پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > بازگشایی زیباترین مسجد جنوب ایران به روی گردشگران؛ بزودی


کد خبر: ٤٢٢٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1395/02/26-١١:٠٢

مسجد رنگونی ها یکی از جاذبه های تاریخی آبادان، حدود سال 1300 ساخته شد.

 

 






آبادان نیوز: درهای مسجد رنگونی های آبادان به عنوان زیباترین مسجد جنوب ایران، همچنان به روی گردشگران بسته است و بسیاری از گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند از وجود این جاذبه تاریخی بی اطلاع هستند.

 

  به گزارش آبادان نیوز:به نقل از ایرنا، در موضوع رونق گردشگری، تنوع مقاصد گردشگری مطرح است، به عبارتی دیگر، متولیان صنعت گردشگری باید با متنوع کردن جاذبه های گردشگری، در مسیر رونق اقتصاد گردشگری گام برداشته و گردشگر بتواند با استفاده از امکانات و زیرساخت ها، پول خود را خرج کند.

اما این اصل در بسیاری از موارد از سوی متولیان گردشگری نادیده گرفته شده است، به عنوان مثال، گردشگرانی که به آبادان سفر می کنند جز بازارهای این شهر و سواحل، اطلاعاتی از دیگر جاذبه ها نداشته یا امکانات برای استفاده آنان از این جاذبه ها فراهم نیست.

مسجد رنگونی ها نیز به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی آبادان، حدود سال 1300 در جنوب غربی پالایشگاه آبادان و در کنار اروندرود و نقطه صفر مرزی همجوار با کشور عراق ساخته شد.

آن زمان پالایشگاه آبادان به عنوان نخستین واحد تصفیه نفت ایران و مرکز عمده صدور فرآورده های نفتی در نیمکره شرقی فعالیت می کرد.

این مسجد با معماری شبیه به شبه قاره هند ساخته شده است و برای برگزاری آیین های مذهبی در اختیار کارگران هندی و بنگلادشی مقیم منطقه بود.
در آرایه های این مسجد از طرح های گچبری برجسته به صورت روکش سیمانی استفاده شده و یکی از ویژگی های بارز مسجد، محرابی است که به شیوه خاصی ایجاد شده است.

محراب در میان انبوهی از اشکال هندسی و نقوش اسلیمی تزیین شده، رنگ های گوناگون و طرح های نقش بسته بر دیوارهای محراب نمادی از بهشت برین است.

 

در این موزه نسخه هایی از قرآن های خطی و همچنین اسناد تاریخی مربوط به اواسط دوره قاجار تا پهلوی اول شامل مکاتبات مالی و تجاری تجار ایرانی مقیم هندوستان و انگلستان با ایران و همچنین انواع سفته، برات، صورت ریز معاملات و نامه های تجاری نگهداری و نمایش داده شده است.

 

مسجد رنگونی ها، 9 فروردین سال 1378 از سوی سازمان میراث فرهنگی با شماره 2289 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و 23 دی 1388 به عنوان موزه اسناد تاریخی و خطی بازگشایی شد.

اما این جاذبه تاریخی این روزها به روی گردشگرانی که آبادان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند بسته است و چه بسا بسیاری از آنان حتی از وجود این اثر تاریخی خبر ندارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبادان  در خصوص تمهیدات این اداره برای بازگشایی این مسجد تاریخی به روی گردشگران، گفت:یکی از مشکلات این مسجد آن بود که این بنای تاریخی از مسجد به موزه تبدیل شده بود و مشکل دیگر نیز، دریافت وجه از بازدیدکنندگان هنگام بازدید از مسجد بود.

محمد مرادی اضافه کرد:موضوع نگهداری آثار تاریخی و موزه شدن این مسجد، هم اکنون با خارج کردن اشیاء تاریخی منتفی شده است.

وی گفت:این اداره به منظور تجهیز این بنا و انجام برخی امور نظیر سیستم صوت، به اعتبارات نیاز دارد که با جذب اعتبارات، این مهم نیز محقق می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان تصریح کرد:البته امکان بازدید گروهی گردشگران از این مسجد در حال حاضر وجود دارد و تلاش می شود تا این جاذبه تاریخی بزودی به روی عموم مردم بازگشایی شود.

از: سیدبهادر حسینی تشنیزی

 

 

اخبار آبادان،خبر آبادان،آبادان نیوز،نیوزآبادان،آبادان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: