پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > ناقوس کلیسای «سورکارپت» آبادان به صدا در آمد.


کد خبر: ٥٥٨٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1395/10/12-٠٩:٣٤

همزمان با سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح ، ناقوس کلیسای «سورکارپت» آبادان به صدا در آمد.

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش آبادان نیوز ، در این آئین باشکوه جمعی از شهروندان آبادانی با حضور در این آئین ضمن تبریک سال نو مسیحی به تنها خانواده ارمنی حال حاضر شهر آبادان، شادی خود را از فرا رسیدن میلاد حضرت عیسی مسیح به این خانواده ابراز کردند.

کلیسای ارامنه آبادان با نام «سورکارپت» بنایی مربوط به دوره پهلوی است که در آبادان ابتدای خیابان زند و جنب مسجد امام موسی بن جعفر(ع) واقع شده است. این اثر با کاربری مذهبی در نهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۳ ۵۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسای ارامنه گریگوری آبادان(سورکارپت) در سال ۱۹۵۸ میلادی برابر با ۱۳۳۶ هجری شمسی در این شهر بنا شد و به عنوان بزرگترین تالار اجتماعات ارامنه مقیم آبادان به شمار می رفت. مجاورت این کلیسا با مسجد امام موسی بن جعفر(ع) جلوه ای از احترام متقابل میان پیروان ادیان مختلف الهی و از زیباترین جلوه های گفتگوی تمدنها را به تصویر می کشد.

این کلیسا در گوشه ای از ساختمان مدرسه ملی ادب که ویژه دانش آموزان ارامنی مقیم آبادان ساخته شد، بنا شده است که در دوران هشت سال دفاع مقدس به عنوان یکی از سنگرهای دفاع رزمندگان نیز به شمار می رفت.

کلیسا سورکارپت آبادان که در دوران هشت سال دفاع مقدس ۴۰ درصد آسیب دیده بود پس از اتمام جنگ از سال ۱۳۷۵ کار بازسازی اش آغاز و در سال ۱۳۷۸ به پایان رسید که پس از اتمام کار بازسازی و با حضور اسقف ارامنه جنوب ایران و اصفهان، کوریون پاپیان و میهمانانی از کشور لبنان، فرماندار و تنی چند از مسئولان محلی و ۴۰۰ میهمان از شهرهای تهران، اصفهان و شیراز بازگشایی شد.

دیوارهای کلیسا دارای چهار در دو لنگه قهوه ای رنگ چوبی است که بر هر لنگه آن نقش صلیبی برجسته است؛ کلیسا دارای دو گنبد مخروطی شکل آلومینیومی است که یکی بر ساختمان اصلی کلیسا و دیگری در قسمت انتهایی کلیسا جایی که ناقوس واقع شده قرار دارند.

پیش از جنگ تحمیلی  بین یک هزار و ۷۰۰ تا دو هزار خانوار ارمنی در آبادان سکونت داشتند که پس از جنگ تعداد کمی از آنها به آبادان بازگشتند، این کلیسا مربوط به خلیفه گری ارامنه تهران است.

متولی تنهای کلیسا

خانم «صوفی کاروازیان» مادر تنها خانواده ارمنی حال حاضر آبادان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال اسقف اعظم نتوانستند برای حضور در برگزاری این آئین به آبادان بیایند، گفت: در خانه بودم که حس عجیبی سراپای مرا فرا گرفت به همین دلیل به اینجا آمدم، درهای کلسا را باز کردم و چراغهایش را روشن کردم.

وی افزود: همشهریان مهمان نواز و خون گرم آبادانی ام با حضور پرشور و پرتعداد خود در این محل و تبریک این روز به من و خانواده ام شور و هیجان خاصی را در من ایجاد کردند که قدردان همه آنها هستم.

کاروازیان اظهار کرد: حضور همشهریان مسلمان آبادانی ام در این روز در کنارم یک پیام واضح و مشخص دارد که آن چیزی جز «صلح و دوستی میان ادیان مختلف» در کشورمان ایران نیست.

وی با بیان اینکه همه مرا با فامیل مانوکیان می شناسند، تصریح کرد: این نام فامیل همسر من است، که از سال ۷۰ تا ۸۶ متولی کلیسا در آبادان بود و پس از فوت وی، من کار تولی گری کلیسا و دو مدرسه همجوار که مربوط به ارامنه هست را برعهده گرفتم و امیدوارم از عهده انجام این مسئولیت سنگین با سربلندی بیرون بیایم.

کاروازیان گفت: اگر چه در حال حاضر به عنوان تنها خانواده ارمنی شهر آبادان هستم اما از همین جا این روز بزرگ را به تمام مسیحیان جهان به ویژه کشورم ایران تبریک می گویم و برای همه آنها سالی پر از برکت و شادی آرزومندم.

در ادامه این آئین ناقوس کلیسا برای دقایقی نواخته شد. در پایان مردم آبادان در کنار همشهری ارمنی خود در محل کلیسا عکس یادگاری گرفتند

 

 

اخبار آبادان ،آبادان نیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: