پست الکترونیک پنج شنبه ٠٩ فروردين ١٤٠٣
اخبار > ارتقاء سطحی کیفی یا سطح درآمد سایپا!


کد خبر: ١٣٨٥٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/02/20-٢٠:٢٦

اتفاقات و حوادث اقتصادی در کشور ما تابع هیچ کدام از اصول اقتصادی پذیرفته شده در دنیا نیستد و گاهی چنان شرایطی رقم می خورد که همه اقتصاد دان های دنیا در شگفتی می مانند.

 

آبادان نیوز : ارتقاء سطحی کیفی یا سطح درآمد سایپا!

آبادان خبر : اتفاقات و حوادث اقتصادی در کشور ما تابع هیچ کدام از اصول اقتصادی پذیرفته شده در دنیا نیستد و گاهی چنان شرایطی رقم می خورد که همه اقتصاد دان های دنیا در شگفتی می مانند. هر چند بخشی از شکل گیری این شرایط خاص مربوط نبود سواد اقتصادی کافی در جامعه است ولی بخش اعظمی از آن ماحصل بازی های روانی و دست های پشت پرده است که در شکل گیری این رویکرد ها دخیل هستند.  به عنوان مثال در حال حاضر تمام بورس های دنیا با یک رکود  نسبی حتی منفی مواجه هستند ولی در کشور ما بورس همچنان روی بورس است و دولت هم برای ترغیب مردم به سرمایه گذاری در بورس، الزام دریافت کد بورسی را هم حذف کرده تا مردم راحت تر خرید کنند!  اشتباهات تکراری و هجوم به بازار با گران شدن یک محصول، صف کشیدن برای پر کردن باک نیمه پر بنزین در شب گرانی بنزین و رفتار های مشابه که بسیاری از آنها ماحصل نبود شیوه آموزشی جامعه در مباحث اقتصادی است، از جمله موارد این کژتابی های اقتصادی هستند.
اما چیزی که در این بین بیشتر از نبود سواد اقتصادی در بین آحاد جامعه ، آزار دهنده تر و مشمئز کننده تر  است سخنان و اظهار نظرات برخی مدیران اقتصادی است که مشخص نیست این اظهارات را بر مبنای کدام اصول اقتصادی یا اجتماعی بیان می کنند و اساساً هدف شان از این رفتار چیست؟!  آیا دانسته اقدام به انتشار چنین عرایض غیر علمی می کنند و به شعور عمومی مردم توهین می کنند و یا از سر ندانم کاری و استیصال به چنین رویکردی متوسل میشوند؟! 
گرانی خودرو در روزهای اخیر که موج جدید از نگرانی را در جامعه پدید آورده است با واکنش برخی مدیران شرکت ها خودرو سازی همراه بود و حسین کاظمی معاون فروش سایپا اخیراً در اظهار نظری شاذ فرمودند: با هدف احترام به خواسته عمومی جامعه و در راستای ارتقای سطح کیفی محصولات سایپا، اقدام به خروج این خودرو از خط تولید نموده ایم!
ظاهراً جناب کاظمی فراموش کرده اند که در شرکتی دم از احترام به خواسته عمومی جامعه می زند که در این شرکت مفخم، زه بنده خودروی آن در ردیف آپشن محسوب می شود! استاد ... همین که شما زه بدنه خودرو را از آپشن خارج کنید و بی منت روی خودروی هایتان نصب کنید لطف بزرگی به جامعه کرده اید و نیاز نیست خودتان را جهت احترام به خواسته عمومی جامعه به زحمت انداخته و خط تولید پراید را متوقف کنید! خودروهای تولیدی بی کیفیت شرکت شما یا به  فرموده رئیس پلیس فارس ارابه های مرگ ، در سال چندین هزار نفر از هموطنان ما را راهی قبرستان  و در خوشبینانه ترین حالت راهی بیمارستان می کنند، بعد شما از دم از احترام به خواسته عمومی می زنید؟!
کاظمی در ادامه با بیان اینکه این قیمت های سرسام آور خودروها از جمله پراید هیچ ارتباطی به شرکت خودروساز ندارد و توسط واسطه ها و مالکان خودروها و یا با قیمت سازی سایت های مجازی صورت می‌پذیرد، ادامه داد: «متاسفانه جوسازی و نقش‌آفرینی واسطه‌های بازار پس از توقف تولید دو مدل خودرو پراید باعث شد قیمت این خودرو در بازار آزاد به شکل غیرمنطقی افزایش پیدا کند. این در حالی است که در همه کشورها وقتی تولید یک محصول به دلیل فناوری قدیمی متوقف می شود، میزان استفاده و در نتیجه قیمت آن کاهش چشمگیر پیدا می کند!»
حقیقتاً جناب کاظمی نمی داند که اگر در کشوری یک خط تولید به دلیل فناوری قدیمی متوقف می گردد، دلیل کاهش قیمت آن خودرو وجود یک آلترناتیو یا خودروی جایگزین مناسب با همان قیمت یا پائین تر است و به این دلیل قیمت خودروی از رده خارج شده در آن کشورها پائین می آید؟! در حالی که در کشور ما چاره ای جز خرید ساینا و تیبا ( که گران تر از پراید هستند) گزینه دیگری برای اقشار کم در آمد باقی نمی ماند و این دلیل افزایش قیمت خودروی پراید است! اگر ایشان از داشتن همین سطح دانش اقتصادی بی بهره هستند چطور در رده مدیران ارشد سایپا قرار گرفته اند و اگر هم دانش اقتصادی دارند، چگونه و با چه منطقی به انتشار چنین مطالب سخیفی و غیر علمی اقدام می کنند؟!
بی هیچ تردید از رده خارج کردن پراید در راستای افزایش سطح درآمد این شرکت است چرا که قیمت تیبا و ساینا از پراید گرانتر است و تولید این خودروها ( با همان قیمت تمام شده پراید) قطعاً صرفه اقتصادی بیشتری برای خودروسازان دارد! در واقع منافع خودروسازان در جایگزین کردن تیبا و ساینا به جای پراید ، بیشتر و راحت تر تامین خواهد شد!
مدیرعامل سایپا نیز در خصوص جایگزین پراید نیز گفت: «همانطور که پیش از این بارها مطرح کرده‌ایم، برای یک خودرو با حدود قیمت 2600 دلار هیچ جایگزینی وجود ندارد، زیرا در شرایط فعلی و افزایش سرسام‌آور قیمت مواد اولیه و نوسان بازار ارز، تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های واردات قطعات، تولید هیچ خودرو دیگری با این قیمت امکان‌پذیر نیست!
مدیر عامل سایپا نیز به نیکی می داند این موارد بهانه ای بیش نیستند و در دست داشتن انحصار خودرو و پیش فروش محصولات بی کیفیت ، آن هم چند سال قبل از تولید، این شرکت ها از هر گونه خلاقیت و تلاش برای بالا بردن کیفیت و یافتن مشتری بی نیاز کرده است و البته این که در این کمپانی مفخم  سایپا واحدی به نام «مدیریت بازار یابی!» فعالیت دارد و سالانه چندین میلیارد تومان هم صرف این واحد می شود، از عجایب روزگار است!

 

 

 

 

 

 

 

 


آبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان نیوز،آبادان خبر،خبرآبادان،اخبارآبادان،آبادان  نیوز،آبادان  خبر  

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: