پست الکترونیک شنبه ٠١ ارديبهشت ١٤٠٣
اخبار > کاهش 58 درصدی ارزش سهام عدالت


کد خبر: ١٧٤٨٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/10/23-١٧:٥٠

با ورود بورس به فاز اصلاح که از 20 مردادماه سال جاری اغاز شد، ارزش سهام عدالت تاکنون 58 درصد کاهش یافته است.

 

به گزارش آبادان خبر، سهام عدالتی که سال هاست در اختیار متقاضیان آن قرار دارد، امسال پس از موافقت با آزادسازی آن، به بدترین شیوه ممکن، در صف انجام معاملات قرار گرفت که هم باعث کاهش ارزش آن شد و هم باعث ریزش بازار سرمایه گردید.

در خرداد ماه سال جاری دولت تصمیم گرفت سهام عدالت را اصطلاحا آزاد کند و افراد توانستند از این زمان به بعد تا 30 درصد سهام خود را بفروش رسانده و از عواید آن استفاده کنند. در مرحله دوم آزادسازی نیز در 18 مردادماه 30 درصد دیگر این سهام آزاد شد. اما دقیقا دو روز پس از آزادسازی مرحله دوم بازار سرمایه وارد فاز اصلاح شد و تا 20 آبان ماه حدود 45 درصد کاهش در شاخص کل را تجربه کرد.

با بررسی دلایل ریزش بازار در آن مقطع زمانی، می توان سهام عدالت را یکی از اصلی ترین دلایل این ریزش عنوان کرد. با آزادسازی مرحله دوم سهام عدالت، افراد دارای این سهام ها با فرض اینکه مبلغ 60 درصد سهامشان حداقل 9 میلیون تومان خواهد شد، سریع شروع به فروش سهام خود کردند. عرضه ابشاری نمادهایی که در لیست سهام عدالت قرار دارند، در آن زمان نشان می دهد، یکی از دلایل ریزش بازار در مردادماه همین عرضه بی حساب و کتاب سهام عدالت توسط بانک ها و کارگزاری ها بوده است.

با توجه به ارزش سهام عدالت می توان گفت تا کنون 58 درصد از ارزش این سهام نسبت به اول مرداد ماه سال جاری کاهش یافته است. کاهش ارزش سهام عدالت تا 11 آبان ماه 48 درصد بوده است که این مساله نشان می دهد سهام عدالت در ماه های گذشته به شدت کاهش یافته است.

با نگاهی به نمادهای موجود در سبد سهام عدالت افراد، می توان سهم های با ارزش و بنیادی را ملاحظه کرد که تنها به دلیل عدم مدیریت بازار سرمایه ارزش آنها به شدت کاهش یافته است. ترکیب سهام عدالت مرکب از سهام 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیربورسی است که آن 13 شرکت هم قرار است در قالب یک هلدینگ در آینده وارد بورس شوند. تعداد 49 میلیون نفر سهامدار عدالت در کشور داریم که در زمان آزادسازی سهام عدالت در خردادماه سال جاری، تعداد 19 میلیون نفر روش مستقیم و 30 میلیون نفر روش غیرمستقیم را برگزیده‌اند.

تعداد سهام و ارزش سهام مربوط به سهام عدالت 492 هزار تومانی می باشد

در حال حاضر مجلس به دنبال تصویب ثبت نام از جاماندگان سهام عدالت است. نماینده شیراز و زرقان در مجلس می گوید: پیشنهاد ثبت نام جاماندگان سهام عدالت در کمیسیون تلفیق مطرح شد و اعضای این کمیسیون نیز با توجه به ماهیت عادلانه این پیشنهاد، با ثبت نام ۷میلیون جا مانده از سهام عدالت موافقت کردند.

حال باید دید وضعیت 49 میلیون سهامدارعدالت که در حال حاضر سهام آنها با چنین کاهش ارزشی مواجه شده اند، چگونه خواهد شد.

منبع:فارس

 

روند نزولی بازار بورس در میانه هفته

به گزارش آبادان خبر، در معاملات امروز بیش از هفت میلیارد و ۴۷۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۷ هزار و ۲۶۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۶ هزار و ۱۶۵ واحد کاهش به ۴۶۳ هزار و ۱۹۴ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با چهار هزار و ۳۵ واحد افت به ۳۰۳ هزار و ۱۳۸ واحد رسیدند.

شاخص بازار اول ۳۵ هزار و ۱۹ واحد و شاخص بازار دوم ۶۳ هزار و ۶۵۹ واحد کاهش داشت.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد تولیدی فولاد سپید فراب کویر (کویر) با ۲۱۱ واحد، داده گستر عصر نوین های وب (های وب) با ۱۳۵ واحد، تامین سرمایه لوتوس پارسیان (لوتوس) با ۱۱۰ واحد، بانک خاورمیانه (وخاور) با ۷۱ واحد، همکاران سیستم (سیستم) با ۵۷ واحد و نورد و قطعات فولادی (فنورد) با ۴۸ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

برپایه این گزارش امروز نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با سه هزار و ۹۹ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با دو هزار و ۹۹۲ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با دو هزار و ۷۱۲ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با یک هزار و ۶۲۷ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۵۶۹ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۲۴۸ واحد، گسترش نفت و گاز پارسان (پارسان) با یک هزار و هفت واحد و بانک ملت (وبملت) با ۹۸۸ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند.

بهساز کاشانه تهران (ثبهساز)، لیزینگ پارسیان (ولپارس)، سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد)، سرمایه گذاری سیمان تامین (سیتا) و تامین سرمایه امین (امین) درگروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۴۴۳ هزار برگه سهم به ارزش هشت هزار و ۷۱۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز بیش از ۴۷۳ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۷۰۱ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار سه میلیارد و ۱۲۵ هزار برگه سهم به ارزش ۸۳ هزار و ۶۴۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.

امروز نمادهای صنعتی مینو (غصینو)، توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، توزیع داروپخش (دتوزیع)، بیمه اتکایی ایرانیان (اتکای)، آسیا سیر ارس (حآسا)، فرآوری ذغال سنگ پرورده طبس (کپرور)، شهرسازی و خانه سازی باغمیشه (ثباغ) و شرکت بیمه اتکایی امین (اتکام) با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند.

همچنین نمادهای سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) و پتروشیمی تندگویان (شگویا) تاثیر منفی بر شاخص این بازار را داشتند.

منبع:ایرنا

 

نرخ دلار با 100 تومان کاهش به 24.850 نومان رسید

به گزارش آبادان خبر، نرخ فروش دلار در صرافی‌های بانکی درساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه امروز (سه شنبه) ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شد و قیمت فروش یورو نیز با کاهش ۲۷۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته به ۳۰ هزار و ۱۸۰ تومان رسید.

امروز قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۳۳۰ تومان اعلام شد، همچنین قیمت خرید دلار دربازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۵۱۶ تومان و قیمت فروش آن ۲۴ هزار و ۷۶۱ تومان بود.

علاوه براین نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۶۵۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۹ هزار و ۹۴۷ تومان اعلام شد.

براساس این گزارش در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (دوشنبه)، هر یورو با قیمت میانگین ۲۹ هزار و ۷۴۲ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز به قیمت ۲۴ هزار و ۴۹۴تومان معامله شد.

ضمن اینکه در سامانه نیما نیز در روز دو شنبه، حواله یورو با میانگین قیمت ۳۱ هزار و ۳۸۴ تومان فروخته و قیمت حواله دلار نیز ۲۵ هزار و ۱۹۶ تومان ثبت شد.

قیمت دلار چند هفته گذشته به ثبات رسیده و در کانال ۲۵ هزار تومانی در نوسان است

همچنین با توجه به ناآرامی ها در آمریکا و حمله معترضان طرفدار ترامپ به کنگره این کشور،‌ ارزش جهانی دلار نیز کاهش پیدا کرد. این در شرایطی است که قیمت رمزارزها (ارزهای دیجیتال) در بازارهای مالی دنیا رو به افزایش است.

منبع:ایرنا

 

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: