پست الکترونیک سه شنبه ٢٩ اسفند ١٤٠٢
اخبار > ارتباط با رسانه ها ، حلقه مفقوده در روابط عمومی ها


کد خبر: ٥٣٨٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1395/08/05-١٤:٤٢

ارتباط با رسانه ها و ارائه اخبار به آن ها یکی از وظیفه های ذاتی روابط عمومی هاست

 

 

آبادان نیوز 

ارتباط با رسانه ها و ارائه اخبار به آن ها یکی از وظیفه های ذاتی روابط عمومی هاست اما متاسفانه برخی از مدیران روابط عمومی این وظیفه را یا به فراموشی سپرده اند و یا بعضا نادیده می گیرند و به قراردادن اخبار در سایت اداره متبوع خود بسنده می کنند.

در نقطه مقابل متاسفانه برخی از روابط عمومی ها برای رقابت با رسانه، به سرعت خبر را در سایت خود قرار می دهند تا به اصطلاح زودتر از رسانه های جمعی خبر رسانی کرده باشند. این در حالی است که روابط عمومی ها و رسانه ها با یک رویکرد مشترک اطلاع رسانی در جهت ارتقاء سطح آگاهی مردم و مخاطبان همواره نیاز به تعامل و پویایی بیشتر در حوزه های اطلاع رسانی مشترک دارند.

می توان گفت رسانه ها امروز از ابعاد و مفاهیم عالی و گسترده تری برخوردار شده اند و به مدد فراهم آمدن چنین پیشرفت و تکنولوژی در عرصه رسانه هاست که دنیای جدید با ابزارهای نوین سراسر گیتی را درنوردیده که ارمغان آن زندگی توام با آگاهی ، تدبیر و درایت و روشن بینی نسبت به حال و آینده است

اگر نگاهی به شرح و ظایف و مسئولیتهای واقعی روابط عمومی ها و رسانه های جمعی داشته باشیم به این واقعیت انکارناپذیر خواهیم رسید که بخش قابل توجهی از شرح وظایف هر کدام از این مجموعه ها در ارتباط با یکدیگر تعریف و تبیین شده است به عبارتی دیگر یک روابط عمومی موفق آن است که بتواند ارتباط مناسب، علمی و منطقی با رسانه های جمعی برقرار کند و بخشی از وظایف و اهداف سازمانی خود را از این طریق جامه عمل بپوشاند.

نخستین فصل مشترک هر روابط عمومی اطلاع رسانی است که دستیابی به این مهم بدون رسانه ها محقق نخواهد شد. برگزاری کنفرانس های خبری، گفت وگوی های اختصاصی، ارتباط با مطبوعات، ارتباط با رسانه های تصویری از این قبیل اقدامات است.

اگر چه این واقعیت را باید پذیرفت که متاسفانه برخی از مدیران روابط عمومی در انتخاب رسانه ها گزینشی عمل نموده و بعضاً در اطلاع رسانی به موقع ضعیف عمل می نمایند مثلا خبر جلسه مهم مدیر دستگاه با یک مقام عالی را در همان روز اطلاع رسانی نمی کنند وفرصت فراهم سازی شرایط را از رسانه ها جهت حضور باز خواهند گرفت.

دریک مثال ساده با بروز بحران دریک حادثه سیل کار عمده روابط عمومی های ادارات درگیر بحران آغاز می شود ، شایعات و اخبار دروغ ویا اشتباه ، کارروابط عمومی ها را با مشکل مواجه می نماید در این میان رسانه ها بخش عمده ای از کار را بر عهده می گیرند پس باید برای جلوگیری از اخبار اشتباه همکاری با رسانه ها را به سرعت آغاز کرد.

بنابراین به نظر می رسد با توجه به اینکه کارگزاران و کارشناسان روابط عمومی ها و رسانه ها، عوامل تاثیرگذار در بالندگی و پیشرفت حوزه های مختلف اطلاع رسانی کشور می باشند، ضرورت توجه هر چه بیشتر مدیران و مسئولان حوزه های ذکر شده به آموزش، پژوهش،توسعه، تحرک بیشتر و بالاخره ایجاد فضای مناسب برای تحول هدفمند در ساختارها، شیوه های ارتباطی ، چگونگی تعامل و تفاهم مورد تاکید است.

رسانه ها دارای قدرت قابل ملاحظه ای برای شکل دادن به عقاید و باورها، دگرگون کردن عادات زندگی مردم دارند امروزه هرچه رسانه ها قدرتمندتر می شوند تاثیر مستقیم تری بر روی زندگی افراد می گذارند و رسانه ها موفقیت یک نهاد اجتماعی مهم را کسب کرده اند و روز به روز مسائل زندگی عموم مردم در عرصه رسانه ها متجلی خواهد شد.

اطلاع رسانی روابط عمومی ها نسبت به عملکرد اداره خود می تواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند وقتی عملکرد ادارات پنهان شود فرض بر این است که آن اداره وظایف خود را به خوبی انجام نمی دهد ولو آنکه کارهای مثبتی انجام شده باشد اما متاسفانه ضعف برخی از مدیران روابط عمومی ها در اطلاع رسانی و عدم ارتباط با رسانه ها این حلقه را مقفول نهاده است.

به هرحال امید داریم که اکنون در نظام نوین جهانی، ما در عصر رسانه ها زندگی می کنیم، عصری که در آن رسانه های گروهی جزء جدایی ناپذیر زندگی ما می باشد مدیران روابط عمومی ها با ارتباط مستمر با رسانه ها بتوانند فرآیند اطلاع رسانی را به شیوه مناسب به سرانجام مقصود رسانند و از نقش رسانه ها غافل نشوند و در انتخاب رسانه ها نیز گزینشی عمل ننمایند چرا که هر رسانه مخاطب خاص خود را دارد.

 

نیما رحیم پور مدیر روابط عمومی وامور بین الملل شهرداری خرمشهر

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: