پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > سهمیه بندی بلیط هواپیما


کد خبر: ١٦١٨٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/07/28-٠١:٢٧

به قلم وحید حاج سعیدی

 

آبادان خبر _ افزایش لجام گسیخته قیمت بلیط هواپیما در سال های اخیر، رویای دست نیافتنی سفرهای هوایی را برای فرودستان جامعه دست نیافتنی تر کرده است. هر چند زیان ده بودن اکثر فرودگاه های کشور، افزایش نرخ بنزین و سایر خدمات و تحریم ها نیز در این افزایش قیمت ها بی تاثیر نبوده اند، ولی نبود ضابطه در افزایش های قیمت بلیط هواپیما با اجرای طرح آزادسازی قیمت ها جای تامل دارد. این مدل رها سازی قیمت ها باعث شده تا در برخی پرواز های داخلی مسافرانی که در کنار هم نشسته اند، بهای بلیط شان با هم تفاوت های عمده ای داشته باشد که با فلسفه ارائه خدمات برتر و رتبه بندی هواپیما ها و ... منافات دارد.
در طول این سال ها انتقاد ها به نرخ های نجومی و بی حساب و کتاب بلیط هواپیما همچنان ادامه داشت تا اینکه چند روز قبل خبری مبنی بر افزایش خودسرانه قیمت بلیط ها تا 155 درصد از اول آبان سال جاری در رسانه ها منتشر شد.
هر چند وزیر راه و شهرسازی در بیستم مهر ماه یک روز پس از لغو مصوبه افزایش ۱۵۵ درصدی قیمت بلیط هواپیما، از بررسی موضوع خبر داد و گفت: هرگونه افزایش قیمت بلیط هواپیما به صورت خودسرانه مورد تایید ما نیست و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که شرکت های هواپیمایی به تشخیص خودشان، بهای بلیت‌ها را افزایش دهند.
به گفته او «وظیفه انجمن هواپیمایی کشور تعیین قیمت بلیت هواپیما نیست» و تا ابلاغ دستورالعمل جدید شورا رقابت هرگونه افزایش قیمت بلیت خطوط هوایی باید متوقف شود. به زودی دستورالعمل نحوه همکاری با هواپیمایی کشور را اعلام می‌کنیم.
علیرضا پاک‌ فطرت نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون عمران هم با اشاره به دلیل هواپیمایی‌ها برای افزایش قیمت بلیت گفته: اگر فکر می‌کنند که قیمت بلیط هواپیما با دلار مقایسه می شود، بی‌احترامی به فهم و شعور مردم است، زیرا نیروی انسانی از خلبان گرفته تا بقیه پرسنل بر اساس ریال حقوق دریافت می کنند، سوخت هواپیما با ریال به فروش می‌رسد و هزینه تعمیرات و امثالهم با ریال محاسبه می‌شود. فقط در خریداری برخی از قطعات هواپیما که آن هم حدود ۱۰ درصد است از دلار استفاده می شود.
البته در این شرایط اقتصادی پیش رو و اعمال تحریم های ظالمانه متعدد، قطعاً انتظار کاهش قیمت بلیت سفرهای هوایی متناسب با درآمد اکثریت اقشار جامعه، در عمل امکان پذیر نیست. ولی باید به این نکته نیز اذعان داشت که امکانات شرکت های هواپیمایی، فرودگاه ها، پرسنل، خلبانانی که با بودجه دولت آموزش می بینند و در یک کلام ساختار هواپیمایی کشور به همه آحاد جامعه تعلق دارد و اینکه فقط عده ای خاص بتوانند سفرهای هوایی انجام دهند با عدالت عمومی سازگار نیست. هر چند سفرهای هوایی عمدتاً در سبد مسافرت های اکثریت جامعه نیست و گاهی اوقات شرایط و چالش هایی نظیر بیماری، تصادف، فوت اقوام درجه یک، آزمون و ... چاره ای جز سفر هوایی برای مردم باقی نمی گذارد که البته در شرایط فعلی،تهیه بلیط هواپیما خود یک چالش اساسی دیگر است!  
اما شاید بتوان با ارائه طرحی نظیر بلیط سهمیه ای یا خرید بلیط با نرخ یارانه ای و در حد توان اکثریت جامعه ( البته فقط یک یا دو بار در سال)، بخشی از حقوق تضییع شده میلیون ها ایرانی را برگرداند. در ضمن از آنجایی که بلیط هواپیما بر اساس کد ملی صادر می گردد و امکان انتقال آن به غیر نیست، قطعاً با مشکلاتی نظیر فروش سهمیه در بازار آزاد و ... مواجه نخواهیم شد. 

آبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان نیوز،آبادان خبر،خبر  اروند،خبرآبادان،اخبارآبادان،آبادان  نیوز،آبادان  خبر،خبراروند 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: