پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > شب و روزهایی با طعم انتخابات؛ تبلیغ از دنیای مجازی تا کوچه و خیابان


کد خبر: ٣٧٤٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1394/12/04-١٠:١٧

توصیه شهردار آبادان به نامزدها و هواداران آنها برای تمیز نگه داشتن خیابان های شهر

 

 

آبادان نیوز:با گذشت چهار روز از تبلیغات رسمی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی و نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، نامزدها و هواداران آنها در مناطق مختلف کشور به ویژه استان خوزستان برای جلب آرای مردم، تبلیغات خود را از دنیای مجازی و تلگرام تا کوچه و خیابان گسترانده اند.

 

به گزارش آبادان نیوز:اگرچه در فصل زمستان قرار داریم ولی سرمای هوا و روزهای سرد زمستان، از تب و تاب انتخاباتی در بین کاندیداهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و مردم نکاسته است و با آغاز رسمی تبلیغات کاندیدا ها از پنجشنبه هفته گذشته، فضای شهری و کوچه و خیابان رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است.
استان خوزستان و شهرستان های جنوب خوزستان نیز از این قاعده مستثنی نیست و در کوچه و خیابان های شهرستان های استان، بنرها و پوسترهای تبلیغاتی کاندیدا های انتخابات مجلس شورای اسلامی دیده می شود و هر طرف که نگاه کنید، رنگ و بوی انتخاب را می بینید.

تا پیش از تبلیغات رسمی نامزدها، تبلیغات کاندیداها در فضای مجازی دنبال می شد و داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی با بهره گیری از این فضا به معرفی خود و برنامه های خود پرداختند، اما این روزها این تبلیغات هم در فضای مجازی و هم در کوچه و خیابان های شهر، علنی شده و کاندیداها با برگزاری برنامه های تبلیغاتی سعی در جذب آرای شهروندان به نفع خود را دارند.

 

اعلام برنامه های روزانه در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی، نشست های دانشجویی، دیدار با متنفذین و موثرین منطقه ای، حضور فعال و گسترده در مسجد سطح شهر و سخنرانی در مساجد پرجمعیت منطقه ، اقامه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا در مساجد ها از دیگر شیوه های تبلیغاتی است.

*** نشست ها و گعده های محفلی و خانوادگی 

شاخص ترین فعالیت تبلیغی نامزدهای انتخاباتی در برخی مناطق، دیدارهای خانگی و نشست های خودمانی همراه با پذیرایی است به گونه ای که این تبلیغات در برخی موارد، جایگزین تبلیغات شهری و میدانی شده است.

سخنرانی در جمع نمازگزاران مساجد و جمع های خانگی و شب نشینی های خانوادگی و طایفه ای نیز از رویکردهای تبلیغی نامزدهای انتخاباتی است.
شرکت در مراسم عمومی و مردمی نظیر مجالس ترحیم و روضه های ایام فاطمیه و حضور بر سر خاک اموات و شهدا و نماز جمعه در پنجشنبه و جمعه گذشته نیز از مواردی است که در بخش تبلیغی نامزدها مشاهده می شود .

نامزدها در مجموع سعی می کنند با رصد اماکن تجمع مردم، با جمعی از طرفداران خود به این محل ها رفته و مباحثه های دو یا چند نفره را به صورت سرپایی با مردم شکل دهند.

شهرگردی و تبلیغ چهره به چهره در بین بازاریان، مسافران ایستگاه های تاکسی و اتوبوس با همراهی هواداران نوع دیگر تبلیغ نامزدها است.
حضور نامزدها همراه با تعدادی از طرفداران در روستاها و دیدارهای مردمی، دیدار با بزرگان و شرکت در نماز جمعه اهل سنت یا شیعیان و انتشار اطلاعاتی از سابقه فعالیت های اجرایی خود در رسانه های مکتوب نیز بخشی از تبلیغات نامزدها گزارش شده است.

*** نشست های سیاسی احزاب و گروه های سیاسی

احزاب و تشکل های سیاسی نیز در این روزها بر فعالیت های خود افزوده اند، برگزاری نشست های سیاسی در دانشگاه ها و محافل خبری از شیوه هایی است که احزاب و گروه های سیاسی از این شیوه استفاده کرده و در آن فعالیت می کنند.

برگزاری مناظره های دانشجویی، نشست های مناظره داوطلبان با یکدیگر، برگزاری نشست های دانشجویی با موضوع انتخابات و دعوت از شخصیت های کشوری برای سخنرانی در مراکز علمی و دانشگاهی نیز از شیوه هایی است که برای معرفی کاندیداها از ان بهره گرفته می شود.

 

*** بهره گیری از فضای مجازی با ابتکار و شیوه های جدید

با رسمی شدن تبلیغات کاندیدا ها و آمدن تبلیغات آن به دنیای واقعی و کوچه و خیابان های شهر، تبلیغات در دنیای مجازی و کانال های حمایتی نیز رونق بیشتری گرفته و تنور انتخابات در این فضا نیز گرم گرم شده است.

فضای مجازی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان از تاثیر و اقبال بیشتری در میان شهروندان، کاربران، داوطلبان و هواداران آنها برخوردار است.

دامنه تبلیغات اینترنتی و شبکه های مجازی و پیامکی در سراسر کشور گسترده است، تبلیغاتی که به صورت لحظه ای بر حجم آن افزوده می شود و گروه های متعدد اعم از اصلاح طلب و اصولگرا و اشخاص مختلف، مردم به ویژه نسل جوان را مورد خطاب قرار داده اند.
شبکه های اجتماعی و فضای مجازی این روزها جایگاه پررونق تبلیغات شده است و انواع گروه ها و کانال ها با القاب و محتوای تبلیغی به شیوه های گوناگون در خدمت نامزدهاست.

یکی از شیوه های تبلیغی مدرن با بهره گیری از فضای مجازی، اتاق های پرسش و پاسخ است که به عنوان فضایی برای تضارب آراء اعضا با نامزدها طراحی شده و هر شب با آمدن یکی از نامزدها، گفتمان در حوزه نقد تفکر و دیدگاه ها، برنامه ها و مطالبات انجام می شود.
یکی از روش های مدرن دیگر در شیوه های تبلیغی بستر مجازی، نظرسنجی های اینترنتی و اعلام نتایج آن است که بیشتر در شبکه اجتماعی تلگرام انجام می شود.

برخی نامزدها مطرح کرده اندکه شیوه های قدیمی تبلیغ امروز کارساز نیست و نامزدها باید با ایجاد توفان فکری، تصمیم سازی گروهی، تکنیک اس آی ال و دوئل تبلیغی، اعتماد سازی، کشش و ارسال پیام، و داد و ستد رفتاری و اخلاقی را چاشنی پوستر چسبانی کنند تا بلیت شان اقبالی داشته باشد.

 

**** دستورالعمل های فعالیت انتخاباتی در فضای مجازی

بر اساس مواد 6، 7 و 8 دستورالعمل فعالیت تبلیغی انتخابات در فضای مجازی، تولید محتوا از سوی شخص نامزد در رسانه های معاند و ضد انقلاب و همچنین بازنشر مطالب درج شده در رسانه های مذکور توسط نامزدهای انتخابات و هر شخص دیگر در تارنمای رسمی نامزد ممنوع است.
بر این اساس، نامزدهای نمایندگی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه نامزدهای دیگر در فضای مجازی نبوده و تنها می توانند شایستگی های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند.

همچنین بر اساس ماده ۸ این دستورالعمل، هرگونه توهین، تهمت، افترا و انتشار اسرار مطابق قانون مجازات اسلامی و قانون جرایم رایانه ای توسط نامزدهای انتخاباتی درفضای مجازی ممنوع بوده و با متخلفین طبق قوانین و مقررات برخورد می شود.

 

**** خیابان های شهر در تسخیر پوستر ها و بنرهای تبلیغاتی

 

دیگر کمتر نقطه ای در شهرها به ویژه نقاط پر تردد وجود دارد که چهره تبلیغاتی و انتخاباتی به خود نگرفته باشد.
با تردد در خیابان های مختلف، تعدد بنرها و پوسترهای تبلیغاتی را شاهدیم به طوری که شیشه های بسیاری از مغازه ها، داربست ها و بیشتر خودروها نیز در تسخیر بنرها و پوسترهای تبلیغاتی درآمده است.

 

در این میان، ایستگاه های اتوبوس، تیرهای چراغ برق، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و حتی داخل منازل شهروندان نیز از تبلیغات کاغذی و پوسترهای داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در امان نماینده است.
برخی حامیان و هواداران داوطلبان نمایندگی مجلس نیز با نصب پوسترهای کاندیداها بر اتومبیل های خود در مناطق مختلف شهر گشت زنی و تبلیغات می کنند.
البته با نزدیک شدن به زمان انتخابات، حجم تبلیغات نیز گسترده تر شده و مشارکت بیشتر طرفداران نامزدها نیز گسترش یافته است.

 

*** توصیه به نامزدها و هواداران آنها برای تمیز نگه داشتن خیابان های شهر

 

شهردار آبادان نیز در گفت و گو با رسانه ها با بیان نصب دیوارهای پیش ساخته برای تبلیغات کاندیداهای مجلس خبرگان و شورای اسلامی، گفت:در انتخابات قبلی ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر، دیوارهای پیش ساخته ای برای انجام تبلیغات از سوی ستادهای انتخاباتی در نقاط مختلف شهری در نظر گرفته شد که با این کار تا حد زیادی از مخدوش شدن چهره شهر جلوگیری شد.

محمودرضا شیرازی با اشاره به انتخابات پیش رو افزود:با توجه به اینکه دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری در اسفندماه جاری و در آستانه سال نو انجام می شود، تلاش شده است تا با اجرای مجدد طرح یاد شده از بد منظره شدن سیمای شهری جلوگیری شود.
محمود رضاشیرازی از ستادهای تبلیغاتی کاندیدا ها خواست تا در این خصوص با شهرداری همکاری کنند.

 

 

 

 

اخبار آبادان ،خبر آبادان،خبر  آبادان،آبادان نیوز

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: