیکی بهره‌مند شده و در آینده نیز به قوانین عمل کنند.

 

وی با بیان این‌که در سال 84 حدود 6.5 میلیون خودرو در خوزستان وجود داشت و اکنون به 17 میلیون خودرو رسیده است، عنوان کرد: با وجود افزایش خودروها و به تبع مسافران بیشتر، تلفات نیز باید بیشتر می‌شد ولی کاهش تلفات رانندگی نشان‌دهنده تلاش‌ها، آموزش و برنامه‌ریزی درست بوده است.

 

اسحاقی با اشاره به ایجاد مکانی برای افزایش مهارت‌های رانندگی گروه نوجوانان، بیان کرد: در صورت ایجاد، این مکان باید به شکلی باشد که با بهره‌مندی از شهرک ترافیک هوشمند، پیست خودرویی در حد رالی، پیست سرعت، حرکت نمایشی و پیست موتور نظر جوانان را جلب کند.

 

وی افزود: جانمایی اولیه برای این مکان در منطقه سه راه تپه جنب پلیس راهور آغاز شده و مراحل تملک زمینی بیش از 80 هکتار در حال انجام است. طرح اولیه این مکان نیز ارائه شده و کلیات آن به تصویب رسیده که امیدوار هستیم در سال 95 اقدامات اجرایی مربوط به آن با سرعت به نتیجه برسد.

 

فرمانده انتظامی خوزستان ادامه داد: در این مکان دانش‌آموزان و دانشجویان تحت آموزش‌های ترافیکی قرار خواهند گرفت و سطح مهارت‌های آنان ارتقا پیدا می‌کند و با این طرح، حلقه مفقوده آموزشی نیز جبران خواهد شد.

 

وی با اشاره به دستگیری سارقان در استان عنوان کرد: سال گذشته در مجموع 556 نفر در قالب 174 باند سارق دستگیر شدند که عمدتا مجرمان سرقت‌های خرد و کلان بودند؛ 70 درصد از این سرقت‌ها، سرقت‌های خرد را شامل می‌شدند.

 

اسحاقی اظهار کرد: در سال جاری نیز در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است و از ابتدای سال تا کنون، 31 طرح در حوزه تشدید مبارزه با سرقت علاوه بر اقدامات روزانه اجرا شده و 1790 سارق در قالب طرح تشدید مبارزه با سرقت دستگیر شده‌اند.

 

وی افزود: میزان سرقت‌ها در خوزستان 7 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و بیش از 70 درصد از مجموع سرقت‌ها نیز با تلاش نیروهای پلیس کشف و عاملان آن دستگیر شده‌اند. همچنین بیشتر اموال مسروقه به خانواده‌ها بازگردانده شده است.

 

فرمانده انتظامی خوزستان با اشاره به فعالیت‌های حوزه مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: در سال جاری در مجموع حدود 4 تن و 703 کیلوگرم مواد مخدر در استان خوزستان توسط نیروهای پلیس کشف شد که 6 درصد بیش از سال گذشته بوده است. همچنین در برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر که از دغدغه‌های مردم هستند، از ابتدای سال تاکنون 2124 نفر دستگیر و با آنان برخورد قضایی شده است.

 

وی افزود: همچنین در این مدت 87 باند توزیع مواد مخدر توسط نیروهای مبارزه با مواد مخدر  دستگیر و منهدم شده‌اند.

 

اسحاقی با اشاره به جرایم یارانه‌ای و فضای سایبری، بیان کرد: خوشبختانه وقوع جرم در این بخش در استان خوزستان 11 درصد کاهش نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. کشف جرایم سایبری در استان نیز نسبت به سال گذشته 2 درصد افزایش داشته است.

 

وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرایم سایبری به آموزش نیاز دارد، عنوان کرد: 53 درصد از کل جرایم در فضای سایبری رایانه‌ای، سرقت و برداشت از حساب‌های بانکی است که 99 درصد این نوع سرقت‌ها، کشف و سارقان دستگیر شدند.

 

فرمانده انتظامی خوزستان افزود: سطح دانش افراد و کاربران در جامعه باید افزایش یابد و در غیر این صورت سرقت از حساب‌های بانکی محملی راحت و بی‌دردسر برای سارقان است. بنابراین علاوه بر آگاهی و آموزش، افراد نیز نباید اطمینان بی‌جا داشته باشند و باید در همه موارد محتاط باشند.

 

وی با اشاره به تخلفات تبلیغاتی انتخاباتی از سوی برخی کاندیداها در فضای سایبری پس از اتمام مهلت تبلیغات، گفت: تمامی تخلفات کاندیداها در فضای سایبری مانند رفتارهای علنی در فضای واقعی و حقیقی، ثبت و به مرجع مربوطه و ناظر انتخاباتی نیز ارسال شده است.

 

اسحاقی با بیان این‌که کلیه فعالیت‌های کاندیداهای متخلف به صورت ثبت شده در اختیار نیروی انتظامی و مراجع مربوط قرار دارد، اظهار کرد: شاید برخورد با متخلفان انتخاباتی آنی و در لحظه نباشد ولی تخلفات آنان به عنوان سوابق منفی و رفتارهای خلاف قانون، ثبت و ضبط خواهد شد.

 

وی با اشاره به تامین امنیت در ایام نوروز گفت: بر اساس جغرافیای جمعیت، نوع آسیب‌ها و در هر حوزه، اقدامات و تمهیدات دسته‌بندی و آمادگی‌های ذهنی و استفاده از ابزارها و شگردها و تکنیک‌ها آموزش داده خواهد شد.

 

فرمانده انتظامی خوزستان افزود: لازم است تمهیداتی توسط پلیس اندیشیده شود تا هر آسیبی واکاوی و راه‌های پیشگیری و عدم تکرار آن در قالب آموزش و آگاه‌سازی افرادی که در این حوزه قرار می‌گیرند، انجام شود.

 

اسحاقی عنوان کرد: در ایام نوروز بیش از 15 هزار نفر از نیروها، در قالب ماموریت امنیت و انتظامات، در دو نوبت اول و دوم فعالیت می‌کنند و حدود 1000 نفر نیروی افتخاری سازمان‌یافته نیز در این مدت فعالیت خواهند کرد. همچنین بیش از 220 ایستگاه نوروزی علاوه بر نقاط ثابت کنونی برپا خواهد شد.

 

وی با اشاره به نوع برخورد نیروهای انتظامی با شهروندان، عنوان کرد: ممکن است افرادی در مجموعه انتظامی باشند که به وظایف خود به خوبی عمل نکنند و یا گفتمان مناسبی با شهروندان نداشته باشند. در این زمینه، ماموریت 197 نظارت همگانی و پل ارتباطی با مسئولان ناجا است و پذیرای پیشنهاد، انتقاد، تقدیر و شکایت شهروندان است. بنابراین شهروندان در صورت مشاهده رفتار نامناسب از سوی ماموران پلیس می‌توانند زمان و مکان آن را ثبت و جهت پیگیری با 197 تماس گیرند.  

 

 

اخبار آبادان،خبر خوزستان،آبادان،آبادان نیوز

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: