پست الکترونیک پنج شنبه ٠٩ فروردين ١٤٠٣
اخبار > شهردار آبادان "اصلاحیه بودجه" امسال این سازمان را به شورای شهر تقدیم کرد.


در جلسه علنی شورای اسلامی شهر آبادان، شهردار این شهر، "اصلاحیه بودجه" امسال این سازمان را تقدیم شورای اسلامی شهر کرد.

 

آبادان نیوز : شهردار آبادان در جلسه علنی شورای اسلامی شهر آبادان که با حضور اصحاب رسانه در محل سراسری اجتماعات این شورا برگزار شد، با بیان اینکه اصلاحیه بودجه سال 94 را همراه با دلایل و مستندات به شورا تقدیم می‌کنم، اظهار کرد: اواخر سال گذشته ما بودجه امسال را بر روی 100 میلیارد تومان بستیم که در نهایت با افزودن یک متمم این رقم به 119 میلیارد تومان رسید.

محمودرضا شیرازی افزود: استناد ما بر کمک مالی سازمان منطقه آزاد اروند بود که آنچه در این زمینه حائز اهمیت است آنکه تمایل سازمان منطقه آزاد اروند کار کردن با سازمانهای تخصصی شهرداری‌هاست و ترجیح می‌دهد به صورت مستقیم با سازمان‌های تابعه به جای خود شهرداری‌ها کار کند، البته تفاوتی هم ندارد چرا که آنها نیز از پیکره مادری به نام شهرداری هستند که کارهای تخصصی انجام می دهند.

به گزارش آبادان نیوز : وی اضافه کرد: سازمان منطقه آزاد اروند در سال جاری حدود 40 میلیارد تومان با سازمان‌های تابعه ما تفاهمنامه امضا کرده که رقم قابل توجهی است و در مقایسه با سال گذشته 50 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گفته شهردار آبادان، سازمان منطقه آزاد اروند تفاهمنامه‌های مختلفی از جمله 22 میلیارد تومان با سازمان پارک‌ها و فضای سبز برای توسعه فضای سبز، 10.5 میلیارد تومان برای آسفالت معابر، 2.5 میلیارد تومان در حوزه خدمات شهری برای خرید ماشین آلات، پسماند و جمع آوری زباله در منطقه بریم و سایر محلاتی که پیشتر در محدوده سازمان منطقه آزاد بوده و اکنون به شهر آبادان ملحق شده، 2.5 میلیارد تومان نیز برای احداث کارخانه پسماند (تولید کود کمپوست) با سازمان پسماند شهرداری را منعقد کرده است.

شهردار آبادان تصریح کرد: حدود 60 میلیارد تومان بودجه و پروژه دیگر همچون احداث 96 هکتار فضای سبز که کار طراحی آن توسط دانشگاه‌های شهید رجایی و شهید بهشتی به انجام رسیده را تعریف کرده‌ایم که در انتظار توافق هیئت مدیر سازمان منطقه آزاد اروند است.

محمود رضا شیرازی یادآور شد: در زمان حاضر شرایط احداث چهار پارک مهیا شده که قرار است تا در جلسه آینده هیئت رئیسه سازمان منطقه آزاد اروند توسط مشاور پرز نت شود که امید می‌رود آنهم به تصویب برسد.

*تصویب پروژه‌های راهبردی تا پایان سال

وی در ادامه گفت: در نشستی که با حضور رئیس و نائب رئیس شورای اسلامی شهر با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند داشتیم پروژه‌های راهبردی به تصویب رسید که قرار است در حضور اعضای هیئت مدیر منطقه آزاد اروند مطرح و به مرور تا پایان سال نیز به تصویب برسد.

 محمود رضا شیرازی با بیان اینکه تمایل سازمان منطقه آزاد اروند بر آن است که با سازمان‌های تابعه شهرداری قرار داد منعقد کند، افزود: سازمان منطقه آزاد اروند معتقد است که سازمان‌ها هم تخصصی‌اند و هم  شرایط آئین نامه مالی شهرداری‌ها را ندارند و سرعت عمل کار آنها برای آنها می‌تواند بیشتر از شهرداری باشد.

شهردار آبادان از این مسئله به عنوان یکی از دلائل مهم به چالش کشیدن بودجه سال گذشته نام برد و گفت: اینکه ما پیشتر اعتبار امسال را بر روی 210 میلیارد تومان بسته بودیم دلیش آن بود که ما بر روی حمایت‌های مالی منطقه آزاد اروند به شهرداری حساب کرده بودیم که ظاهرا شکل حمایت این سازمان متفاوت با آن بود و آنها ترجیح دادن تا به صورت مستقیم با سازمان‌های تابعه ما تفاهمنامه همکاری ببندند.

وی با اشاره به آنکه پیشتر بودجه سال 94 بر روی رقم 210 میلیارد تومان بسته شده بود تصریح کرد: از آنجاییکه اعتبار پروژه‌های منعقد شده با منطقه آزاد اروند به حساب شهرداری نمی‌آید و به سازمان‌ها و واحدهای تابعه شهرداری پرداخت می‌شود لذا ناگزیر به اصلاح بودجه امسال شدیم به این ترتیب رقم اعتبار پیش بینی شده امسال از 210 میلیارد تومان گذشته به 130 میلیارد تومان تغییر یافت و به شورای اسلامی تحویل شد.

به گفته شهردار آبادان، این رقم 15 درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

شیرازی با بیان اینکه پیشتر هزینه‌های جاری در بودجه 94 معادل 83 میلیارد و 400 میلیون تومان یعنی40 درصد از اعتبار پیش بینی شده 210 میلیارد تومانی بود، یادآور شد: در زمان حاضر هزینه‌های جاری معادل 60 درصد بودجه اصلاحی یعنی 77 میلیارد و 400 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

*پیش بینی بودجه سال 95 با 150 میلیارد تومان

وی همچنین از پیش بینی بودجه سال 95 با 150 میلیارد تومان و تقدیم آن به شورا خبر داد و گفت: بودجه اصلاح شده امسال بر اساس صرف 60 درصدی اعتبارات پیش بینی شده یعنی معادل 77 میلیارد و 400 میلیون تومان برای هزینه‌های جاری و 52 میلیارد و 600 میلیون تومان یعنی معادل 40 درصد بودجه بسته شده است.

وی افزود: ارزش افزوده‌ای که قرار بود در سال 94 و براساس بودجه پیش بینی شده 210 میلیارد تومان چیزی معادل 35 میلیارد تومان (17 درصد بودجه) باشد در اصلاح بودجه نیز حفظ شده و به عنوان 27 درصد از بودجه امسال قلمداد می‌شود.

شیرازی از اصلاح عوارض آلایندگی از 50 میلیارد تومان به 45 میلیارد تومان (35 درصد بودجه)، تغییر 29 درصدی کمک‌های اهدایی سایر سازمان‌های دولتی به ویژه سازمان منطقه آزاد اروند (60 میلیارد تومان)  به پنج درصد یعنی 6 میلیارد تومان به عنوان دیگر اصلاحات انجام شده در زمینه بودجه سال جاری نام برد و اظهار کرد: قرارداد احداث پارک خلیج فارس را کماکان با سازمان منطقه آزاد اروند در دستور کار داریم ضمن آنکه مبالغی را از این سازمان طلب داریم. 

وی تصریح کرد: سایر درآمدهای شهرداری در بودجه مصوب قبلی 31 درصد یعنی معادل 65 میلیارد تومان بوده که در بودجه اصلاح بودجه شده با سه درصد افزایش به 34 درصد (معادل 44 میلیارد تومان) رسید زیرا باید بودجه حذف کمک‌های منطقه آزاد را اینجا جبران کنیم.

شهردار آبادان یادآور شد: پروژه‌ها را از 119 پروژه به 91 پروژه اصلاح کردیم، 28 پروژه را حذف و 10 پروژه را اضافه کردیم که این موارد در شورای شهر به صورت تفصیلی و با حضور اعضای شورا و مدیران مالی و عمرانی شهرداری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی همچنین در خصوص مقایسه آمار درآمدها، هزینه‌ها و وصولی‌ها در هشت ماهه امسال بر اساس بودجه اصلاح شده است، گفت: درآمدهای حاصل از عوارض عمومی در هشت ماهه سال 93 رقمی معادل 48 میلیارد و 101 میلیون تومان بود که امسال این رقم به 59 میلیارد و 519 میلیون تومان یعنی 23 افزایش بالغ شد.

*کاهش میزان کمک‌های دولتی و سازمان‌های وابسته

شیرازی افزود: درآمد حاصل از عوارض اختصاصی در هشت ماه سال 93، معادل 4 میلیارد و 190 میلیون تومان بود که در هشت ماهه امسال به 2 میلیارد و 549 میلیون تومان (با 61 درصد کاهش) رسید.

وی اضافه کرد: بهار درآمد و خدمات موسسات شهرداری در هشت ماهه سال قبل 996 میلیون تومان بود که در هشت ماهه امسال به یک میلیارد و 133 میلیون تومان (20 درصد افزایش) رسید.

محمود رضا شیرازی تصریح کرد: درآمد حاصل از امانت اموال شهرداری در هشت ماه سال قبل 893 میلیون تومان بود که در هشت ماهه امسال به 474 میلیون تومان(با 86 درصد کاهش) بالغ شد.

شهردار آبادان یادآور شد: همچنین میزان کمک‌های دولتی و سازمان‌های وابسته در هشت ماهه سال گذشته معادل 6 میلیارد و 203 میلیون تومان بود که در هشت ماهه امسال به 277 میلیون تومان رسید ضمن آنکه درآمد حاصل از بخش اعانات و هدایا در هشت ماهه سال گذشته 3 میلیارد و 13 میلیون تومان بوده که در هشت ماهه امسال به رقم 3 میلیارد 485 میلیون تومان (با 13 درصد افزایش) رسید.

به گفته وی، درآمدهای حاصل از سایر منابع تامین اعتباری نیز در هشت ماهه سال 93 رقمی معادل 523 میلیون تومان بود که در هشت ماهه سال جاری به 200 میلیون تومان (با 150 درصد کاهش) بالغ شد.

شهردار آبادان گفت: در مجموع در هشت ماهه سال گذشته میزان وصولی شهرداری 64 میلیارد تومان بود که در هشت ماهه امسال با پنج درصد افزایش به 67 میلیارد تومان رسید.

*رکود اقتصادی حاکم بر کشورمان و هشدار 4 وزیر جهت چاره اندیشی

شیرازی با اشاره به رکود اقتصادی حاکم بر کشورمان و هشدار چهار وزیر جهت چاره‌اندیشی برای گذر از این رکود پیش از تبدیل به بحران افزود: این پنج درصد افزایش ما متناسب با حجم کارها نیست، این بحران و رکود را نشان می‌دهد زیرا از نرخ تورم تبعیت نمی‌کند، درآمد ما زیر نرخ تورم بود و این نشان دهنده کاهش درآمده‌های شهرداری به رغم افزایش است.

وی اضافه کرد: هزینه کرد ما در بخش خدمات اداریمان در هشت ماهه سال 93 چیزی معادل 11 میلیارد و 700 میلیون تومان بود که این رقم در هشت ماهه امسال به 13 میلیارد و 486 میلیون تومان رسید.

شیرازی همچنین عنوان کرد: در هشت ماهه سال گذشته و در بخش خدمات شهری 26 میلیارد تومان هزینه کردیم که رقم این هزینه کرد در هشت ماهه سال جاری به 33میلیارد تومان بالغ شد ضمن آنکه در بخش عمران شهری نیز در هشت ماهه پارسال 30 میلیارد تومان هزینه شد و امسال 24 میلیارد تومان هزینه کردیم.

وی با اشاره به افزایش پنج درصدی درآمدها و چهاردرصدی هزینه‌ها یادآور شد: ما توانستیم بحران و رکود را کنترل کنیم و نرخ منفی نداشته باشیم، در زمان حاضر پنج درصد بالای نرخ منفی هستیم.

شهردار آبادان گفت: درآمد وصولی ما تا پایان هشت ماهه 67 میلیارد و 647 میلیون تومان یعنی چیزی معادل 52 درصد بودجه بوده است.

*تحقق 36 درصد از پیش بینی 40 درصدی هزینه کرد در حوزه عمرانی

شیرازی افزود: در هشت ماهه سال جاری میزان وصولی از محل عوارض ارزش افزوده 16 میلیارد و 645 میلیون تومان (معادل 25 درصد وصولی) بوده که این رقم در بخش وصولی حاصل از عوارض آلایندگی به رقم 24 میلیارد و 797 میلیون تومان یعنی معادل 38 درصد درآمد بودجه بالغ شد.

وی اضافه کرد: هزینه‌های عمرانی فنی اجرای پروژه‌ها در هشت ماه امسال 24 میلیارد تومان یعنی چیزی معادل 36 درصد درآمدهای وصولی بود  ضمن آنکه هزینه‌های جاری شهرداری در مدت یاد شده برابر با 46 میلیارد و 516 میلیون تومان یعنی 68 درصد درآمد وصولی بوده است.

شیرازی با اشاره به تحقق 36 درصد از پیش بینی 40 درصدی هزینه کرد در حوزه عمرانی در طی هشت ماهه سال جاری تصریح کرد: این رقم خوبی است و تنها چهار درصد آن باقی مانده که پیش بینی می‌کنیم این رقم تا پایان امسال به جای تحقق چهار درصد باقی مانده از 10 درصد هم فراتر رود و به رقم 46 درصد در حوزه عمرانی دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه احتمال کاهش تحقق 60 درصدی هزینه‌های جاری می‌رود، یادآور شد: بر اساس تدابیر اندیشیده شده درصدد هستیم تا به هر شکل ضمن رعایت آن بخش60 به 40 بودجه، از حد 40 درصد در بخش هزینه‌های عمرانی‌مان عبور کنیم.

شهردار آبادان گفت: امسال 71 پروژه عمرانی با اعتباری معادل 44 میلیارد و 364 میلیون تومان از محل اعتبارات جاری شهرداری در دست اجراست که این سوای 40 میلیارد تومان اعتبار در قالب تفاهمنامه با منطقه آزاد اروند است.

شیرازی از ساخت پروژه مشارکتی پارکینگ‌های طبقاتی خلیج فارس و الماس جنوب با بخش خصوصی، پارک جنب فروشگاه رفاه، بازار هنر، سالن اجتماعات و نماز خانه شهرداری، ساختمان شورای اسلامی شهر، پارک بانوان، بازار هفت اصلی مرغ فروشی‌ها، پایانه درون استانی، بوستان امام رضا و سقف رواق خیابان امام به عنوان برخی از پروژه‌های شاخص و فعال شهرداری آبادان نام برد.

به گفته وی، از سال 93 تاکنون 62 پروژه با اعتباری معادل 89 میلیارد تومان به اتمام رسیده، ضمن آنکه 22 پروژه با اعتباری معادل 3.3 میلیارد تومان به عنوان پروژه‌های مطالعاتی و نظارتی شهرداری به شمار می‌روند.

 

 

 

 

اخبار آبادان ، خبر آبادان ، آبادان ، شهرداری آبادان، شورای اسلامی شهر آبادان ، سازمان منطقه آزاد اروند 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: