پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > بیش از 5 ملیون از منازل روستای کشور بازسازی و بهسازی میشوند


کد خبر: ٥٠٥٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1395/05/21-١٠:١٥

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن با تشریح فعالیت ها بازسازی و نوسازی منازل روستایی از وجود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاهای کشور خبر داد.

 

به گزارش پایگاه خبری آبادان نیوز :معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن با تشریح فعالیت ها بازسازی و نوسازی منازل روستایی از وجود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاهای کشور خبر داد.

عزیزاله مهدیان در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه چهارم توسعه و محول شدن عملیات بهسازی واحدهای مسکونی روستایی از ابتدای سال ۸۴ گفت: در آن مقطع زمانی حدود ۸۵ درصد از این واحدها به دلیل نداشتن سازه و اسکلت در مقابل حوادث به ویژه زلزله آسیب پذیر و غیر مقاوم بودند، اگر چه شاید در برخی از این واحدها از مصالح با دوام برای ساخت استفاده شده بود اما به دلیل نداشتن سازه مناسب، غیر مقاوم بودند به همین دلیل در مواجه با حوادث بیشترین آسیب را در مناطق روستایی داشتیم.

وی افزود: از سال ۸۲ ما برای ۲۰۰ هزار واحد تسهیلات پنج میلیون تومان با کارمزد پنج درصد پرداخت کردیم که رقم این تسهیلات در سالجاری به ۲۰ میلیون تومان با همان پنج درصد کارمزد رسید.

مهدیان اظهار کرد: خوشبختانه در طول این مدت حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد مسکونی روستایی زیر نظر ناظران دارای صلاحیت در مقابل حوادث نوسازی و مقاوم سازی شدند.  

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور با بیان اینکه حدود ۳۵۰ هزار واحد نیز علاوه بر مناطق سانحه دیده اعم از زلزله و سیل، نوسازی شدند، تصریح کرد: در طول دو برنامه چهارم و پنجم توسعه، در مجموع بالغ بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی نوسازی شدند. در زمان حاضر با توجه به اقدامات انجام شده رقم ۸۵ درصد منازل روستایی غیرمقاوم به حدود ۳۹ درصد مقاوم و ۶۱ درصد غیرمقاوم رسیده است.

مقاوم سازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی

مهدیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه ریزی تا افق ۱۴۰۵ گفت: بنا داریم تا کار مقاوم سازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی به طور سالانه را ادامه دهیم، امید می رود واحدهای مقاوم ما تا آن زمان به بالای ۷۰ درصد برسد، مابقی واحدها نیز یا مقاوم بوده اند و یا مالکانشان خود دست به نوسازی زده اند، به طور عملی در سال ۱۴۰۵ مشکلی بنام «مسکن آسیب پذیر» در مناطق روستایی نخواهیم داشت.

وی افزود: خوشبختانه این طرح چون با مشارکت خود مردم به انجام می رسد با استقبال خوبی از سوی آنان مواجه شده است از این رو به نظر می رسد که تداوم آن نیز تضمین شده و بدون مشکل است، حمایتهای دولت نیز در این زمینه خوب بوده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور با اشاره به کارمزد پنج درصدی وامهای پرداختی اظهار کرد: ما به التفاوت کارمزد این وامها تا سقف متعارف بانکها را دولت تقبل و پرداخت می کند، دولت تاکنون بیش از ۵۲ درصد ازمابه التفاوت سود را تامین و به بانکها پرداخت کرده است.

مهدیان، مشارکت تمامی بانکها را در این طرح یادآور شد و تصریح کرد: برای انجام طرح مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی از منابع مالی بانکها بهره برده ایم و در این میان خط اعتباری در کار نبوده است، مردم نیز با سهم آورده ای حداقل معادل تسهیلات اعطایی در این امر مشارکت کردند که این امر سبب رونق اقتصادی در مناطق روستایی، ایجاد اشتغال، کمک به ساخت و ساز منازل روستایی و رونق مشاغل مربوطه شده است.

پرداخت کمک بلاعوض

معاون بازسازی و مسکن روستایی کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از نکات استثنایی طرح بهسازی مسکن آن است که به خانواده های دارای معلول و یا تحت حمایت نهادهای حمایتی به صورت ویژه کمک می کنیم. با کمک سازمان بهزیستی و بنیاد مستضعفان علاوه بر تسهیلات پرداختی، حدود ۱۸ میلیون تومان نیز کمک بلاعوض برای ساخت خانه هایشان اعطا می شود.

مهدیان افزود: در برخی مناطق روستایی که افراد فاقد زمین بودند از محل منابع بنیاد مسکن زمین رایگان در اختیار آنان نهاده شد.

وی با بیان اینکه برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد نیز به صورت ویژه و به طور سالانه اعتبار اختصاص می دهیم، اظهار کرد: در توافقنامه ای که با کمیته امداد داریم بخشی از اعتبارات را کمیته امداد کمک می کند و بخش دیگر نیز توسط بنیاد مسکن از حساب ۱۰۰ تامین و پرداخت می شود تا خانه هایشان را بسازند.

مهدیان تصریح کرد: در کنار آن اقشار آسیب پذیر نیز مورد توجه هستند و به طور ویژه برای خانه دار شدن آنها کمک می کنیم، این کمک به دلیل نداشتن سهم آورده افراد است که به آنها اعطا می شود.

پرداخت وام بلاعوض به منازل روستایی در منطقه آزاد اروند

معاون بازسازی و مسکن روستایی کشور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روستاهای موجود در شهرهای آبادان و خرمشهر گفت: با کمک سازمان منطقه آزاد اروند و ستاد اجرایی فرمان امام به روستاهایی این مناطق به صورت خاص کمک می شود، علاوه بر تسهیلات پرداختی تا سقف ۵.۵ میلیون تومان نیز کمک بلاعوض برای کمک به ساخت سریعتر منازلشان پرداخت می شود.

مهدیان افزود: بسیاری از منازل روستایی شهرهای آبادان و خرمشهر به دلیل مشکلات اقتصادی نیمه کاره باقی مانده بودند که خوشبختانه با توجه به کمکهای انجام شده در حال تکمیل شدن هستند. می توان گفت که تمام خانواده های نیازمند روستاهای آبادان و خرمشهر چنانچه قصد نوسازی منازلشان را دارند و یا به لحاظ ساخت و ساز نیمه کاره مانده بودند تحت کمک و حمایت قرار می گیرند تا خانه هایشان کامل و صاحب خانه شوند.

پیش بینی اعتبارات ویژه برای مناطق جنگ زده

وی با بیان اینکه برای سایر مناطق جنگ زده نیز دولت اعتباراتی را پیش بینی کرده است، اظهار کرد: در سال گذشته بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای انجام کارهای عمرانی و ساخت مسکن در روستاها تامین و پرداخت شد، ستاد داجرایی فرمان حضرت امام نیز در استانهایی که نیاز بوده به کمک ما آمدند و برای هر واحد تا سقف سه میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت کردند. ما نیز سه میلیون تومان از حساب ۱۰۰ برای هر واحد پرداخت می کنیم تا ضمن کمک به خانواده هایی که به دلیل مسائل اقتصادی در مناطق مرزی و جنگزده مشکلشان حل نشده، خانه هایشان را بازسازی کنند.  

مهدیان تصریح کرد: سال گذشته نیز دولت در بحث عمران روستاهای مرزی اعتبارات خاصی را اختصاص داد که امید می رود امسال نیز این اعتبارات تامین و پرداخت شود تا بتوانیم مسائل عمومی آنان را حل کنیم.

 

خبر آبادان ،آبادان ،آبادان نیوز ،

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: