پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > رفع موانع صادرات آبزیان به چین


کد خبر: ١٢٣٠٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1398/08/17-٠٥:٢٠

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سفر وزیر جهاد کشاورزی به چین موانع و محدودیت صادرات آبزیان به این کشور برداشته شد.

 

آبادان نیوز  :معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سفر وزیر جهاد کشاورزی به چین موانع و محدودیت صادرات آبزیان به این کشور برداشته شد.

به گزارش آبادان خبر , نبی الله خون میرزایی ظهر روز پنجشنبه در حاشیه جلسه بررسی موانع و مشکلات بخش صید، صیادی و آبزی پروری در شهرهای آبادان و خرمشهر درباره برنامه شیلات کشور برای افزایش صادرات اظهار کرد: در حال حاضر بازار سازی جدیدی صورت گرفته و با توجه به پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا و تسهیلی که در این زمینه صورت گرفته است؛ در واقع یک بازار جدیدی برای فعالیت های صادراتی ما ایجاد شده است. ضمن اینکه موانع و محدودیت صادرات آبزیان به کشور چین که پیشتر وجود داشت، در سفر حجتی وزیر جهاد کشاورزی به این کشور برداشته شد و اکنون به دلیل تقاضای بسیار زیاد این کشور امکان پاسخگویی ۱۰۰ در صدی به این تقاضاها وجود ندارد.

وی افزود: در این جلسه در زمینه استقلال شهرستان، قرار شد تا با هم افزایی، درخواست فرماندار و با پیگیری از جانب ما تشکیلات شیلات منطقه آزاد اروند را به صورت مستقل و بر اساس ظرفیت های قانونی منطقه آزاد پیگیری کنیم.

رئیس کل شیلات کشور تصریح کرد: درباره انواع پرورش ها، تولید، و آبزی پروری، ایجاد شتغال و پشتیبانی که از جهت ارائه تسهیلات متعهد به انجام شدیم و در زمینه سایر فعالیت هایی که در شهرستان آبادان انجام می شود، مقرر شد تا در زمینه بازدید فنی از اسکله ها و طرح هایی که بر روی صید منظور شده توسط نماینده عالی دولت در شهرستان و با حضور معاونت صید و اتحادیه ها جلسه ای تشکیل و با تعاملی خوب از تحمیل هزینه های بیش از سقف تحمل جامعه صیادی جلوگیری شود.

خون میرزایی یادآور شد: ظرفیت آبزی پروری در شهرستان آبادان و به ویژه در اروندکنار با توجه به پایلوت هایی که در کشور انجام شده همچون مشاغل خرد و خانگی، سیستم های تصفیه و بازچرخانی آب، استفاده از تجربیات سایر استان ها از جمله بوشهر، پرورش های کوچک و متراکم خانگی با سیستم بازچرخانی و پرورش گل خانه ای برای علاج بخشی نوسانات درجه حرارت در مجتمع پرورش میگو چوئبده که ریشه بروز بیماری است، مقرر شد تا در تمامی زمینه های یاد شده طرحهای فنی تکمیل و به روزرسانی شوند و درخواست های بهره برداران را نیز مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: سال گذشته تراز تجاری و صادراتی مان بیش از برنامه بود، به طور تقریبی ۵۲۵ میلیون دلار تومان صادرات آبزیان را داشتیم و این در حالی است که تراز تجاریمان ۴۷۵ میلیون دلار بود و پیش بینی مان آن است که با توجه به افزایش ظرفیت تولید در کشور این رقم امسال افزایش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره انجام صید ترال در کشور افزود: ترال یک روش صیدی است که برای برخی از گونه ها تنها روش قابل اجرا است؛ ما در ستون های مختلف آب در برخی موارد صید ترال انجام می دهیم مانند صید ترال سطحی برای صید ماهیان ریز، صید ستون میانی آب برای صید فانوس ماهیان و ترال کف نیز برای صید کف زیانی همچون میگو، لذا ترال یک روش صید است که متناسب با گونه هدف مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس کل شیلات کشور اظهار کرد: در آبادان از قبل کار آبزی پروری انجام می شده و اکنون نیز با توجه به تجربیاتی که طی سال های متمادی به دست آمده می توان گونه های جدیدی (همچون سیبس) و تجربیات جدید را در سطح وسیعی در این منطقه داشته باشیم، البته اجرای این طرح در خوزستان موفق بوده است و در طی سه سال متوالی تولید تجاری داشته و ظرفیت جدیدی را در خوزستان تعریف کرده است، شانک، زبیدی و گونه های مختلفی که بیوتکنیک آنها به دست آمده در استان قابل انجام است.

خون میرزایی تصریح کرد: درباره ارائه تسهیلات به تولید کنندگان آن بخشی که به شیلات مربوط است را با نهایت تسهیل به انجام می رسانیم، البته آنچه در شهرستان ها تحت نظر نمایندگان عالی دولت انجام می شود در کارگروه های اقتصادی، اشتغال و رفع موانع تولید، سهم شیلات را به طور معمول در خوزستان فرمانداران منظور کرده اند و در این باره مساعدت لازم انجام شده و در آبادان هم به طور ویژه این حمایت انجام شده است و مشکل خاصی در این باره نبوده، اگر در نظام بانکی مشکلی هست قابل پیگیری و رفع است.

 

 

 

 

آبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان نیوز،خبرآبادان،اخبارآبادان،آبادان  نیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: