پست الکترونیک شنبه ٠١ ارديبهشت ١٤٠٣
اخبار > سایه سنگین کرونا بر بازار آبادان و خرمشهر


کد خبر: ١٣٢٣١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1398/12/20-١٢:٠٣

بازارهای متنوع آبادان و خرمشهر که همه ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال میزبان گردشگران بسیاری از شهرهای مختلف کشور و نیز گردشگران عراقی بودند این روزها با شیوع ویروس کرونا تعطیل و یا نیمه تعطیل شده و کسبه و بازاریان روزهای سختی را سپری می‌کنند.

 

آبادان نیوز:بازارهای متنوع آبادان و خرمشهر که همه ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال میزبان گردشگران بسیاری از شهرهای مختلف کشور و نیز گردشگران عراقی بودند این روزها با شیوع ویروس کرونا تعطیل و یا نیمه تعطیل شده و کسبه و بازاریان این ۲ شهر به دلیل کسادی و تعطیلی کسب و کار خود روزهای سختی را سپری می‌کنند.

به گزارش آبادان خبر ،از زمان فعالیت منطقه آزاداروند مراکز خرید بزرگی در شهرستانهای آبادان و خرمشهر ایجاد شده که در تمام ایام سال به ویژه روزهای پایانی سال و ایام نوروز شاهد حضور گردشگران ایرانی و خارجی به خصوص شهروندان عراقی از استان بصره عراق بودند.اما امسال شیوع ویروس کرونا رونق کسب و کار را از بازارهای احمدآباد، امیرکبیر، ته لنجی‌ها و مرکزی در آبادان و کنزالمال در خرمشهر گرفته و این بازارها یا بسته شده و یا با کسادی کسب و کار مواجه شده‌اند.

بسیاری از شهروندان آبادان و خرمشهر به دلیل هشدارهای داده شده و ترس از ابتلا به بیماری کرونا ترجیح داده‌اند در خانه بمانند و تنها برای خریدهای ضروری برای مدت کوتاهی راهی بازار شوند.هر چند جمعیت اندکی هم هستند که برای خرید سری به بازارهای این شهر می‌زنند اما خلوتی این روزهای بازار آبادان و خرمشهر کاملا مشهود است.

از طرفی بسته شدن مرز بین المللی شلمچه بر روی گردشگران عراقی که تا پیش از این بدون روادید به منطقه آزاد اروند سفر می کردند بر کسادی کسب و کار در آبادان و خرمشهر افزوده است.

جمعی از بازاریان آبادان اظهار داشتند: ترس از ویروس کرونا موجب کم شدن حضور مردم در بازار شده و کاهش خرید و کسادی کسب و کار بازاریان را به دنبال داشته است.

به گفته آنان اگر اوضاع به همین روال پیش برود بسیاری از کسبه که به تازگی کار و کسب آنها رونق گرفته بود با توجه به بالا بودن اجاره‌، اقساط بانکی و افزایش روزانه قیمت برخی از محصولات، ورشکست می‌شوند.

یکی از بازاریان واحد صنفی کفش و دمپایی در آبادان گفت:کاهش حضور مردم در بازار باعث کسادی کسب و کار بازاریان شده و بازار آبادان رونق سال‌های گذشته را ندارد.

صادق فرهادی افزود:برای سال جدید از مدت‌هال قبل خرید کردیم ولی یک ماه است فروش چندانی نداریم و ادامه این روند کسبه را در پاس کردن چک‌های بانکی با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.

وی اظهار داشت: در سال گذشته در این موقع از سال فروش زیادی داشتم به طوری که در طول یک هفته اجناس مغازه تمام می‌شد.

یکی از آرایشگران مردانه در آبادان گفت: به رغم ضدعفونی کردن مغازه ولی مردم از ترس بیماری کرونا از آمدن به آرایشگاه خودداری می‌کنند.

سعید احمدیان افزود:ماهانه ۱۰ میلیون ریال اجاره مغازه پرداخت می‌کنم و در شرایط کنونی از پرداخت اجاره محل نیز عاجزم.

محمد فرحانی یکی از فروشندگان پوشاک در لین یک احمدآباد آبادان نیز گفت:با شرایط کنونی پرداخت بدهی‌ عقب‌افتاده به بانک‌ها غیرممکن شده و بدون شک در این شرایط کسادی بازار قطعا کسبه با چالش چک‌های برگشتی مواجه می شوند.

فرحانی در ادامه گفت: اکثر مردم از خرید شب عید صرفه نظر کرده اند و ترجیح می‌دهند پول خود را برای درمان بیماری احتمالی ناشی از ویروس کرونا برای خانواده خود نگه دارند.

یک فروشنده لباس بچه نیز گفت: این روزها مشتری کمتری برای خرید به مغازه وارد می‌شود و خانم‌های باردار از ترس بیماری کرونا از منزل خارج نمی‌شوند.

امینه جادری افزود: کسادی تمام بازار را فرا گرفته و مردم فقط اجناس ضروری را می‌خرند و از خرید پوشاک و دیگر لوازم عید با وضعیت پیش آمده صرف نظر کرده اند.

بنا به تصمیم مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند و فرمانداران آبادان و خرمشهرو به منظور پایش و کنترل بیماری کرونا در مبادی ورودی این شهرستان‌ها بازارهای سرپوشیده آبادان و خرمشهر نظیر کنزالمال، بازار مرکزی و بازارهای لوکس فروشی غیر از بازارهای روباز و بازارهای ارائه دهنده خدمات عمومی تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند.

دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز در اطلاعیه‌ای از شهروندان شهرستان‌های آبادان و خرمشهر خواست ضمن رعایت موارد بهداشتی مطابق دستورالعمل صادره نکات بهداشتی حوزه سلامت را به صورت جدی رعایت و به آنها عمل کنند و فقط در موارد ضروری از خانه خارج شوند.

به دستور فرماندار آبادان ورودی این شهر بر روی مسافران و گردشگران بسته شده و فقط اجازه ورود به شهروندان آبادان و خرمشهر به این شهر داده می‌شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر از تعطیلی هتل‌ها و اماکن سیاحتی، بازارهای سرپوشیده و بازارهای جمعه این شهر خبر داد و گفت:خرمشهر امسال برای پذیرایی از گردشگران و میهمانان نوروزی آمادگی ندارد.

 محمد حیدری بر کنترل، نظارت و رصد مهمانسراها، هتل‌ها و قهوه‌خانه‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: فعالیت‌ قهوه‌خانه‌های سنتی، هتل‌ها و اماکن عمومی خرمشهر کاهش یافته است.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از  یکصد کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا در سراسر جهان وضعیت فوق العاده اعلام کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان نیوز،آبادان خبر،خبرآبادان،اخبارآبادان،آبادان  نیوز،آبادان خبر 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: