پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > ناتوانی شورا درانتخاب شهردارآبادان


کد خبر: ٦٤٨٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1396/06/22-٠٨:٣٩

این روزها شورای اسلامی شهر آبادان در حالی روزهای پرالتهاب انتخاب شهردار را پشت سر می گذارد که تمام نگاه‌های مردم و مسئولان به کارکرد و تصمیمات آنان دوخته شده است.

 

 

 

 

 

 

به گزارش آبادان نیوز، پس از برگزاری آئین تحلیف اعضای شورای اسلامی شهر در دوره پنجم، اعضا در نخستین گام بدون انتخاب شهردار جدید اقدام به تعیین سرپرست شهرداری کردند که از نظر استانداری خوزستان این کار اقدامی خلاف قانون است اما نظر رئیس شورای اسلامی شهر آبادان در این باره چیز دیگری است. 

نظر متفاوت با استاندار

حسن کمری گفت: ضمن احترام به استاندار خوزستان در دستورالعمل صادره وزارت کشور سه جمله آمده، نخستین جمله آنکه، به روشنی گفته شده که با پایان کار دوره شورا، به صورت خودکار ابلاغ شهردار لغو و وی به یک فرد عادی تبدیل می شود. دوم آنکه پس از استیضاح، عزل، استعفا و یا پایان دوره کاری شهردار، باید برای مدت سه ماه سرپرست برای شهرداری منصوب شود وسوم آنکه شورای شهر موظف است در نخستین جلسه پس از رسمیت یافتن نسبت به تعیین شهردار اقدام کند که «اقدام کند» جای تفسیر دارد. 

وی افزود: تفسیر ما از این موضوع یک چیز و تفسیر استاندار چیز دیگری بوده، از نظر ما اقدام کردن و معرفی کردن یکی نیست. 

وی با تاکید بر ضرورت انتخاب سرپرست برای شهرداری آبادان تصریح کرد: ضرورت کار این بود که ما هر چه زودتر دست شهردار سابق را از شهرداری کوتاه کنیم زیرا برداشت ما این بود که با گذشت هر روز یک اتفاق ناخوشایندی در شهر رخ می دهد و این مسئله جدی بود.

تاخیر در انتخاب شهردار
 
بهر حال گلایه های مردمی درباره تاخیر در تعیین شهردار آبادان آن هم برای شهری با حجم بالایی از مشکلات و مسائل مبتلابه از سوی شورا سبب شد تا این شورا دست به انتشار فراخوان دعوت از افراد برای نامزدی تصدی شهرداری آبادان بزند و پس از آن ۱۲ نفر برای تصاحب این تصدی خودشان را به شورا معرفی کردند که از این تعداد، چهار نفرشان در همان ابتدای کار انصراف دادند. 

کار ارائه برنامه نامزدها از روز دوشنبه هفته گذشته در صحن علنی شورا آغاز شد و در طول این مدت افراد مختلفی اعم از سفارش شده ها و غیر سفارشی ها از راه دور و نزدیک آمدند که به گفته رئیس شورای اسلامی شهر آبادان چندان چنگی به دل نمی زدند. 

پس از گذشت دو روز از ارائه برنامه نامزدهای تصدی شهرداری آبادان، برخی از کارکنان شهرداری آبادان که خود را محق برای دریافت این تصدی می دانستند با انجام شانتاژهای مختلف در فضای مجازی و تاکید بر بومی بودنشان به دنبال ایجاد فضایی برای ورودشان به این موضوع کردند که بر همین پایه رئیس شورای اسلامی شهر اعلان کرد که فضا برای ورود کارکنان شهرداری به این موضوع باز است و هیچ منعی در این رابطه وجود ندارد. 

پس از این اعلان، تعدادی از کارکنان شهرداری آبادان به صف داوطلبان تصدی شهرداری آبادان پیوستند و برنامه هایشان را ارائه کردند، متاسفانه به دلیل آنکه برنامه های ارائه شده این افراد عیار مناسب نداشت و حتی در مواردی بسیار پائین تر بود گلایه شهروندان را موجب شد و به این ترتیب شهروندان از شورا خواستند تا به این روند خاتمه دهند. 

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان ضمن اشاره به اینکه تا روز گذشته ۱۴ کاندیدای تصدی شهرداری آبادان با حضور در صحن شورا به ارائه برنامه های خود پرداختند، گفت: از رسانه ها که از هفته گذشته تاکنون برنامه های ما را به خوبی دنبال و به مردم اطلاع رسانی کردند، قدردانی می کنیم ضمن آنکه قدردان کسانی که در قالب کاندیدای تصدی شهرداری آبادان به صحن شورا آمدند و ارائه برنامه کردند، نیز هستیم. 

شتاب زده عمل نمی کنیم

کمری خطاب به آن دسته از کسانی که از طولانی شدن پروسه ارائه برنامه های داوطلبان تصدی شهرداری آبادان ابراز گلایه کردند، گفت: در آستانه اتخاذ یک تصمیم بسیار بزرگ و مهم هستیم، وقتی ما از گذشته ها ایراد می گیریم که شاید شتابزدگی شان در انتخاب شهردار سبب بروز اتفاقاتی در شهر شده، ما نیز نباید این روند را طی کنیم. 

وی افزود: موضوع انتخاب شهردار بازی کردن با سرنوشت خدمات شهری و زندگی حدود ۲۴۰ هزار شهروند این شهر است، آبادان شهر مقدسی است که برای نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران دارای اعتبار خاصی است به همین دلیل احساسی برخورد کردن و عجولانه تصمیم گرفتن برای انتخاب شهردار به طور قطع از سوی مردم نیز پذیرفته نیست. 

کمری با اشاره به اینکه در روند انجام برنامه ها طی روزهای گذشته، موضوع لحاظ شایسته سالاری در انتخاب مدیران بخشهای مختلف شهرداری به عنوان یک سئوال پرتکرار از سوی اعضای شورا خطاب به نامزدها بود، اظهار کرد: انتظار می رود تا اعضای شورا و من نیز بر پایه همین شایسته سالاری دست به انتخاب شهردار بزنیم به طور حتم شهرداری که اینگونه انتخاب شود در تصمیم گیریها و انتخاباتی که در سطح مدیران خود انجام می دهد این نکته را مد نظر دارد. 

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان تصریح کرد: امید می رود تمامی اعضای شورای اسلامی شهر که این روزها زیر ذره بین نگاه مردم قرار دارند با شایسته سالاری و کمترین اشتباه دست به انتخاب فردی متخصص، توانمند و آشنا به تهدیدها و فرصت های شهری آبادان برای تصدی شهرداری بزنند تا کمتر زیر سئوال برویم. 

کمری گفت: انتخاب شهردار موضوع بسیار مهمی است که برای مدت چهار سال بر روی زندگی مردم آبادان تاثیر می گذارد، تمام سعی و تلاشمان آن است تا در فضایی باز، سالم و همراه با مشورت و همفکری این کار را به سرانجام برسانیم. 

وی با اشاره به اطلاع رسانی لحظه به لحظه خبرنگاران از سخنان کاندیداها و پرسش و پاسخهای پس از آن در فضای مجازی برای شهروندان گفت: فضای ارتباط مستقیم و لحظه به لحظه با مردم از طریق انعکاس اطلاعات و اخبار جلسات در فضای مجازی گشوده شده است، در صددیم تا مردم از هر آنچه در صحن شورا اتفاق می افتد لحظه به لحظه آگاهی داشته باشند. 

کمری از اتخاذ تصمیم اعضای شورا در انتخاب شهردار آینده به عنوان مهمترین شاه بیت کاری شورا نام برد و اظهار کرد: مردم هیچگاه این انتخاب را از یاد نمی برند، تبعات مثبت و یا منفی این تصمیم گیری به طور حتم در ذهن مردم باقی می ماند، امید می رود اعضاء با دقت دست به انتخاب بزنند. 

اعضا در برابر فشارها مقاوم باشند

رئیس شورای شهر آبادان با تاکید بر اینکه تمامی اعضای شورا خود را در مقابل مردم مسئول می دانند، تصریح کرد: ضمن تاکید بر پایبندی اعضاء بر تصمیماتشان، از آنان می خواهم تا در مقابل تمامی فشارها و تحریکات مقاوم باشند و از مردم، رسانه ها و فعالان سیاسی و اجتماعی می خواهیم تا برای ایجاد جوی آرام برای انجام یک انتخاب و تصمیم گیری جدی ما را یاری کنند. 

وی یادآور شد: تلاشمان آن است تا با انتخابی درست بتوانیم در جهت بهبود روند زندگی مردم آبادان گام برداریم. 

به گفته کمری، طبق هماهنگی انجام شده، روز چهارشنبه هفته جاری اعضای شورای اسلامی شهر جلسه ای غیرعلنی را برای انتخاب شهردار در صحن شورا برگزار می کنند مگر آنکه اتفاق خاصی بیفتد که در این صورت اطلاع رسانی می شود. 

اعضا استقلال دارند

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر آبادان نیز در این باره گفت: طی روزهای گذشته که کاندیداهای مختلفی برای ارائه برنامه هایشان به صحن شورا آمدند در پایان تماسها و رایزنی های فراوانی را از سوی افراد مختلف داشتیم که هر کدام به فراخور سلیقه خودشان می خواستند تا از کاندیدای مشخصی حمایت کنیم. 

حمید کوراوند افزود: اعضای شورای اسلامی شهر در دوره پنجم دارای استقلال در تصمیم گیری و رای هستند به همین دلیل تنها شنونده نظارت هستیم و نظر نهایی خود را ارائه می کنیم. 

وی اظهار کرد: اعضای شورا منتخبان مردم و از دل همانها هستند و سلایق ما نیز منطبق و یا نزدیک به آنهاست، هر کس سلیقه خاص خود را دارد که می تواند آن را ارائه کند.

 

 

 

 

 

 

آبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان نیوز،شهرداری آبادان،رییس شورای شهر آبادان،حسن کمری،عضو شورای شهر آبادان،حمید کوراوند

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: