پست الکترونیک پنج شنبه ٠٩ فروردين ١٤٠٣
اخبار > تخریب خانه تاریخی بچاری در آبادان آغاز شد!


کد خبر: ٦٣٩٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1396/06/03-١٢:٢٢

خانه تاریخی بچاری در آبادان که تا چندی پیش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود عاقبت با تلاش‌های مالک این بنا از فهرست مزبور خارج و روند تخریب آن آغاز شد .

 

 

 

پایگاه خبری آبادان نیوز:خانه تاریخی بچاری در آبادان که تا چندی پیش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود عاقبت با تلاش‌های مالک این بنا از فهرست مزبور خارج و روند تخریب آن آغاز شد.

به گزارش آبادان نیوز،احمد امیری،دوستدار میراث فرهنگی و دبیر کانون جهانگردی آبادان،گفت: زمانی که ما به محل خانه بچاری رسیدیم نرده‌های بالکن تخریب شده بود و قسمتی از سقف جلو ساختمان در حال خراب شدن بود.

امیری افزود: متاسفانه در سکوت مسؤولان شهرستان، منطقه آزاد و استان خوزستان شاهد از بین رفتن یکی از ارزشمندترین میراث فرهنگی آبادان هستیم.

 

این دوستدار میراث فرهنگی تاکید کرد: هر چه زودتر مسؤولان به این مساله ورود کنند زیرا تخریب این اثر ارزشمند یک فاجعه فرهنگی است .

این در حالی است که اداره کل میراث فرهنگی خوزستان پس از اطلاع از خروج این خانه از فهرست آثار ملی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام تلاش خود را برای بازگرداندن این خانه به میراث ملی به کار خواهد بست.

در سال 1388 مالك خانه‌ بچاري‌ اعلام كرده بود:در صورتي كه اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان تكليف اين خانه‌ تاريخي را مشخص نكند، آن را تخريب خواهم كرد. 

عبدالامير حاجي ديوان بچاري بيان كرد:‌ وكيل حقوقي من پي‌گير حل مشكل خانه‌ بچاري‌ و تعيين تكليف آن است. البته من مايل هستم، علاوه بر گفت‌وگوهاي شفاهي، ابلاغي رسمي از سوي مرجع قضايي در اين ‌باره براي رسيدگي داشته باشم 

وي ادامه داد: اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان بدون اطلاع مالك، خانه‌ بچاري‌ را در فهرست آثار ملي به ثبت رساند. بنابراين بايد تكليف آن را مشخص و مشكل ما را حل كند، يعني يا آن را بخرد يا آن را از فهرست آثار ملي خارج كند 

او اظهار داشت:‌ در صورتي كه سازمان ميراث فرهنگي به حفظ اين خانه علاقه و به تاريخي و ارزشمند بودن آن اعتقاد دارد، مي‌تواند با خريد خانه‌ي بچاري‌ها، آن را حفظ كند يا اين‌كه كسي ديگر را با هماهنگي خود متولي خريد خانه كند؛ ولي در صورت بي‌اهميت جلوه دادن اين خانه و رسيدگي نكردن به آن توسط اين سازمان، به فسخ ثبت ملي اثر مجبور و در نهايت، به‌دليل فرسودگي بنا، ناچار به تخريب آن هستم 

حاجي ديوان بچاري توضيح داد:‌ خانه‌ي بچاري‌ به‌دليل فرسودگي به ‌شدت آسيب ديده است و خطر ريزش آن وجود دارد. اكنون نيز بخشي از سقف ايوان خانه ريزش كرده و خراب شده است .

از سوی دیگر مسوول انجمن دوستداران میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر گفت: خانه تاریخی بچاری با شکایت مالک از فهرست آثار تاریخی ایران خارج می‌شود.

امید نوری توضیح داد: متاسفانه به رغم این که این خانه از معدود خانه‌های بازمانده از دوره قاجار است اما به دلیل نبود توجه و رسیدگی در حال از بین رفتن است.

وی ادامه داد: براساس شکایت مالک، وی درخواست خروج این خانه از فهرست آثار تاریخی را ارایه کرده است که در صورت قطعی شدن رای دادگاه، امکان تخریب این بنای ارزشمند تاریخی وجود دارد. همچنین مالک ملک همجوار خانه تاریخی بچاری اقدام به ساخت‌وساز کرده که موجب ایجاد ترک در ساختمان شده است.

مسوول انجمن دوستداران میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر خاطرنشان‌کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و منطقه آزاد اروند پیگیری‌هایی برای خرید و تملک خانه بچاری داشته‌اند اما نتیجه‌ای حاصل نشده است. انتظار می‌رود مسؤولان به این موضوع رسیدگی کنند تا از تخریب بنای تاریخی مذکور جلوگیری شود.

نوری گفت: خانه بچاری بنایی است تاریخی در آبادان که قدمت آن به دوره قاجار مربوط است و به شماره ۹۹۶۸ در 23 شهریور 1382 در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسید. این بنا در دو طبقه و با طراحی خاص و چوب‌بری‌های زیبا و حالت ایوانی ساخته شده و روبه‌روی سینما نفت آبادان قرار دارد. 

در همین حال یک دوستدار میراث فرهنگی آبادان هم گفت: خانه بچاری‌ها که یکی از ارزشمندترین بناهای میراث فرهنگی آبادان است با رای دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی خارج شد.

احمد امیری از خارج شدن خانه بچاری‌ها یکی از ارزشمندترین میراث فرهنگی آبادان با رای دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی گله و عنوان کرد: واقعا چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد؟  مسؤولان میراث فرهنگی استان خوزستان چه می‌کنند؟ چرا باید دوباره شاهد فاجعه‌ای چون تخریب خانه شکرچیان باشیم؟

دبیر کانون جهانگردی آبادان امیری تصریح کرد: چناچه اتفاقی برای خانه بچاری‌ها بیفتد و جنایتی در میراث فرهنگی آبادان رخ دهد مسؤولیت‌اش بر دوش تمامی مسؤولان استان خوزستان و شهرستان آبادان است.

وی اظهار کرد: مسؤولان و نمایندگان استان و شهرستان آبادان به این سکوت پایان دهند و هر چه سریع‌تر پی‌گیر موضوع شوند.

این دوستدار میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: واقعا منطقه آزاد اروند و سایر ارگان‌های اقتصادی شهرستان آبادان توان خرید این اثر میراثی را ندارند؟ به راستی چه اتفاقی در حال وقوع است؟

 

خانه بچاری مربوط به دوره قاجاریه و حاکمیت شیخ خزعل در خوزستان است و در آبادان، خیابان دبستان، روبروی سینما نفت واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۹۶۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود که البته با تلاش‌های مالک آن از این فهرست خارج شد و هم‌اکنون در حال تخریب است. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،آبادان نیوز،فرهنگی،خبرفرهنگی،اخبارفرهنگی،خانه تاریخی بچاری،خانه تاریخی بچاری آبادان،احمد امیری،دوستدار میراث فرهنگی،دبیر کانون جهانگردی آبادان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: