پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > طرح بهسازی ۶۵ روستای هدف گردشگری کشور به اجرا درآمد


کد خبر: ٥٠٤٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1395/05/21-٠٩:٥٠

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: طرح بهسازی و احیای بافت های با ارزش ۶۵ روستای هدف گردشگری کشور به انجام رسید.

 

 

به گزارش پایگاه خبری آبادان نیوز : معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: طرح بهسازی و احیای بافت های با ارزش ۶۵ روستای هدف گردشگری کشور به انجام رسید.

رضا شاملو در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه کار بررسی بافتهای با ارزش در کارکروه مشترک نمایندگان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام می شود، افزود: تاکنون برای ۸۶ روستا طرح بهسازی و احیای بافت با ارزش تهیه شده، که در ۶۵ روستا از میان روستاهای ذکر شده این طرح به اجرا درآمده و بقیه نیز به زودی کارهای اجرایشان آغاز می شود.

وی اظهار کرد: از روستاهای هدف گردشگری نیز که براساس تفاهمنامه مشترک میان پنج سازمان، بنیاد مسکن، وزارت کشور، دفتر توسعه روستایی ریاست جمهوری، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت راه و شهرسازی در سه سال پیش مبادله شد، ۱۵۰ روستا مورد هدفگذاری عملیات اجرایی قرار گرفتند.

به گفته شاملو در حدود نیمی از این روستاها، کارهای مطالعاتی و یا اجرایشان به انجام رسیده یا در دست اقدام است.

وی تصریح کرد: این اقدامات در مجموع اثرات بسیار خوبی در جذب گردشگری به این مناطق، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد روستائیان داشته است.

سند دار کردن املاک روستایی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از «سند دار کردن املاک روستایی» به عنوان دیگر اقدامات انجام شده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوزه عمران روستایی نام برد و گفت: این کار با مشارکت سازمان ثبت اسناد و املاک انجام می شود.

شاملو افزود: تاکنون حدود سه میلیون واحد روستایی سند دار شدند و صدور سند برای ۱۸۰ هزار واحد روستایی در سال جاری را نیر پیش بینی کرده ایم. در مناطق روستایی کارهای مقدماتی سند دار کردن واحدهای مسکونی همچون نقشه برداری کارها و تشکیل پرونده در دست اقدام است و بخشی از اسناد نیز صادر شده است.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۳۰ هزار واحد مسکونی روستایی سند دار شدند،  امید می رود تا با ادامه همکاری میان بنیاد مسکن و سازمان میراث فرهنگی به اهدافی که در این زمینه پیش بینی شده، برسیم.  

بهسازی ۱۰۱ روستا در شهرستانهای آبادان و خرمشهر

شاملو تصریح کرد: در بحث روستاهای شهرستانهای آبادان و خرمشهر براساس تفاهمنامه مشترکی که میان ما و منطقه آزاد اروند مبادله شده، از ابتدای سال گذشته کار بهسازی حدود ۱۰۱ روستای موجود در این دو شهرستان در چهار فاز در دستور کار قرار گرفته است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه در هر فاز کار بهسازی در ۲۵ روستا انجام می شود، گفت: در ۲۵ روستای نخست کار تقریبا ۱۰۰ درصد به اتمام رسیده، ۲۵ روستای فاز دوم پیشرفت فیزیکی حدود ۸۰ درصدی دارند و ۲۵ روستای مرحله سوم نیز حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که در مجموع میانگین پیشرفت کار نزدیک به ۷۰ درصد است، البته در این میان به فعالیتهای جدیدی علاوه بر بهسازی محیط روستا ورود کرده ایم.

شاملو از آلودگیهای محیطی ناشی از دفع فاضلاب روستایی و بالا بودن آبهای سطحی به عنوان برخی از از مشکلات اساسی روستاهای آبادان و خرمشهر نام برد و افزود: در زمان حاضر برای رفع این مشکل، در دو روستای «حنیشیه» و «بدریه» در خرمشهر به صورت پایلوت کار دفع فاضلاب را با استفاده از سیستم کراف آلمانی شروع کرده ایم.

وی ابراز امیدواری کرد تا با اتمام این کار بتوانیم براساس هماهنگی دیگری با منطقه آزاد اروند بتوانیم در تمامی روستاها به ویژه در جاهایی که سطح آب بالاست یا دفع فاضلاب به شیوه سنتی سبب آلایندگی محیط می شود، اجرای این سیستم فاضلاب را در دستور کار قرار داشته باشیم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از احداث ساختمانهای عمومی همچون مساجد، مدارس و غیره که به طور توامان همراه با مسکن در حال انجام است به عنوان دیگر فعالیتهای در دست انجام واحد عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاهای واقع در محدوده منطقه آزاد اروند (شهرهای آبادان و خرمشهر) برشمرد.

انجام مطالعات روستاهای منطقه آزاد اروند

شاملو در بخش دیگری از سخنان خود از انجام «مطالعات منظومه های روستایی» به عنوان دیگر کارهای خاص قابل اجرا و به صورت پایلوت در روستاهای منطقه آزاد اروند(شهرهای آبادان و خرمشهر) نام برد و اظهار کرد: برنامه ریزی نقطه ای یکی از مشکلات برنامه ریزیهای محلی بود که برای رفع این مشکل برای نخستین بار در این دو شهرستان ما یک «نگاه آمایشی» به مطالعات توسعه روستایی داشتیم.

وی با بیان اینکه در این نوع نگاه، مطالعات به صورت پهنه ای دیده شد و اثرات سکونتگاههای مختلف اعم از شهری یا روستایی بر یکدیگر مورد مطالعه قرار گرفت، تصریح کرد: طرح منظومه های روستایی مطالعاتش در گروههای کارشناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نهایی شده است،  امیدواریم ضمن ارائه این طرح و نهایی شدن آن گام جدیدی برای توسعه مناطق روستاییشهرستانهای آبادان و خرمشهر برداشته شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامیگفت: در حال پیگیری برای انجام کار عملیاتی در تمامی روستاهای گردشگری سطح کشور به صورت گسترده و در قالب انعقاد تفاهمنامه های مشترک هستیم.

شاملو افزود: پیشتر یک کارگروه ملی کار شناسایی روستاهای گردشگری را به انجام رسانده است و به صورت ملی این روستاها در آن کارگروه تصویب و از طریق میراث فرهنگی نیز به دستگاهها معرفی شدند.

وی از کمبود اعتبارات ملی به عنوان مهمترین مشکل نام برد و گفت: با توجه به مشارکت ۷۰ درصدی سازمان منطقه آزاد اروند در تامین و پرداخت اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح، کار بهسازی روستاهای منطقه آزاد اروند با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و این در حالی است که رقم پیشرفت اجرای طرح گردشگری در روستاهای سایر شهرهای کشور بسیار پائین تر از این رقم است.

 

منطقه آزاد اروند،خرمشهر ،آبادان ،خبر آبادان ،اخبار آبادان،آبادان نیوز  

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: