پست الکترونیک پنج شنبه ٠٦ ارديبهشت ١٤٠٣
اخبار > موافقت صدور روادید شش ماهه برای بازرگان ایرانی در عراق صادر شد


کد خبر: ٤٢١٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1395/02/26-٠٨:٢٦

با تعامل مسئولان ایرانی و عراقی، موافقت صدور روادید شش ماهه برای 100 بازرگان ایرانی در کشور عراق صادر شد.

 

 

 

 

 

 

 

آبادان نیوز:سید احمد حسینی فر  در نشست هم امدیشی اتاق بازرگانی با خبرنگاران رسانه ها در خرمشهر اظهار داشت:با پیگیری ها و برگزاری نشست با اعضای اتاق بازرگانی استان بصره عراق، استاندار این استان، رئیس مجلس و سفیر عراق و سرکنسولگری عراق در اهواز، مجوز صدور روادید شش ماهه برای 100 بازرگان و تاجر ایرانی اخذ شد.

به گزارش آبادان نیوز:وی اضافه کرد:برای اخذ روادید تجار ایرانی طبق قوانین جدید کشور عراق، تاجر ایرانی علاوه بر انعقاد قرارداد با شرکت عراقی 200 دلار پرداخت کرده و به استناد آن، روادید تاجر صادر می شود و با پیگیری توانستیم، این مجوز را برای بازرگانان اخذ کنیم.

سید احمد حسینی فر اظهار داشت:هم اکنون این موضوع به صورت موقت از سوی طرف عراقی مورد توافق قرار گرفته و قرار است این مهم با مقامات عراقی مطرح شود تا این مجوزها به صورت رسمی برای تجار ایرانی صادر شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر به تعرفه های گمرکی عراق اشاره کرد و گفت:طبق قوانین بین المللی، هیچ کشوری حق دخالت در تعرفه های گمرکی کشور دیگر را ندارد و ما نیز نمی توانیم دخل و تصرفی در تعرفه های کالای وارداتی عراق داشته باشیم، ولی پیشنهاد و راهکارهایی از جمله یکسان شدن میزان تعرفه های ترجیحی عراق با کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران از این پیشنهادات است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در ادامه سخنانش، تاسیس آزمایشگاه برای آزمایش کالاهای وارداتی را از دیگر پیشنهادات به طرف عراقی عنوان کرد و گفت:به طرف عراقی پیشنهاد دادیم که آزمایشگاهی برای تست کالاهای وارداتی به کشور عراق در مرز یا در بصره راه اندازی کنند که بر اساس نتایج آزمایشات صاحبان کالا بتوانند کالاهای خود را ترخیص کنند.

حسینی فر، نبود مدیریت یکسان و واحد در محدوده منطقه آزاد را از مشکلات عمده مرز شلمچه دانست و گفت:تا وقتی که مدیریت واحد در این مرز حل نشود بخش خصوصی قادر به سرمایه گذاری و کار این منطقه نیست.

وی همچنین با بیان احداث بزرگترین بندر تجاری جهان در بصره، گفت:این بندرگاه از سال 2007 به شکل پیوسته در حال احداث بوده و هم اینک به دست انگلیسی ها در حال راه اندازی است.

حسینی فر گفت:اروندکنار نیز ظرفیت احداث این بندر را دارد و می توان با کمک بخش خصوصی و حمایت های سازمان منطقه آزاد اروند در این خصوص اقدام کرد تا دسترسی به آب های آزاد و دریا بیش از گذشته فراهم شود.
حسینی فر تصریح کرد:استان بصره با داشتن 3.5 میلیون نفر جمعیت به کالا نیاز دارد و هیچکدام از مناطق هفت گانه آزاد و تجاری کشور به اندازه منطقه آزاد اروند به آب های آزاد دسترسی ندارد.

حسینی فر همچننی با بیان تشکیل اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: در حال حاضر اتاق مشترک بازرگانان ایران و عراق فعال بوده و استان ها نیز می توانند اتاق مشترکی با انعقاد تفاهم نامه همکاری داشته باشند.

وی از اتاق بازرگانی خرمشهر به عنوان موتور محرک اقتصادی و نماد تجارت در استان خوزستان و این شهر یاد کرد و گفت:اتاق بازرگانی خرمشهر هم اینک در بین 34 اتاق بازرگانی کشور در شاخص های مختلف رتبه قابل توجهی دارد.

حسینی فر افزود: اتاق بازرگانی خرمشهر علاوه بر تشکیل اتاق فکر با همکاری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، برای نخستین بار در کشور و خرمشهر با فراکسیون مناطق آزاد جهان تفاهمنامه علمی امضا کرد.

 

***اعمال قوانین بانکی مناطق آزاد در منطقه آزاد اروند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در ادامه سخنانش همچنین با بیان اخذ مجوز اعمال قوانین بانکی مناطق آزاد در منطقه آزاد اروند، گفت:خرمشهر در محدوده جغرافیایی منطقه آزاد اروند قرار دارد و به تبع آن مشمول قوانین مناطق آزاد است و مکاتباتی با بانک مرکزی در راستای یکپارچه سازی و جلوگیری از تداخل قوانین و آسان شدن روند تجارت انجام شد که بانک مرکزی نیز با درخواست اتاق موافقت کرد.

سید احمدحسینی فر همچنین با بیان ظرفیت های منطقه آزاد اروند در سرمایه گذاری ایمن و سودده، گفت:واگذاری زمین، فراهم بودن زمینه واردات کالا و مواد اولیه و خط تولید بدون پرداخت حقوق عوارض گمرکی و معافیت های گمرکی 20 ساله سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی از این مزیت هاست.

این مسئول در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خرمشهر در پایان سخنانش بر لزوم همکاری و تعامل بین بخشی سازمان ها به ویزه سازمان منطقه آزاد اروند با اتاق های بازرگانی آبادان و خرمشهر تاکید کرد.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: